Med sina 25 miljoner prenumeranter råder det ingen tvekan om att Game Pass är populärt, och Xbox-chefen Phil Spencer pratar sig ofta varm om tjänsten. Men någon som inte ser på den med lika optimistiska ögon är den före detta Xbox-chefen Ed Fries, som var aktuell när den första Xbox-konsolen släpptes.

I en intervju med Xbox Expansion Pass säger han att Game Pass gör honom nervös eftersom tjänsten påminner om Spotify, som han anser ha förstört musikindustrin och säger har kapat de årliga intäkterna på hälften.

Folk köper till exempel inte låtar på iPhone, för varför skulle man det? De finns i prenumerationstjänstens app. Apple säger att de ska ta bort [möjligheten] att köpa låtar eftersom ingen köper dem längre.

Så vi måste vara försiktiga så att vi inte skapar samma system i spelindustrin. Dessa marknader är ömtåligare än folk inser. Jag såg spelindustrin förgöra sig själv på tidigt 80-tal. Jag såg branschen för utbildningsmjukvara förgöra sig själv på 90-talet. De förstörde bokstavligt talat en marknad värd miljarder dollar på några år.

Han poängterar dock att tjänster som Spotify och Game Pass är bra för konsumenter, men alltså mindre bra för själva branschen.

Vad framtiden än bär på så tycks Microsoft fortsätta sin satsning, och det ryktas bland annat att att familjeabonnemang är på väg. Samtidigt närmar sig Sonys nylansering av deras prenumerationstjänst Playstation Plus.

(Game Pass-delen börjar 1:40:16)