Sony har på senare år tagit initiativ som visar att de menar allvar med Playstation och e-sport. I fjol blev man delägare i Evo, som håller i fighting-turneringar inom e-sport. Man fortsätter också investera i live-baserade multiplayer-spel, och nu avslöjar man köpet av plattformen Ready.gg.

Ett syfte med teknologiplattformen är att göra e-sporten mer tillgänglig. Ready.gg håller koll på spelares prestationer och stoltserar med över 100 000 turneringar med 2,3 miljoner deltagare.

DOTA, League of Legends, Fortnite, PUBG och Call of Duty: Warzone är exempel på titlar.

Sonys Steven Roberts berättar för Gamesindustry att de vill öppna e-sport-dörren för fler.

At Playstation, our vision for esports has always been about breaking down barriers for gamers to compete at all levels. Together with the talented Repeat.gg team, we're excited to explore more ways for players to engage in competitive gaming and expand the breadth of our esports offerings. This is just the start of our journey and we look forward to sharing more updates with our community in the future.

Aaron Fletcher, vd för Ready.gg, säger att de tillsammans med Sony ska öka på variationen av turneringar. Också i fortsättningen blir det fler format, så som pc, mobiler och andra konsoler.