Quakecon är igång, och en av deltagarna är Arkane Austin, som jobbar för fullt med vampyrspelet Redfall. De har mycket att säga om det, vilket är anledningen till att vi fått en över 20 minuter lång videogenomgång att titta på.

De berättar att vampyrerna i spelet inte är de mytologiska varelser vi är vana vid, utan skapade på vetenskaplig väg av ett företag som bland annat forskade om att öka människors livslängd. I slutänden lyckades de förvandla sig själva till vampyrer, vilket var precis vad de ville.

Spelet har en öppen spelvärld (mer om den här) som man kan utforska lite som man vill, så stöter man på lite för hårt motstånd kan man alltid dra någon annanstans för att hitta nya vapen eller bara levla upp lite.

Och på tal om vapen så finns det en hel del variation. Vi har klassiska hagelbrakare och liknande, men även en UV-stråle som förstenar vampyrerna, varpå en påle krävs för att göra slut på dem (förslagsvis med den specifika pålkastaren). Vapnen går också upp i nivå och kommer med olika effekter, så looting blir definitivt en betydande del av spelet.

De påpekar även att det går utmärkt att spela spelet ensam och att det förhoppningsvis kommer att kännas som ett klassiskt Arkane-spel, fast med en betydligt större värld att utforska. Men det stödjer även co-op för upp till fyra spelare, men då får man tänka på att det enbart är värden som gör faktiska framsteg i handlingen.

Redfall släpps under 2023 till Xbox och pc.