En av funktionerna som lyste med sin frånvaro när Halo Infinite släpptes var det omtyckta Forge-läget, som låter spelare skapa egna kartor och spellägen. En betaversion av verktyget är dock på väg och kommer att släppas som en del av vinteruppdateringen den 8 november.

Teamet har släppt en ny video där de går igenom läget och vad vi kan vänta oss, och påpekar bland annat att den maximala kartstorleken är runt dubbelt så stor som i Halo 5. Som grund har vi sex "målardukar" att bygga våra kartor på: Arid (öken), Ecliptic (rymden), Institute (grässlätt), Mires (träskmark), Seafloor (havsbotten) och Void (helt tom med himmel).

Vidare går de igenom hur man lägger till andra spelare för att jobba med kartan tillsammans såväl som hur spelet automatiskt sparar äldre versioner av kartan i upp till 30 dagar, med alternativet att markera versioner man vill spara så att de inte raderas.

Man kommer även kunna aktivera kopieringsskydd för kartor man skapat, så att andra inte kan klona den och ta äran för skapandet. Men även om man inte aktiverar detta skydd så kommer man att listas som en av skaparna om någon annan skulle använda ens karta för att bygga något (mer eller mindre) eget.

Forge-läget släpps alltså i betaversion den 8 november, ni kan läsa mer om det här.