Microsoft säger upp 10 000 anställda, omkring 4,5 procent av arbetsstyrkan, och drabbade blir även Xbox-studiorna Bethesda (Starfield) och 343 Industries (Halo). 343i ska beröras på ett "betydande" vis, enligt bland andra Lords of Gaming-källor. "Massiva" uppsägningar är att vänta.

Det vore förstås ett hårt slag mot studion som gett oss bland annat Halo 4, 5 och Infinite.

343i kritiseras dock tungt av före detta 343i-anställda. Patrick Wren jobbade där under åtta år, innan han klev över till Respawn och Star Wars Jedi: Fallen Order. I en tweet säger han att "uppsägningarna på 343i borde inte ha hänt och Halo Infinite borde vara i ett bättre skick".

"Halo Infinite borde vara i ett bättre skick"

Han lägger skulden för bäggedera på "inkometent ledarskap", som skapade "massiv stress". Han vill dock tillägga att ledarskapet han kritiserar inte rör multiplayer-delen av Halo-utvecklingen.

Tyler Owens jobbade för 343i under Halo 5, men då inte i en utvecklarroll. Han uttrycker missnöje över hur Microsofts metoder och policys "långsamt dödar det jag älskar". Redan innan veckans besked har nyckelpersoner lämnat Halo och 343 Industries. Formkurvan pekar således neråt. Bonnie Ross, grundaren, är en som lämnat (av medicinska skäl).

Det ska tilläggas att förklaringen till att många får gå från 343 Industries just nu kan ha att göra med att studion släppte ett storspel (ett visst Halo Infinite...) för drygt ett år sedan.

Förklaringen kanske ligger mellan detta och det stora Microsoft-manfallet.