Reedpop är E3:s nya arrangör, och de råkar även äga Gamesindustry, som har publicerat en artikel om vad det faktiskt var som hände när årets mässa ställdes in. När planerna började smidas förra året så ska det hela sett väldigt positivt ut, med i princip alla stora spelbolag entusiastiska över att vara med. Reedpop började till och med titta på möjligheten att expandera ut på parkeringsplatsen för att få plats med alla.

Bekräftelserna och underskrifterna på kontrakten uteblev dock, och därefter började företag att dra sig ur, med förklaringar om att deras spel inte var redo och att de inte ville ses lägga ut stora summor pengar på en mässa med tanke på hur världsekonomin ser ut.

Gamesindustrys Christopher Dring skriver att de i slutänden kanske skulle ha satsat på något annorlunda och fokuserat mer på den digitala biten, och låtit den fysiska mässan främst rikta sig mot företagen själva. Huruvida det faktiskt blir några fler E3-mässor vet vi inte, men Dring säger att det hänger på de stora branschjättarna, som Nintendo, EA, Sony och Sega.