Craig Morrison, creative director för Battlefield, ska enligt Linkedin ha lämnat Dice i februari efter drygt två och ett halvt år. Flytten blev inte särskilt lång då han anslutit till Stockholmsbaserade Blue Scarab. En studio som ännu inte levererat eller ens tillkännagivet ett spel.

Det är oklart varför Morrison lämnar Battlefield och Dice, men med sin rutin från (bland annat) åtta år som World of Warcraft-designer är det ett tungt namn. Tre månader efter att han började arbeta hos Dice fick vi nys om planer på ett "sammankopplat Battlefield-universum" (via VGC).

Det blåser kring Battlefield, och Morrison var inte enda tunga namnet som försvann i februari.

För några veckor sedan lämnade Halo-kreatören Marcus Lehto Battlefield-studion Ridgeline (som han var med och skapade) – strax innan EA gav besked om att hela Ridgeline går i graven. Criterion Games ska istället få ansvar för nästa singleplayer-kapitel i Battlefield-serien.

2022 försvann det kanske tyngsta namnet när Lars "Mr Battlefield" Gustavsson tackade för sig. Han och flera andra Dice-veteraner ska göra "nästa generation online-shooters".

Samtidigt har rykten om en Battlefield-framtid kring free to play och battle royale florerat.