I en intervju med MCV berättar Olivier Comte på #Namco Bandai att spel har blivit för dyra, och att det behövs en ny affärsmodell som gör såväl köpare som utgivare nöjda. Comte berättar att han är övertygad om att prissättningen måste förändras, för att den må vara okay för dem, men helt enkelt är för dyr för konsumenterna.

Från september till december så släpps tre nya blockbusters varje vecka, och konsumenter har helt enkelt inte råd att köpa allt det där. Ett bra pris på ett spel skulle vara runt 20 pund - men för det priset kan vi inte göra ett 10- till 15-timmars äventyr. Så för 20 pund skulle vi erbjuda konsumenter fyra till fem timmars gameplay, och så får vi tjäna mer pengar med DLC.

Comte menar på att alla stora spelföretag måste diskutera framtiden hos spelindustrin, för att på sätt komma på en sekundär affärsmodell.

Kan väl hålla med dig om att det faktiskt var dyrare förut, men det beror också på hur man ser det... Eftersom förut till SNES osv. så var spelen sjukt långa i jämförelse med i idag då spelen inte räcker mer än 2 dagar och det är om du tar det lugnt (sp... 21/05 Om något så är väl spelen billigare nu än tidigare? Tänk om spel haft samma prisutveckling som annan underhållning här i livet. Priset för att gå på bio har väl nästan dubblerats sedan jag var liten och detsamma kan väl som tur är inte sägas om spelen.... 21/05 Själv hatar jag DLCn, och vadå förkorta spelen, de mesta spelen är redan för korta för fan, 5-6timmar nu för tiden.... 21/05 Förkorta spelen? Många av dagens spel tar ju inte mer än 5-6 timmar att spela igenom. Så de vill alltså sälja spel för 300kr som man spelar klart på 2-3 timmar? :D Många som kommer lägga pengar på det. 21/05 Snart kommer väl ett nytt uttalande om hur speltiden måste kortas ner och DLC utöka spelupplevelsen för att kunna hålla kvar nuvarande priser. 21/05 Spelen gick å andra sidan att spela i flera hundra timmar på SNES-tiden, numera får du högst 8h kampanj som har 0 återspelningsvärde och halvt poänglös multiplayer. Vad var det som var så prisvärt igen? Ett spel från NES/SNES-tiden höll att spela om och... 21/05 Ska den jämförelsen bli rättvis måste man dock se på mer än försäljningspris och utvecklingskostnad. Bl.a. antal spel som ges ut, kundomfång, medietyp (kassett, cd/dvd/blu-ray, digitalt), distributionskostnader osv. Vet någon om en sådan jämförelse har... 21/05 Kan den sjunka? ;P Spelen är redan för dåliga för att de ska vara värda priset. 21/05 Spelen är för dyra håller jag med om, men att korta ner dem mer vore skulle göra att de flesta spel har en timmes spel tid... 21/05 Håller halvt med dig, sättet utvecklarna håller på med DLC är löjligt. Map packs är en av de sämsta, skins är väl ok om dem är billiga. Sen quest ect som Mass Effect får är väl bra att få fram historien, men fansen själva hindras ju från att skapa egna... 21/05
Skicka en rättelse