Pc-versionen får mindre resurser eftersom konsolversionerna av Bad Company 2 sålde bäst. Tillägg: observera, detta är ett aprilskämt.

Observera: detta är inget annat än ett lustigt aprilskämt. Läs mer om det – och en hel hög andra – här.

#Dice och #EA har lovat att ge pc-versionen av #Battlefield 3 lite extra kärlek i form av fler spelare och läckrare grafik än konsolversionerna. Men trots det kommer spelet inte utnyttja datorernas överlägsna prestanda fullt ut. Orsak: #Bad Company 2-försäljningen var betydligt mer lönsam på konsol än pc, varför de förstnämnda ges högre prioritet än vad som tidigare var tänkt.

På grund av omprioriteringen kommer Windows-versionen inte dra nytta av den grafik DirectX 11 möjliggör fullt ut. Tekniken fortfarande relativt oprövad för Dices del och efter de nya prioriteringarna finns inte längre de resurser i form av tid och manskap som krävs för att göra ett spel som kramar musten ur de senaste grafikkorten.

Snyggt, men det hade kunnat vara snyggare.

Karl Magnus Troedsson, general manager hos Dice, säger till FZ att spelet ändå kommer ge pc-spelarnas datorer en rejäl match.

– Det rör sig om ytterst små förändringar, Battlefield 3 kommer se fantastiskt ut på alla plattformar. Filmerna i Fault Line-serien är från en pre-alpha-version som körs på pc, det färdiga spelet kommer se ännu bättre ut.

Rent spelmässigt betyder omprioriteringen inga skillnader – pc-versionen stödjer fortfarande 64 spelare, och den kommer fortfarande inte fungera med Windows XP. Och Troedsson håller dörren öppen för att efter release släppa patchar som förbättrar spelets utseende.

Battlefield 3 är det andra spelet på kort tid som har svårt att bestämma sig för hur det ska förhålla sig till DirectX 11. Häromveckan kom det överraskande beskedet att #Crysis 2 kanske inte kommer få DirectX 11-stöd överhuvudtaget, men efterföljande spekulationer har ändå väckt visst hopp.

Så här ser pc-versionen av Battlefield 3 ut:

[video=7533]

Skicka en rättelse