Electronic Arts trycker ur sig ännu en expansion till världens mest spelade dockhussimulator och lovar samtidigt att det är den sista innan uppföljaren, The Sims 3, släpps. Finns skäl att vara skeptisk kan man tycka, men den här gången sjunker skutan med flaggan i topp.

Vad finns det att säga om The Sims 2 som inte redan är sagt? Inte särskilt mycket antar jag. Klart är att det som Will Wright en gång startade har växt till ett globalt fenomen som bjöd in din syster till det som en gång var en renodlad manlig nördhobby. Själv tycker jag att det är ett ganska roligt spel, i teorin åtminstone. Så när nya expansionen landade på hallmattan fick jag i alla fall ett skäl att damma av mitt gamla exemplar och ge mig in simmarnas förlovade land ännu en gång.

Du är vad du gör

Tidigare har simmarna haft en tendens att vara lite livlösa. Många handlingar har mer känts som något man sysselsätter sig med för att helt enkelt ha något att göra, utan att tillföra något egentligt. Det har utvecklarna på Maxis insett och försöker nu råda bot det genom de fritidsintressen som införs i expansionen. Och det är ganska snyggt genomfört. Du kan ägna dig åt musik och dans, konst och hantverk, sport, träning, vetenskap, natur, spel, mat, mekanik, film och litteratur.

Du får intressen genom att göra vissa handlingar tillräckligt många gånger. Tränar du ofta blir du snart intresserad av hälsa, pillar du mycket på maskinger får du upp ögonen för mekanik och efter att ha slängt ihop några enkla middagar är steget inte långt till mattävlingar. Men i och med att din sim får ett intresse måste du också se till att ägna en del tid att åt att upprätthålla intresset. Du kan till exempel blogga om din hobby, berätta om den för bekanta eller läsa om den. Gör du inte det tappar simmen intressepoäng och kan intressera sig för något annat.

När du fått ihop tillräckligt många intressepoäng för en viss hobby (vilket går rätt fort) så får du besök av en representant för hobbyns klubb som bjuder in dig till dess lokal. Tränar du får möjlighet att åka till ett gym, är du en fena på att mecka kan du åka till ett garage fyllt med maskiner och så vidare. De här klubbarna är alltså nya platser där du kan träffa andra simmar och nörda ut dina hobbyambitioner.

Genomarbetat och fullmatat

Det finns även en del andra nyheter. Du kan till exempel ändra terrängen i ditt kvarter efter eget behag på ett mycket enkelt sätt med den lättanvända terrängeditorn. Det finns ett gäng nya karriärer: underhållare, dansare, arkitekt, underrättelsetjänst och havsforskare. Dessutom har utvecklarna infört ett snillrikt system för livslång ambition och möjligheten att länka tidigare expansioner med varandra (du behöver inte längre mellanlanda i hemmet utan kan gå direkt mellan platser).

På det hela taget är den här avslutande expansionen gedigen och välgjord. Intressen och hobbies tillför faktiskt en del liv till simmarna och gör att de får en smula mer personlighet. Även de andra tilläggen fungerar bra, speciellt terrängeditorn. Den inbitne Sims-fanatikern kommer att sluka det här med hull och hår.

Ingen ska dock inbilla sig att spelupplevelsen blir radikalt annorlunda i och med de här tilläggen. Det är fortfarande samma gamla bestyrlogistik som man antingen älskar eller hatar. För min egen del var tiden med Fritid hyfsat underhållande, men det är snart dags för originalkartongen att återta sin dammiga plats längst bak i spelhyllan. Det känns helt enkelt som att det är dags för något nytt nu.

Testutrustning:

Intel Core Duo 2 2,13 GHz
2 GB RAM