Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. World of Warcraft-världen var redan från början enorm och få är de som med säkerhet kan säga att de utforskat världens alla kanter och hörn. Att skapa en expansion till ett onlinespel är svårt, men att göra ett lyckat tillägg till ett spel som World of Warcraft måste vara ännu svårare. Det krävs utvecklarna Blizzards fingertoppskänsla och finess. Men räcker det hela vägen?

Blizzards lösning är att erbjuda nytt innehåll på två olika håll. Det införs nya instanser, questar och områden (faktiskt en helt ny kontinent) för de som redan innan expansionen nått en hög nivå. Spelets livslängd förlängs och spelarna har ett ännu avlägsnare mål att uppnå. Det må låta deppigt, men i ett spel som WoW är det vad som håller elden brinnande - strävan att ständigt nå ännu högre.

Häxmästare eller ljusets kämpe

- Tvära kast i klasstilldelningen

Men nybörjarna, rekreationsspelarna och de ännu ofrälsta lämnas inte ute i kylan. Två nya raser införs för spelarna, blood elves på Horde-sidan och draenei hos Alliance. Respektive ny ras för dessutom med sig en klass som tidigare varit exklusiv för fiendelägret. För blood elves är det paladin, möjligheten att strida med ljuset och godheten som bärkraft, medan draenei-spelare kan ta rollen som shaman, häxmästaren.

Ett nytt yrke faller även på plats, jewelcrafting. Förutom att tillverka halsband, ringar och andra utrustningsdelar kan juvelerarna även skapa smycken utifrån upphittat råmaterial. Dessa kraftfulla juveler kan sedan placeras på befintlig utrustning, ungefär som de enchants, en slags magiska förbättringar, som redan tidigare finns. Nya rustningsdelar av hög nivå låter dig fästa juveler trots att du själv inte är juvelererare. En rustning kan därför tillpassas precis med de attribut som är viktiga för din karaktär, samtidigt som du kan dra nytta av färgkombinationer hos juveler för att nå extra bonusar. Valmöjligheterna kan stundvis verka överväldigande.

Nytt tänk i uppdragen

- Omväxling och ny musik håller spelaren alert

De nya raserna har medfört tillägg till landmassan i världen Azeroth och både blodalverna och draenei har egna startzoner och egen huvudstad. Städerna är läckert skulpterade och inledningsuppdragen är bitvis snillrikt utformade - det märks att Blizzard försökt undvika alltför enformiga och repetitiva uppdrag. Den nya musiken är förstås mer än välkommen och klingar vackert i högtalarna. Men för den som inte skapar en ny karaktär finns inte mycket i de nya rasernas område att hämta. De ligger förhållandevis isolerade, spelet laddar nämligen om när du närmar dig, och efter att ha letat kors och tvärs i draeneistaden Exodar (som egentligen är ett kraschat rymdskepp) hittar jag som level 63-karaktär inte en enda quest.

Tur är väl då att Outland har tillkommit. Outland kallas ibland Draenor och är återstoden av den planet som en gång i tiden var orcernas hemvist. Draenei upptäckte planeten och bosatte sig där, men orcerna fördärvades och blev blodtörstiga. Deras användning av svart magi fördärvade snart även planeten och draenei blev bortjagade. Det som nu kallas Outland är en blandning av grönskande djungel och kal ökenslätt - hem för Illidan Stormrage, den grönlysande demon som nu härskar över området. Illidan är ett så stort hot att Alliance och Horde strider sida vid sida i stora delar av Outland, samtidigt som de två förstås ständigt håller ett vakande öga på varandra.