Med hjälp av äventyrsspelens okrönta drottning, Jane Jensen, har Phoenix Online Studios skapat en brutal deckarhistoria – som tyvärr fastnar i en grå FBI-vardag.

Parapsykologi har brukats i tusentals år, och även om vi kanske ifrågasätter det mer idag än förr är fenomenet fortfarande väldigt populärt. Dessvärre har det på 00-talet resulterat i ett gäng usla reality-serier som Girly Ghost Hunter, Celebrity Paranormal Project och Paranormal Cops.

Bra "whodunnit"-historier växer inte på träd. Men här finns potential.

Jag har inget till övers för folk får betalt för att leka The Blair Witch Project, men fiction-tolkningar om ämnet är varmt välkomna. #Phoenix Online Studios har med hjälp av Jane Jensen, speldesignern bakom äventyrsspelsserien Gabriel Knight, skapat #Cognition: An Erica Reed Thriller. Den Bostonbaserade och synska FBI-agenten Erica blir i spelets prolog vittne till sin lillebrors död, ett mord hon känner att hon kunde ha förhindrat. Fallet läggs ner efter tre års undersökning utan resultat men sorgen och skuldkänslorna gör att hon vägrar släppa taget.

Från spikar i knän – till äggmackor

Redan i inledningen blir jag överrumplad över hur mörkt och brutalt Cognition är. Särskilt när man tvingas sätta igång en mekanism som borrar in enorma spikar i Ericas knän. När man sedan undersöker en vanställd hängd man och får trigga igång psykotiska flashbacks från mordet känns detta som en ovanligt vuxen och unik peka och klicka-thriller.

Med vetskap om och respekt för att detta bara är del ett av fyra blir spelet under sina drygt fem timmars speltid väldigt ojämnt i tempot. För plötsligt övergår det råa upplägget till att följa en FBI-agents sega kontorsvardag. Koncentrationen läggs på att odramatiskt introducera själva spelmekaniken och Ericas tre parapsykologiska förmågor som hon har svårt att få bukt med. Dessa innefattar möjligheten att skåda det förflutna genom att röda vid sammankopplade föremål, att avbilda delar av en brottsplats genom att fokusera på tre utvalda objekt, samt att kunna gå in i förhörspersoners minnen för att hitta nödvändiga detaljer till utredningen.

Första Cognition-episoden går vilse i vardagsbestyr.

Att först skruva upp stämningen med morbiditet för att sedan byta fokus totalt gör första episoden av Cognition seg. Dessutom översvämmas spelet med onödiga utdrygande pussel. Som att hämta äggmackor åt en förhörsperson som plötsligt blir hungrig och därmed inte vill samarbeta. Många reaktioner från andra personer känns dessutom inklistrade för att passa in i alla situationer (vilket de inte gör).

Spelets största styrka ligger i den vältecknade celshadade grafiken och i röstskådespelarnas insatser. Båda blåser liv i den annars relativt trista dektektivtillvaron. Efter att ha lärt ut tre av Ericas parapsykologiska förmågor borde Phoenix Online Studios lägger lite mer krut i att få berättelsen att kännas mer rättfärdigad än som utfyllnad, samt att utveckla karaktärerna och skapa mer intriger. Jag tror att spelet kan hitta tillbaka till den unika stämning det hade från början. Och med en rejäl cliffhanger är åtminstone jag beredd att ge serien en andra chans.

Fotnot: Första episoden av Cognition är släppt på Ipad och kostar 28 kronor. De första två episoderna finns också till pc.

Skicka en rättelse