Blott 20 år gammal tog en viss Tiger Woods hem sina första turneringsvinster och slog samtidigt igenom på bred front. Det tog två år innan EA Sports köpt upp sig på namnet och knåpat ihop sitt första spel med golfens framtidsnamn i titeln och med Tiger Woods PGA Tour 06 är man inne på seriens åttonde instans. I skenet av att konkurrensen avtagit högst avsevärt är tigern numer något av en ensam kämpe på pc-fairways.

Rekrytera ett proffs eller skapa ett eget

Namnet till trots handlar Tiger Woods 06 ingalunda bara om en golfare. Ett tjugotal proffsnamn finns att välja mellan (Singh, Gulbis, Daly - men märkligt nog inte Sörenstam), men den stora behållningen är att skapa en egen golfare och börja från grunden. Steg ett är att äntra något som kallas Game Face, en snickarverkstad där du plockar ihop en spelare utifrån en mängd alternativ: klubbor, klädsel, utseende, kroppsbyggnad med mer. Även om möjligheterna är begränsade och din avkommas utseende inte det allra krispigaste så tenderar man att fastna långa stunder här - ett betyg så gott som något. Om du vill bege dig direkt ut på banan kan du låta spelet slumpa fram en karaktär.

En nyhet för året är att framgångsrikt spelande genererar erfarenhetspoäng. Dessa fördelas på fem attribut, nämligen slagstyrka, puttning, precision för långa och korta slag samt "inlärningströskel" (låser upp lektioner som används för att få tillgång till nya slag). Attributdelen är inte ny, men tidigare användes vinstpengar istället för erfarenhetspoäng. Det nya systemet är bättre, då du slipper välja mellan nytta (bättre slag) och nöje (snitsiga cowboyboots och en herrans massa andra kläder).

Historielektion

I valet av spellägen får du välja mellan träning, ovannämnda lektioner, "custom" (anpassningsbart, fjorton spelsätt för upp till åtta spelare), PGA Tour och nykomlingen Rivals Mode. PGA-touren nås genom att på den lägsta nivån slå dina jordhackande polare tills du kammat ihop tillräckligt med pengar och erfarenhet för att förtjäna en licens. Vill du slippa grundspelet och att bygga upp din egen golfare, väljer du en högre svårighetsgrad. Varje säsong innehåller ett antal mål som måste nås för att komma vidare (exempelvis att vinna fyra turneringar) och så fort du nått dem kan du gå vidare, alltså skippa säsongens övriga matcher. Rivals Mode tar dig genom 150 års golfhistoria, med klassisk utrustning och legendariska motståndare. Målet är att bli tidernas bästa golfare och vägen dit genererar åtskilliga erfarenhetspoäng.

En av de stora tjusningarna med Tiger Woods-serien är svingen, främst då True Swing som innebär att slagen sköts med musen (horisontellt eller vertikalt). Det gäller att åstadkomma en rak linje i lagom fart, annars träffar du fel i både längd- och sidled (svårighetsgraden påverkar hur mycket). Andra alternativ är de ålderstigna klassikerna två- och treklickssving samt en ny metod där du styr med analog handkontroll (som av en händelse förekommer Logitech-reklam i alla årets EA Sports-spel...). Hursomhelst, musstyrning är överlägset roligast, tack vare att den känns realistisk och är underbart skön.

De tolv banorna, såväl klassiker som St Andrews och rena fantasifoster (en editor låter dig bygga egna banor, om så önskas), målas upp med en grafik som är klart godkänd. Dock är grafikmotorn allt annat än optimerad; uppdateringsfrekvensen sjunker ibland till smärtsamt låga nivåer bara för att strax därpå rulla på hur fint som helst. En lång rad inställningsmöjligheter står dock till buds. Ljudet finns inte så mycket att säga om, mer än att det gör sitt jobb och att EA Sports är snikna nog att återanvända förra årets kommentatorer - och kommentarer. Annat som stör är återkommande missar som att måttenheterna (metersystem eller den amerikanska varianten) ibland ändras och att datorgolfarna tar tio, femton sekunder på sig att slå såvida du inte hamrar escape-tangenten.

Kul utan frisk luft och långa promenader

Sammanfattningsvis är Tiger Woods 06 ett alldeles utmärkt stycke soffpotatisgolf. De två huvudsakliga spelsätten är massiva till omfånget, onlinespel för upp till åtta deltagare fungerar föredömligt smidigt och singleplayerdelen görs långlivad tack vare att din golfare hela tiden måste utvecklas, vinna pengar och skaffa nya erfarenheter. Fattiga golfentusiaster kan med gott samvete avboka vinterns Spanienresa och istället fördriva tiden med detta finfina stycke sportsimulator.

AMD Athlon XP3000+
ATI Radeon 9800 Pro
1 GB RAM