CliffyB återvänder till Unreal Tournaments gravitationshatande banor efter nästan 20 år och gör det med bravur.

Helt ärligt trodde jag aldrig riktigt på Cliff Bezinskis nya Lawbreakers. Inte för att jag har något emot honom personligen, snarare tvärtom. Det vara bara det att vid tillfället spelet utannonserades skedde en inflation av klassbaserade shooters som fick det att kännas som en i mängden, vilket är synd. Lawbreakers är verkligen ett bra spel, men deras största utmaning just nu är att övertala spelare att de är värt deras tid.

Ett kärleksbarn mellan Overwatch och Quake

Skulle man summera spelet i en mening kan de uttryckas som följande: ett kärleksbarn mellan Overwatch och Quake där gravitation spelar en viktig roll. Just den senare har varit utvecklarnas USP att särskilja sig från sina konkurrenter. Frågan är bara om det är tillräckligt intressant. Att leka med fysikens lagar har flera gånger försökt appliceras i spel med varierat resultat.

Ett rätt så komiskt exempel är Namco Bandais hutlösa Gears of War-kopia, Inversion, där du kunde skutta mellan olika objekt som flöt omkring i banan. Där var också gravitationsbaserade strider ett försäljningsargument. Det är svårt att inte se ironin när Cliff Bezinskis nu slutit cirkeln.

Men till skillnad från tidigare nämnda, så ja, Lawbreakers levererar verkligen på löftet att skapa en intressant shooter som utnyttjar tyngdkraft och på samma gång gör det roligt. Jag skulle gå så långt som att säga att inget spel kommer i närheten av Boss Keys hanterande av lättviktighet inom förstapersonsskjutare. Med detta sagt finns det gånger jag har fastnat i luften eller mot en vägg, dessa är dock inte tillräckligt många för att göra mekaniken frustrerande. I överlag skapar den strider som känns både dynamiska och rafflande – exakt vad genren behöver.

Du kan till exempel skjuta på en fiende ovanför dig medan du blixtsnabbt måste vända dig om för att skjuta på en under dig. Att jaga ifatt en fiende och ge honom foten är också extremt tacksamt. Visst, risken finns att det blir kaotiskt när en motståndare viner förbi dig från alla håll, men de åtta öppna och välbalanserade banorna får ändå det hela att kännas som ett kontrollerat kaos. Skulle du fastna i knipa kan du alltid utnyttja din klass Shift-förmåga som snabbar upp din hastighet och ta dig ut, med relativ lätthet.

På tal om klasser och deras förmågor finns det totalt nio stycken. En på vardera sida som delas upp ”Law” och ”Breaker”. Alltså polis mot snorungar – om man vill vara frank. Varje karaktär har ett primärt och sekundärt vapen samt tre till fyra unika förmågor. En ultimate som laddar upp över tid, en slags kastbar granat, en speedboost-förmåga och ibland en sekundär eldgivning.

Hårmodet i framtiden!

Min favorit, Enforcer, har ett gevär som är effektivt på distans med en jämförelsevis kort speedboost. Han har också en granat som låser fiendens förmågor under en kort stund, en närstridsfokuserad elpistol och en ultimate som skjuter ut fyra målsökande missiler

Trots många likheter lyckas de ändå få klasserna att kännas fräscha och varierade, med vissa som använder allt ifrån svärd till hagelgevär. Andra har en mer support-fokuserad roll, som till exempel Battle Medic och Harrier. Den första känns för tillfället lite för stark, då det är den enda karaktären som kan heala sina lagkamrater på distans. Skulle du däremot inte ha en sådan i ditt lag får du istället leta upp de olika healthpacksen som ligger utströsslade på banan, alternativt en healing-station.

För tillfället finns det inget tävlingsläge, vilket är synd då vanliga matcher lätt tappar spelare när det inte finns någon typ av insats. Nu brukar ett sånt visserligen dyka upp strax efter lanseringen (något som Boss Key även har bekräftat) allt eftersom utvecklarna har haft mer tid att lyssna på feedback och balansera spelet. Just rankade matcher skulle även passa som handen i handsken för Lawbreakers eftersom de har ett nära romantiskt förhållande till de gamla arenaskjutarna där individuell skill hålls över allt annat.

Att få en massa frags hjälper inte nödvändigtvis ditt lag

Den stora skillnaden från de mer traditionella skjutarna är att Boss Key helhjärtat valt att fokusera på målbaserade banor. Att få en massa frags hjälper inte nödvändigtvis ditt lag, utan att kontrollera viktiga delar av kartan, fokusera på nyckelkaraktärer och veta när du ska använda dina förmågor kan vara långt mer effektivt. I nuläget finns det fem spellägen: Turf War och Occupy som är variationer av domination medan Overcharge, Uplink och Blitzball kan jämföras med capture-the-flag.

Upplägget funkar, men det beror på hur du gillar dina shooters. Det har att göra med att spawntimern är väldigt kort (tio sekunder) och när du väl kommer tillbaka kan du enkelt vara inne i hettan igen – tack vare karaktärernas speedboost. Eftersom det titt som tätt händer att du hamnar i lag som uteslutande fokuserar på att få kills, kan en motståndare enkelt flyga förbi och ta över ens zon eller eskortera ett batteri till sin bas. Jag har exempelvis flera gånger hamnat i lag där vi tillsammans inte har mer än 20 kills fast vi vinner 3–0.

Kan du klia mig på ryggen?

Andra gånger har jag varit med om att döda fyra spelare i raken bara för att vända mig om och möta dessa spelare igen, vilket skapar en känsla av sisyfosarbete trots att du gör bra ifrån dig. Detta är såklart en smaksak, men en enkel lösning är att lägga på några extra sekunder innan du spawnar för att göra fragsen och den individuella spelaren mer värdefull.

Vad jag egentligen helst skulle vilja se mer av är ett roligare progression-system. Det märks verkligen att CliffyB och hans gäng har lagt ner tid att skapa sådana roliga och dynamiska strider som möjligt, men på bekostnad av delen innan man går med i en match. Det finns helt enkelt inget som motiverar en att, efter ett dåligt game, fortsätta spela. Visst får du ett par kistor varje gång du går upp ett level, men att öppna tre skomönster i rad är inte direkt givande. Skulle Lawbreakers behöva övergå till en free-to-play-modell kommer de behöva se igenom systemet ordentligt om de ska överleva.

Dessa punkter är visserligen relativt små i det stora hela. Boss Key Productions har trots allt skapat ett extremt underhållande multiplayer som verkligen presenterar genren med något nytt men ändå bekant. Jag hoppas innerligt att de lyckas hålla kvar och växa sin spelarbas för att inte gå förlorade i träsket av obskyra shooters som vågade att testa något nytt.

Lawbreakers
4
Mycket bra
+
Gravitationsbaserade strider
+
Klasserna är varierade och roliga
+
Öppna och balanserade banor
+
Ger shootergenren nytt liv
-
Oinspirerat progression-system
-
Tempot med spawntimers
Det här betyder betygen på FZ
Skicka en rättelse