Under Game Developers Conference-parollen "Braving the Stormy Waters of XBLA and PSN: Smaller is NOT Easier" talade #Braid-skaparen Jonathan Blow om hur det gick till att skapa den superhyllade pusselplattformaren. Enligt honom kostade det 200 000 amerikanska dollar att producera spelet. Men det hade kunnat vara ännu billigare - hade han lärt sig att teckna själv hade han sparat in massor av pengar på att slippa anställa någon som gjorde all art åt honom.

Spelet skulle inte ha blivit lika bra, men det hade fortfarande gått med vinst. Dessutom spenderades massor av de där 200 000 eftersom jag inte ville bo i ett skjul nånstans... Det krävs inte 200 000 för att skapa ett spel. Allt som krävs är en pc, utvecklingskit och tillräckligt med pengar att leva på under utvecklingstiden, samt extra tid eftersom det alltid sker förseningar. Om du kan bo tre år hos mamma så kan du göra ett spel gratis.

Blow arbetade i genomsnitt tre till fyra timmar om dagen med spelet under tre års tid med vissa självpåtagna mer hektiska perioder. När spelet började testas hos #Microsoft bemöttes det med svalt intresse i början, erkänner han. Deras testgrupp utdelade låga betyg och var överlag mycket kritiska.

Resultaten var hemska. Och sen kunde jag känna hur Microsofts intresse för spelet började svikta fort. De slutade svara på mina email väldigt fort.

Som vi alla vet vid detta laget så fortsatte Blow jobba på spelet ändå. I slutändan fick han igenom sitt Braid och resten är - i brist på en bättre finish - historia.