Condemned 2 är snart redo för butik, vilket betyder att ultravåldet letar sig ut på nätet. Vi har provspelat och pratat med utvecklarna om kodproblem, spritmissbruk och varför det inte kommer till pc.

Två år efter händelserna i Condemned drabbas huvudpersonen Ethan Thomas återigen i brutala bekymmer. Inte nog med att han gått ner sig till ett alkoholiserat vrak, han ställs inför en ny våg av synnerligen mordiska varelser.

Condemned 2: Bloodshot lovar förbättringar på en rad områden. Närstriderna, som redan i det första spelet var stenhårda, ger nu långt fler valmöjligheter och med så kallade "finishing moves" kan du avsluta slagsmålen högst spektakulärt - vad sägs till exempel om att krossa motståndarens skalle mot en toalett? I tvåan kommer de rättsmedicinska instrumenten vara mer än en gimmick, en sorts problemlösning som är frivillig att använda. En efterlängtad nyhet är att du kommer kunna lira online. Upp till åtta spelare kan mötas i fyra spellägen och givetvis loggas dina resultat online.

Frank Rooke är spelets lead game designer. När han nyligen gav oss en utförlig presentation och lät oss känna lite på flerspelarläget passade vi på att ställa ett gäng frågor. Dessa, med tillhörande svar, läser du nedan.

De rättsmedicinska verktygen hade ganska liten betydelse i det förra spelet. I Condemned 2 är arsenalen uppgraderad. På vilket sätt påverkar verktygen spelandet?

- Den största fördelen med dem är inte verktygen i sig, utan att spelarna kan använda dem hur och när de vill. De kan ta fram dem närsomhelst, de kan ignorera dem och i vissa fall kan de använda dem som ett medel för att hålla koll på omgivningen. Verktygen fungerar också som ett belöningssystem, användning kommer innebära att man får tillgång till uppgraderingar av olika slag.

Är det några skillnader mellan 360- och PS3-versionerna? Multiplayerlägen, antal spelare, solodelens längd och innehåll, utseendet...?

- Nej. Vi var väldigt noggranna med att skapa samma spel på båda plattformarna. Vi tar ändå stora risker: dels är detta vår Playstation 3-debut och dels är det första gången vi utvecklar multiplayer för konsol.

Har ni upplevt några problem vid utvecklingen, specifika bekymmer för Xbox 360 eller Playstation 3?

- Minneshanteringen skiljer sig mellan 360 och PS3, det var vårt största bekymmer. Att utveckla ett spel till två plattformar innebär att man hela tiden letar efter en gemensam lösning som fungerar någorlunda för båda plattformarna och de specifika problem som kan uppstå. Ett exempel för Condemned 2 är rutinerna för att spara och ladda, där krävdes att vi använde olika lösningar.

Nämn några bra och dåliga saker med de båda plattformarna.

- Vi upplevde som sagt minneshanteringen på PS3:an som en svaghet, vi önskar att den var flexiblare. Eftersom spelet från början utvecklats för Xbox 360 har vi bra koll på den plattformen. Men det finns områden på båda plattformarna som vi kan optimera och hantera bättre, så vi ser fram mot att utveckla den andra generationens 360-spel och den tredje för PS3.

Huvudpersonen Ethan har förvandlats till alkoholist efter händelserna i det förra spelet. Hur påverkar detta spelsättet och storyn?

- När vi började arbetet på uppföljaren samlade vi ihop alla intryck och omdömen vi kom över från folk som spelat ettan: recensioner, foruminlägg, bloggar, e-post och så vidare. En del menade att Ethan var en gnällspik och att storyn var vag och svag. Då bestämde vi oss för att göra en hårdare Ethan, en individ som jagas av minnena från det första spelet. Han tog till flaskan för att döva smärtan. En annan synpunkt var att striderna var oinspirerade och tjatiga. Den här gången möter du en actioninriktad Ethan med fler slagsmålsalternativ och strategier till hands.

En av få svaga sidor med det första spelet var att man ibland stötte på "osynliga väggar". I ett område fungerade ett snöre med fotografier som vägg. Är personerna som designar banorna medvetna om denna brist? Om ja, vad gör de för att undvika den i tvåan?

- Jag hoppas verkligen det... Miljöerna är mycket mer varierade och jag tycker de slår miljöerna i det förra spelet med råge - även om jag tyckte att de var bra då. Jag tror att banskaparna har löst problemet med såna där artificiella hinder.

Jag upplevde Condemned som mer otäckt än de flesta skräckspel, mest tack vare att det var väldigt snålt med kraftfulla vapen och att det var relativt få fiender. Kommer tvåan vara lika otäck och hur åstadkommer ni i så fall det?

- Det där är intressant - när ettan var färdig kände vi att det fanns några otäcka sekvenser, men vi hade jobbat med det så länge att vi blivit härdade. Vi trodde inte folk skulle tycka att det var särskilt otäckt... Så jag har svårt att avgöra om Condemned 2 är läskigare. Jag tror inte det - men det kan bero på att Ethan är starkare och att spelarna känner sig "säkrare" i och med de nya fajtingkontrollerna. Med det sagt - spelet innehåller ett par sekvenser som definitivt är rejält skrämmande.

Någon möjlighet att Condemned 2 släpps till pc? Om nej, varför inte?

- Om vi gör en pc-version måste vi lära oss den senaste versionen av DirectX fullt ut - vi vill göra saker rätt. Vi har varken gjort PS3-spel eller multiplayer på konsol förut, så redan där tog vi risker. Att utveckla till pc samtidigt kändes för komplicerat. För närvarande har vi inga planer på att göra det till pc.

Om du ogillar blod och våld ska du definitivt undvika detta. Köttfesten släpps loss på Xbox 360 och Playstation 3 den 4 april.

Skicka en rättelse