Det visar sig att Xdefiant låter mig se sin riktiga sida ganska omgående. Första gången jag startar spelet uppstår grafiska problem – texturer buggar och i min första match flimrar allting så mycket att det är helt ospelbart. En ominstallation och drivrutinsuppdatering senare funkar det som tur är lite bättre.

Matcherna går i ett hektiskt tempo, man dör väldigt fort om en fiende ser en, och det är sällan det blir utdragna strider. Det gäller att vara snabb både i huvudet och händerna: mycket hänger på reflexer eller att man förutser vad motståndaren tänker göra. Därför känns det orättvist att man hyfsat ofta får sin position röjd av en fiendeförmåga som tillåter motståndarna att se mig genom väggen (och det håller i sig i vad som upplevs som rätt lång tid). Jag själv återvänder ofta till abilityn som låter mig sätta upp en magnetisk sköld som skyddar mig och låter mig skjuta mot fienden ohotad i några sekunder.

"Att spelet inte har skill-baserad matchmaking är ju minst sagt ett modigt drag"

Det finns olika “factions” från Ubisoft-serier att välja mellan, som Watch Dogs hackare eller Splinter Cells superspioner. Men man kan inte lira som Vaas eller Sam Fisher, om man hoppats på det. Egentligen representerar dessa factions olika klasser, och varje klass har sina egna specialförmågor. Förmågorna är väl tänkta att tillföra något, och de känns ofta kul att använda själv, men är inte särskilt roliga att möta. Det är inte mycket man kan göra när man får en notis om att en fiende aktiverat en förmåga och nu kan se dig genom väggar, liksom. Eller att bevaka en zone och så kommer en elddrönare från ingenstans och dödar dig ögonblickligen. Det finns även ultraförmågor, men det är inte alltid man ens lyckas ladda upp till och använda en sådan i en match.

Det är klart allt detta blir tillfredsställande när man står på den vinnande sidan, men frustrationen blir desto större när man inte gör det. Förutom voice chat, vilket långt ifrån alla vill använda, finns det få sätt att kommunicera med och organisera sitt lag. Och matchmakingen varierar kraftigt – ibland vinner jag överlägset, ibland blir det storstryk. Att spelet inte har skill-baserad matchmaking är ju minst sagt ett modigt drag. Men ett bra spel ska underhålla även när man inte vinner.

Spelet är "gratis".

XDefiant innehåller ett gäng kartor, och ärligt talat känns de ganska generiska, även om det finns en del variation i miljöerna eftersom de kommer från Ubisofts olika spelserier. Några av dem är visuellt sett hyfsat intressanta, men det finns också lite problem i läsbarheten – exakt vilka kanter man kan ta sig över eller upp på eller inte är ibland oklart. Och en del chokepoints känns extremt tuffa att ta sig an som anfallare, samtidigt som andra delar av banan är väldigt svåra att försvara.

"Få saker som är nya eller intressanta"

Vad gäller customisation finns det få till inga alternativ (alla karaktärer poserar till exempel på samma sätt efter en vinst) om man inte köper battle pass, vilket kostar dryga hundringen. Ett nytt, mer exklusivt skin kostar 3 000 Xcoins och för att ha råd med det behöver man köpa 5 750 Xcoins, vilket kostar 550 riktiga spänn. För ett rätt generiskt “coolt” skin som du endast ser i ett antal sekunder innan och eventuellt efter en match kan man få ge 1 000 credits (cirka 100 kronor). Man kan köpa 500 Xcoins för 55 kronor, men hittills har jag inte sett något att köpa för så lite, så det alternativet verkar enbart existera för att fylla ut kassan när man har 250 credits över från ens förra köp. Ska jag vara ärlig känns det som att detta är det verkliga syftet med Xdefiant. För spelet i sig gör få saker som är nya eller intressanta.

En tråkig sits.

Det har faktiskt inte varit helt lätt att spela detta. Flera gånger har grafiken buggat ur så mycket att det bokstavligen inte fungerar. Vissa gånger när jag startar spelet fastnar bilden med exakt regelbundna mellanrum, typ var tredje sekund, både i matcher och menyer. Det har fastnat i laddningsskärmar och inte gått att tabba ur (inte ens ALT+F4 hjälpte). Det ska vara svårt att stänga av spel för att de är roliga att spela, inte för att de hänger sig.

Nej, Xdefiant är en ganska oinspirerad shooter som varken tillför något nytt eller förbättrar något som finns. Tur det är gratis, så man kan upptäcka det innan man håvat fram plånboken.

Fotnot: Xdefiant släpptes den 21 maj till pc, PS5 och Xbox Series.
Testdator: Ryzen 5 2600X, RTX 2060 Super, 16 GB RAM.