FPS-veteranen John Romero (tidigare inblandad i #Id Software och milstolpar som #Quake, #Doom, #Wolfenstein) avslöjar att han har ett helt nytt FPS på väg – och det kommer till pc först.

– Ja, jag kommer definitivt göra en ny shooter och det kommer till pc först. Jag vill inte prata detaljer men jag vet redan vad det ska bli. Jag har redan mer eller mindre designat grejen och det är ganska coolt – men det är så klart givet att jag säger det, säger John Romero.

Det enda John Romero vill säga är att hans spel blir "MMO-liknande", och att speldesignen tycks kretsa mycket kring nätet.

– Det är ett ihållande spel, det har ihållande spelar-data, karaktären växer och blir bättre med tiden. Jag tror att de flesta spelare förväntar sig sånt nuförtiden i vilket fall, men det här var ett designval jag gjorde för länge sedan. Du kommer att spela spelet som du förväntar dig att en shooter känns, men detaljerna i din situation och berättandet och belöningssystemet är unikt, säger John Romero.

Han tillägger också att fastän det var drygt 10 år sedan han senast utvecklade ett FPS (N-Gage-version av Red Faction 2003) så känner han att han fortfarande har vad som krävs.

– Jag tror inte att det förändrats så mycket mer än att 3D-grafiken behöver vara bra och att det finns tonvis med grundläggande i designen som måste vara där för att spelarna ska känna att det är ett modernt spel. Så jag tror inte att det blir något problem med att det ska kännas utdaterat eller gammalt. Det kommer inte bli en old-school-shooter – det kommer inte vara pixlat. Men det kommer antagligen ha snabbare rörelser än de flesta spelen har just nu.

John Romero är personligen inte speciellt intresserad av dagens FPS, som gått i en riktning att bli långsammare och mer cover-baserade än förr. Han nämner som exempel #Gears of War som han tycker är ett jättebra spel, men samtidigt inte riktigt hans kopp té. Enligt honom är det konsolernas framfart som gjort FPS-spelen långsammare, eftersom det inte går att uppnå samma snabbhet med en handkontroll som med mus och tangentbord.

– Jag inser att mycket av rörelserna i nya shooters är ett direkt resultat av konsol-handkontrollen, eftersom du inte kan spela bra och snabbt med dem så de behövde komma på en design så att spelaren kan göra något annat om de inte kan röra sig snabbt och precist. Då måste de göra något annorlunda. Men jag är en mus- och tangentbordsspelare, säger John Romero.

– Jag gillar att utforska mina banor, du vet. Så jag är inte ett fan av räls-shooting eller långsamma cover-system. Med det menar jag inte att Gears inte är ett bra spel, men som spelare är jag mer intresserad av fart och snabba rörelser.

Tror du att John Romero kan skapa det ultimata FPS-liret till pc?