Det låter ju lovande att spelutvecklaren #Trickstar Games och hårdvaruproffsen #Mad Catz slår sina påsar ihop och skapar #Damage Inc.: Pacific Squadron WWII, ett flygspel där man även skickar med en handkontroll i form av en flygspak. Meningen är att ett förstklassigt spel ska hjälpa till att sälja förstklassig hårdvara och vice versa. Minst sagt högtflygande planer, och på pappret är det riktigt lovande.

Spelet erbjuder ett kampanjläge där du som stridspilot ska ta dig igenom en 23 uppdrag lång kampanj som tar dig från Pearl Harbor till Iwo Jima. Uppdragen är relativt omväxlande och sträcker sig från dogfights mot japanska stridsflyg till både bombnings- och rekognoseringsuppdrag.

Tjoho, låt oss spela sänka skepp!

Uppdragen är skiftande, precis som deras underhållningsvärde. Flygstriderna kan vara riktigt spännande, och det är mer än en gång som jag har tackat slow motion-funktionen Reflex Mode när jag förvandlat ett japanskt stridflyg till ett eldklot som störtar som en brinnande tennisboll mot marken. Man ska inte glömma att detta är ett arkadspel med allt vad det innebär av en inlärningströskel hög som en heltäckningsmatta, obefintlig realism och att det spektakulära är viktigare än gravallvarlig seriositet. Därför blir det lite extra frustrerande med rekognoseringsuppdrag som är allmänt långtråkiga, och sättet som spelet hoppar mellan olika tempo och olika underhållningsvärde gör att helheten inte känns riktigt genomtänkt. Stundtals blir det dessutom riktigt fånigt, som när du ska ta dig an japanska stridsflyg med en PBY Catalina – ett amfibieplan för transport och övervakning.

Flyktigt nöje

En detalj som däremot är väldigt trevlig är utbudet av flygplan som erbjuder många av de riktigt klassiska stridsflygen. 32 stycken finns med i spelet, och man har redan släppt ett dlc-paket som erbjuder ett gäng europeiska flygplan. Planen är dessutom uppgraderingsbara. När du på arkadmässigt manér tjänar bonus på att göra bra saker under uppdragen, kan du uppgradera flygplanen så de blir smidigare, tåligare och får bättre beväpning. Det är som sagt ett arkadspel.

Omgivningarna är stundtals tjusiga, men du hinner inte njuta av dem speciellt mycket.

I ett försök att gå bortanför arkadkänslan erbjuds två inställningar för styrningen, där den ena ska ge en mer realistisk upplevelse. Det lovvärda försöket misslyckas, inte så mycket för styrningen i sig utan för att bilduppdateringen av någon anledning stundtals dyker till ryckiga nivåer. Att hålla en fiende i siktet under normala omständigheter är svårt, att göra det när bilden hackar är... tja, tråkigt.

Att man i en del fall lyckas studsa mot marken och flyga genom byggnader borde klassas som en nackdel, men när det inträffar är man mest glad att man slipper göra om senaste delen av uppdraget en gång till. Och du lär få spela om en hel del, för flygstriderna handlar inte bara om man mot man. Allt som oftast är det du mot en grupp fiender, och när du har hjälp av vapenbröder är mängden fiender ännu större. På gott och ont har bägge sidornas piloter AI som höns vilket ger dig ett rättvist övertag, men även en höna bör tas på allvar när den är beväpnad. Vill du ha mer intelligens bakom spakarna får du förlita dig på multiplayer, som erbjuds både i form av co-op för två till fyra spelare och upp till åtta spelare i allmänna hatmatcher. Inget direkt revolutionerande, men skulle fortfarande ha ett trevligt underhållningsvärde om spelet som sådant hade varit bättre.

Handkontrollen gör sitt bästa för att förvandla din fåtölj till beskjutet stridsflygplan.

Damage Inc. finns att köpa som fristående spel, men denna recension baseras på den så kallade Flightstick Edition, som utöver spelet och ett dekorativt modellflyg innehåller en handkontroll av modellen Pacific AV8R Flightstick. Denna plastiga konstruktion ser ut som en flygspak och är tänkt att ge lite mer flygkänsla än en vanlig gamepad. Sanningen är att det faktiskt är smidigare att spela med den vanliga handkontrollen, och med tanke på att styrspaken och modellflyget i skrivande stund fördubblar prislappen från en dryg femhundring till en tusenlapp skulle jag bara rekommendera Flightstick Edition till synnerligen otrevliga ovänner och min lågstadielärarinna.

Damage Inc. är inte värt en femhundring, och kompletterat med en plastig handkontroll är det ännu mindre värt en tusenlapp. Men det medföljande modellflygplanet är snyggt.

Fotnot: vi har spelat Xbox 360-versionen av Damage Inc..