Att Age of Empires III skulle få något slags tillägg kunde vi gissa oss till redan vid lanseringen ifjol höstas. Ett stark varumärke samt ett spelsätt tydligt inspirerat från genrens normgivande titlar som Starcraft och Command & Conquer är en kombination som väl lämpar sig för expansioner. Investeringskostnaden blir minimal - spelmotorn finns precis som utvecklingsverktygen redan på plats.

Tekniska problem

Man skulle med andra ord kunna tro att The WarChiefs är en okomplicerad historia som skall passa som handen i handsken med sin föregångare. Ingenting kunde dock vara mer missvisande än så. Som den expansion The WarChiefs är kräver den att Age of Empires III redan finns på datorn. Trots upprepade försök vägrade dock FZ:s recensionsexemplar att låta sig installeras - överhuvudtaget. Efter visst efterforskningsarbete visade det sig att installationsprogrammet inte kunde hitta vissa ikoner i en mapp på Windows XP:s startmeny. Sagt och gjort - med visst manuellt trixande kunde jag till slut genomföra installationen för att slutligen starta spelet. Underkänt, Ensemble - har man inte ens provat att installera den expansion man själv utvecklat har man totalt förbisett de förpliktelser man har mot betalande fans.

Efter visst huvudbry och väl inne i spelet är det mesta bekant. The WarChiefs placerar sig som en ny kampanj tillgänglig genom orginalspelets egen huvudmeny. Ensembles designteam har gjort 15 nya enspelaruppdrag i vilka Nordamerikas ursprungsbefolkning spelar en central roll. I rollen som nya medlemmar av familjen Black - samma släkt som syntes i föregångaren - fortsätter The WarChiefs med tydlig nybyggarromantisk dramaturgi att berätta historier om svek, ond bråd död och konflikter både mellan såväl indianstammar som nybyggarna.

Välgjord men lätt kampanj

Jag har själv spelat kampanjläget med viss behållning. Precis som i Age of Empires III har Ensemble lyckats riktigt väl med sättet man för historian om familjen Black framåt - för att vara ett datorspel är det riktigt bra, och för att vara ett RTS-spel nära på genialiskt. Såväl berättarteknik som insatserna av röstskådespelarna bidrar på ett ypperligt sätt till den röda tråd som förbinder kampanjens nya uppdrag.

Tyvärr visar The WarChiefs sig snabbt väl enkelt. Jämfört med den betaversion FZ förhandsgranskade i slutet av augusti har Ensemble bokstavligt talat dragit tillbaka kanonerna. De flesta uppdrag klarar man utan nämnvärd ansträngning redan på första försöket. Ett av spelets nya inslag - den lägereld med vilken man genom ritualdans kan ge stridande enheter olika slags fördelar - kommer sällan till användning. Precis som tidigare gäller RTS-genrens oskrivna huvudregel "störst armé vinner". I The WarChiefs är resurshanteringen överlag tacksam - det är sällan man saknar något och i många fall är enbart en eventuell tidspress den enda begränsande faktorn.

De 15 nya kampanjuppdragen tar man sig därmed igenom snabbt - faktum är att man skulle kunna ta sig genom hela spelet på en helkväll. Det som därmed återstår är spelets flerspelarläge. FZ har dock inte alls kunnat testa hur väl The WarChiefs fungerar över Internet. Trots att expansionen använder en egen så kallad cd-nyckel fungerar inte den FZ fått överhuvudtaget. Eftersom The WarChiefs efter fullföljd installation dessutom blir en integrerad del av Ages of Empires III slutar även orginalspelets multiplayerläge att fungera - "Game Title Registration Failed". Återigen, Ensemble - riktigt svagt.

Tveksam expansion

Age of Empires III: The WarChiefs är en expansion som vill mera än vad det är. Oacceptabla tekniska problem och ett väl kort kampanjläge får spelet att kännas halvfärdigt. Att det sitter personer som brinner för sitt arbete på Ensemble vet alla som testat Age of Empires III redan. Orginalspelets känsla för detaljer, dess lysande grafik och en suverän berättarteknik återfinns även i expansionen. Kampanjlägets upplägg tyder på att det är allt annat än ett hafsverk. Precis som sin föregångare är The WarChiefs gjort med hjärta - ett i sig väldigt gott omdöme. FZ recenserar dock färdiga produkter och inte ambitioner vilket också ofrånkomligt återspeglas i betyget.

Med två svaga FZ-logotyper visar Ensemble att man helt tagit sig vatten över huvudet. Du som till varje pris vill fortsätta följa familjen Black en regnig helg kan möjligtvis överväga ett köp - ni andra väntar tills Microsoft tillkännager Age of Empires IV (ja, var så säkra på att det kommer - Ensemble har ett helt inbördeskrig kvar att avhandla).

Testdator:

AMD Athlon XP 2500+
Creative X-Fi Fatal1ty
ATI Radeon 9600 Pro 128 MB
1024 MB RAM
Windows XP (SP2)