Om vi går bortom det då, vad väntar för Legacy of the Void? Ni kan ju inte bara addera ytterligare enheter ovanpå den ökning som Heart of the Swarm innebär? Det finns väl en gräns för hur många enheter ett balanserat RTS kan hantera?

– Visst finns det definitivt en gräns i antal. Att designa spelet är definitivt en svår utmaning, och det handlar också om det kognitiva, hur mycket en spelare kan hantera samtidigt. Och alla tänkbara strategier. Därtill, att styra över de individuella enheterna, att få dem att fungera ihop.

Dessutom att göra det kompetitiva spelet balanserat både på låg och hög nivå. Det kan kännas så olika.

– Ja, det är samma spel, men ändå är det spel jag spelar och det proffsen spelar i helt olika världar.

Och ser man på proffsens beteenden kan ju vissa enheter som man på lägre nivåer aldrig använder tvärtom vara de viktigaste för dem.

– Exakt!

Det har blivit dags att levelhetsa även i Starcraft 2.

Ser du på den här följetongen som delar i en trilogi, och vad är Legacy of the Void i det? Ännu en multiplayerexpansion, eller bara helt fokuserat på handlingen?

– Det här är verkligen inte rätt läge att fråga.

Men ändå! Ni måste ju ha tänkt på den här helheten, att de olika pusselbitarna ska passa in.

– Vi måste få ut Heart of the Swarm till att börja med!

Men ni ser Starcraft 2 mer som en plattform att bygga ovanpå? Är det här ert RTS-lag kommer att lägga all er fokus?

Absolut, både som en plattform för casual-spelande och som en drivkraft för e-sporten. Ifråga om vad det innebär för Blizzards RTS-spel i framtiden, jag kan inte ens säga dig vad Legacy of the Void kommer att vara, och du vill gå bortom det?

Warcraft 4, kom igen! Hjältarna! Apropå dem, vad hände egentligen med Blizzard Dota, som sen blev #Blizzard All-Stars?

– Det är fortfarande på gång. Snart.

[video=13149]
En första trailer på Blizzard Dota, senare All-Stars

Det kommer att vara gratis när det väl släpps? För det är väl en Starcraft 2-mod?

– Vi får nog återkomma om just det...

Så det är rentav ett helt fristående spel?

– Ehm... Vi har inte bestämt oss än.

Där har ni det: Blizzard All-Stars kan mycket väl bli ett helt fristående spel, och Legacy of the Void lär stuva om ännu mer i blandningen - som om Blizzards kontinuerliga petande och ändrande någonsin kommer att upphöra där emellan. En sak är säker: vart än Starcraft 2 organiskt tar vägen, så kommer Blizzard - de gånger de inte leder - lyhört att följa efter. Budskapet med det ängsliga betatestandet är att Starcraft 2 lika mycket är spelarnas. Och är det inte därför vi älskar dem så säg.

Heart of the Swarm ska lanseras den 12 mars.