I början av förra veckan höll #Valve och #EA releasefest för #Left 4 Dead i Stockholm. På plats fanns ett tjugotal inbjudna journalister med förhoppningar om att få testa denna kvalificerade zombieslaktare i ett par timmars tid. Spelet släpps nästa vecka och innehåller då två spelsätt - Campaign och Versus.

I den förstnämnda samarbetar fyra mänskliga spelare mot våg efter våg av anfallande zombier. Vi testade denna spelform på E3-mässan i somras, våra tidiga åsikter om det läser du här. Det andra spelläget - Versus - går ut på att ytterligare fyra människor ansluter, fast i rollerna som superzombier med specifika och kraftfulla attackmöjligheter. Åtminstone jag var mer nyfiken på att testa detta, men testningen blev en besvikelse - teknikstrul satte käppar i hjulet. Istället fick vi nöja oss med ett par timmars Conquest-spelande (vilket verkligen inte är fy skam) och en pratstund med Valves Chet Faliszek, vars yrkestitel lyder writer.

Hur resonerade ni när ni beslutade er för att göra Left 4 Dead?
- Vi ville göra ett riktigt bra co-op-spel. Det finns en del singleplayerspel med co-op, de brukar kopiera varandra rakt av. Tanken var att göra något som helt och hållet är byggt kring co-op.

Beskriv hur spelläget Versus fungerar.
- Versus kommer innehålla två kampanjer med specifikt framtagna banor. Vi var tvungna att göra nya banor för det spelläget, annars kommer survivors som kört Campaign-läget veta exakt hur banorna ser ut och fungerar. Det blir alltså olika banor för Conquest respektive Versus.

Två spelformer är inte särskilt mycket. Planerar ni att lägga till fler i framtiden?
- Under utvecklingen har vi bollat många olika idéer om spelformer och annat. Det är möjligt att någon av dem kommer dyka upp som DLC [nedladdningsbart material] i framtiden.

DLC ja, hur ser det ut med planerna på det?
- Vi kommer släppa nedladdningsbart material, men det är för tidigt att säga när. Spelet har också stöd för modifikationer och banbyggarverktyget Hammer fungerar fullt ut. Vi skickar dessutom med tutorials så att även den dummaste moddaren - det vill säga jag - enkelt kan sätta sig in i hur man gör. Vi vill att användarna fyller på med mycket nytt material, ungefär som för #Doom.

Och vad kommer DLC-material att kosta?
- Till pc blir det förstås gratis. #Microsoft har vissa regler för material till Xbox 360, till exempel om prissättning. Vi förhandlar med dem, vårt mål är att allting ska vara gratis också till 360.

Berätta lite om AI Director.
- AI Director anpassar svårighetsgraden dynamiskt i realtid. Den kontrollerar löpande hur du och dina medspelare presterar; om det går dåligt för er sänks tempot och fienden gör mindre skada. Ett exempel är The Witch [en av ungefär sex superzombier]: om ni spelar dåligt kan hon välja att fly istället för att anfalla.

- AI Director har testats ganska mycket på speltestarna under utvecklingens gång. Och med intressant resultat: mediokra spelare spelade ibland bättre än erfarna CS-spelare. De bättre spelarna insåg inte att samarbete är ett måste, de körde ensamma och glömde jobba ihop. Samarbete är absolut nödvändigt för att lyckas.

Hur kommer det sig att det inte blir någon portning till Playstation 3? #The Orange Box släpptes ju till den plattformen också.
- Vi vill göra ett så bra spel som det bara är möjligt. Tyvärr har vi inte den kompetens som krävs för att göra spelet till Playstation 3 på Valve. Pc-spel har vi stor erfarenhet av och Xbox 360 klarar vi också av, den är ganska beprövad. Vi vill helt enkelt göra rätt.

Left 4 Dead släpps via Steam den 18 november. Tre dagar senare släpps Windows- och Xbox 360-versionerna i svenska spelbutiker. Demoversioner för båda plattformarna finns från och med i dag fritt tillgängliga via Steam respektive Xbox Live. De kommer vara igång fram till premiärdagen den 18 november.