I över ett årtioende har Swedish Game Awards flygit fanan för de små spelprojekten och delat ut pris till unga utvecklare och onsdagen den 19e juni var det dags igen då årets gala revs av på Nalen i Stockholm. Vi på FZ har tagit en titt på årets vinnare för att se om det var några framtida klassiker som befann sig på prispallen.

Överlag känns årets skara vinnare som ett ganska träffsäkert tvärsnitt av spelvärlden i stort, där melankolisk indie gnuggar axel med free-to-play, casual, partyspel och mer hardcore-betonad e-sport. Mixen är det alltså inget fel på, så låt oss nu titta lite närmare på de individuella spelen och utvecklarna som vi eventuellt får anledning att hålla ögonen på framöver.

Little Warlock – Best Execution
(Storm Potion)

Medan Mojang verkar ta flera evigheter på sig att färdigställa Scrolls så passar Storm Potion på att krypa fram som ett spännande alternativ till de som vill ha kortspel, strategi och magi med sitt Little Warlock. Little Warlock är free-to-play och browserbaserat och känslan är ungefär ett Pokemon fast de klämkäcka djuren har ersatts av kort. Spelet bjuder på både single player och multiplayer-kampanjer samt möjligheten att skapa sina egna kort och andra föremål i tidsenlig crafting-anda. En beta sägs vara på ingång under året.

Dungeon Heroes - Best Mobile Game
(Ortmon Productions)

Namnet är så plågsamt standard att du redan har glömt det, knappt en mening in i den här paragrafen, men det behöver ju inte betyda att spelet lider samma brist på fantasi. Dungeon vad-det-nu-var är, enligt utvecklaren Fredrik Ortmon själv, ett action/rollspel/äventyr/nånting för iOS, och grafiken är retropixlig och charmig. Till skillnad från flera av de övriga vinnarna är Dungeon mummelmummel redan släppt och finns att införskaffa precis exakt nu på App Store, så den som är sugen på lite prisbelönt dungeon crawler behöver inte vänta en enda sekund till.