Kontroller

Xbox One: Microsoft tar den trygga vägen med sin nya handkontroll och lanserar något som mest kan beskrivas som en förbättring. Och vem kan klandra dem? Xbox 360-kontrollen har hyllats världen över för både form och storlek. Att göra 40-talet småjusteringar (med betoning på "små") visar sig vara en utmärkt strategi.

Kontrollen är något tyngre än den förra trådade varianten och ligger bekvämt i nävarna. Tack vare att de analoga spakarna har försetts med räfflade ytor får man bra fäste och glider inte av med fingrarna när det går vilt till. Trigger-knapparna har fått egna små rumble-motorer som skapar en mer dynamisk känsla i skakfunktionen – ett trevligt tillskott som särskilt kommer till sin rätt i racingspel. Back- och start-knapparna har bytt namn till view och menu. Om man inte köper ett charge and play-paket använder kontrollen vanliga AA-batterier. Batteritiden är dock god, mycket tack vare att Kinect känner av om du lägger ifrån dig kontrollen (till exempel när du tittar på film) och försätter den i energisparläge.

Playstation 4: Det är femton år sedan Sony släppte den första Dualshock-kontrollen och man skulle kunna tycka att det har varit en ganska lång semester för deras gamepad-designers. För efter det hände inte särskilt mycket på designfronten – förutom implementeringen av David Cages älskade rörelseavkänning i Dualshock 3 och det lilla snedsteget med bumerangen. Många har växt upp med den nu moppelagliga formen, men nu är det dags för den riktiga förändringen – Dualshock 4 är en tydlig släkting men har enligt oss förbättrats på alla sätt.

Triggerknapparna har fått en välbehövlig rundning så att pekfingrarna ligger perfekt och de används framförallt som standardknappar i actionspel. Vem vill sikta och skjuta med axelknapparna, egentligen? Designen har också blivit bredare, köttigare, vilket gör att den ligger bättre i handen. Färre skarpa kanter. Touch-panelens dominanta placering mitt på kontrollen, som gett start och select (näe, share och options!) obekväma kantplaceringar, är inledningsvis inte motiverad. Särskilt inte när den än så länge bara använts som styrkorsersättare. Största orosmolnet är dock kraftigt stympad batteritid.

Vinnare: Microsofts gamepaddesign från 2005 har förjänat och fått massor av hyllningar, och att de fortsätter på samma linje visar värdet av att inte laga det som inte är trasigt. Men förändringsbehovet av Sonys evighetsgamla gamepad-design väger tyngre, och det gör att den nya Dualshocken och dess husse Playstation 4 tar denna rond.