Vad fick dig att välja detta yrke?

Johann Lütze: Det var lite bananskal. Jag utbildade mig först till illustratör men insåg senare att det verkade mer spännande med 3D.

Jonas Jakobsson: Jag har ritat och målat hela livet och har alltid velat jobba med det. Det stod mellan film eller dataspel. Det blev dataspel! Har alltid spelat väldigt mycket själv också.

Eric Thelander: Jag kände att jag behövde få utlopp för min kreativitet, att få jobba med det som intresserar mig samt att jag ville ha ett miljöombyte från min förra jobb. Att sen en intressant arbetgivare öppnar kontor in den stad jag bor i gjorde valet väldigt enkelt.

Håkan Persson: Kort och gott, jag gillar allt som är tekniskt och komplicerat. Jag har lätt för att fastna för detaljer och ogillar tanken att "bara göra jobbet". Jag vill förstå exakt hur och varför. Då är Technical Artist precis det jobbet.

Gustav Tilleby: Min brorsa var kompis med Dice-gänget redan när dom höll på med flipperspel på Amigan på nittiotalet. Jag var en av dom första utanför Dice som fick spela en av banorna i Pinball Dreams. Det var magiskt. Sedan dess har jag varit helt såld på spelutveckling. Det var oundvikligt att det skulle bli så här helt enkelt.

Rodrigo Cortes: Jag har alltid varit intresserad av grafik och digital grafik speciellt. Jag satt redan under C64-tiden och gjorde enkel grafik och senare med Deluxe Paint på Amigan. 3D började jag med på PC och DOS-verionen av 3D Studio, innan det hette MAX. Jag gick en 3D-utbildning 1998 och inte förrän då fattade jag att man faktiskt kunde jobba och få betalt för att jobba med spel.

Tidigare var siktet inställt på filmeffekter och USA men när jag förstod att det var möjligt att jobba hemma i Sverige med spel så var det "a dream come true". Spelutveckling tycker jag är så mycket roligare än att jobba med film i och med man har så mycket mer kontroll över slutprodukten. Begränsningarna, speciellt back in the days, ser jag bara som en utmaning. Att få något att se så snyggt ut som möjligt under begränsad polygon- och texturbudget är vansinnigt tillfredsställande.

Blev jobbet som du trodde när du började intressera dig för det?

Johann Lütze: Det är mycket roligare än vad jag trodde. Detta för att det är så varierande och alltid bjuder på nya utmaningar.

Jonas Jakobsson: Ja det är nog ungefär som jag trodde.

Eric Thelander: Både ja och nej. Jag får animera vilket är riktigt roligt och utmanande. Jag får hålla på med något som jag brinner för i en miljö som sprudlar av kreativitet tillsammans med trevliga arbetskamrater. Det som var mindre väntat är hur kort tid ett spelprojekt egentligen varar. I början tänker man att det blir inga problem att hinna med allt som skall göras men ju närmare man kommer relase ju mer stressat blir det för att sen helt plötsligt när man når sista milstenen förbytas till en period av att "Nu har jag inget alls att göra".

Håkan Persson: Förvånansvärt likt mina förväntningar. Det är bra, för jag trodde att det skulle vara ett roligt arbete.

Gustav Tilleby: När jag var liten trodde jag att det skulle vara fantastiskt att göra spel och det är det också, men jag kunde inte föreställa mig hur utmanande det kan vara. Jag ställs inför nya utmaningar hela tiden, vilket är extremt belönande.

Rodrigo Cortes: Jag tycker att jobbet är roligare och mer utvecklande än jag någonsin hade trott.

Hur ser arbetsmarknaden ut? Känns yrket framtidssäkert?

Johann Lütze: Om man ser till utvecklingen av dataspelsbranschen de senaste 10åren så är nog detta bara början och en ganska säker framtid. Film och dataspel kommer nog alltid att vara populärt och som grafiker kan man jobba med båda med lite tur.

Jonas Jakobsson: Dataspel är nog ingenting som kommer dö ut dom närmsta 300 åren. Så ja jag tror det är en rätt säker bransch.

Eric Thelander: Spel idag är som regel beroende av animation oavsett vilken genre det handlar om. Men den takt som spelproduktioner ökar i komplexitet krävs det arbetskraft för att kunna genomföra projekten. Ur den aspekten så ser marknaden ljus ut men att säga att något är framtidssäkert med dagens gällande finansläge är som att säga att en båt är osänkbar. Eftersom spelutvecklare är beroende av externa finansiärer för att hålla en produktion rullande så blir konjuktursvackor luriga även om spelmakarna skapar bra spel som säljer. Som animatör har du dock möjlighet att jobba i närbesläktade branscher som tv, film eller reklam.

Håkan Persson: Det kommer alltid att behövas folk med generell teknisk kompetens. Även om jag gissar att yrket så småningom kommer att försvinna till fördel för flera nya yrkeskategorier med mera spetskompetens.

Gustav Tilleby: Just nu är det relativt svårt att få jobb, men det gäller inte bara spelbranchen utan arbetsmarknaden i stort. Med det sagt så tror jag att underhållning alltid kommer att vara viktigt för människor och fler och fler spelar tv- och datorspel. Jag ser en ljus framtid helt klart.

Rodrigo Cortes: Arbetsmarknaden just nu är lite sämre i.o.m. finanskrisen, samt att det har startat så många outsourcingstudios som gör jobbet mycket billigare än västligare studios. Självklart kommer det att behövas folk som är skickliga även i framtiden då det mesta av den grafiska nivån sätts inom företaget. Spelbranschen i stort går bra jämfört med de flesta andra branscher. Förra året var det nya rekord i försäljning trots att de flesta andra branscher har backat.