#Electronic Arts har pengar. Deras ”behind closed doors”-monter på Gamescom-mässan var stor som en flyghangar och hade en lounge med bar, sköna soffor och förstås en hel hög med spel att testa. Eftersom jag inte hunnit äta någonting på hela dagen – ingen frukost, ingen lunch, inte ens en kopp kaffe – så gick jag bananer på de små chipspåsarna som låg här och var på borden. Allt medan jag väntade på min tur att få testa #Star Wars: Battlefronts nya spelläge Fighter Squadron, som jag dagen innan sett utannonseras på EA:s fläskiga konferens.

Skribent Kilman har fusktränat sen 1994.

När det väl var min tur att lotsas in i ett litet svart rum för att spela var min mage inte helt nöjd med situationen, men den fick snällt lägga band på sig. Jag var nämligen helt fokuserad på att återuppta den roll som mästerpilot jag en gång tjänat ihop till efter alla timmar jag lade på fenomenala rymdstridssimulatorn #Tie Fighter. Nu släpptes dock Tie Fighter för över tjugo år sedan, så jag kände viss oro för att mitt flygsinne kunde ha rostat sönder.

Men så fort jag satt vid spakarna igen, redo att kriga bland stjärnorna, så visade det sig sitta i ryggraden.

Okomplicerade dueller

Den som är van med #Lucasarts gamla rymdsimulatorer är förstås direkt överkvalificerad för Fighter Squadron. Det är inget märkligt med det – Battlefront är ingen simulator, det är ett actionspel med fokus på okomplicerade, intensiva strider mellan många spelare – oavsett om slagen utspelas på marken eller i skyn.

Att flyga en X-Wing eller en Tie Fighter är extremt lätt att lära. Du kan skjuta laser, låsa på motståndare, avfyra missiler, öka eller sänka farten samt aktivera en specialförmåga. Det går också att göra en undanmanöver i form av en halvloop. Det är egentligen allt. Resten är upp till dig och din skicklighet.

Ett chicken race värt namnet.

Viktigast av allt, förutom att se till att låsa på motståndare med målsökaren, är att hela tiden anpassa farten efter situationen. Med högre fart gör du nämligen mindre skada med lasern då mer energi går åt till motorerna. Så när du har någon i siktet måste du sänka farten för att effektivt utdela de dödande skotten.

Vi fick bara testa två skepp – X-Wings mot Tie Fighters. Jag hamnade i rebell-laget och fick således ratta det förstnämnda. Varje X-Wing har en sköld som går att aktivera med jämna mellanrum. Tie Fightern har istället en fartboost som kan hjälpa en att undkomma efterhängsna motståndare.