#Battlefield 1942

En timme på Wake Island var tillräckligt för att demonstrera storheten. Svulstiga, gränslösa strider fick andra, knappt årsgamla #onlinehöjdare att kännas tekniskt passé. Frihet istället för snitslade banor, frihet att kriga till fots, till sjöss, i stridsvagn eller från luften. Krig som frihet.

#Battlefield 1942 var summan av krigsspelshistorien fram tills dess. Flera var för sig ypperliga spelsätt sammanfogade till en magnifik helhet, med för tiden svindlande storslagna strider. Det satte en standard som märks i multiplayerspel än i dag, drygt sju år efter de där första svindlande ögonblicken på den hästskoformade demoön. Battlefield 1942 har en given plats på den här listan, allt annat vore grovt tjänstefel.

[float="right"]Tomas Andersson[/float]

#Counter-Strike

Bespottad, hånad, utskrattad och fnyst åt. Mycket har #Counter-Strike-scenen fått utstå sen den började etablera sig kring decennieskiftet. Visst, det skapades redan under nittiotalet, men det var först decenniet efter som det blev ett fenomen. Med CS-kids, campernoobs, raseriutbrott och allt som hör till.

Jag har själv varit nere i träsket och har spenderat alldeles för många timmar, dagar, veckor med det, och jag har därför en hel del koll på vad som är sant och vad som inte är det. Att scenen är förstörd är bara delvis sant. Visst, spelar man public (undantag för vissa servrar, givetvis) eller matcher på låg nivå är det ofta riktigt dålig stämning. Men bara man höjer ribban lite så visar de allra flesta gott uppförande.

Anledningen varför jag sätter just Counter-Strike som årtiondets viktigaste spel är tvådelad. Dels har det lockat in så oerhört mycket nytt folk i spelvärlden, dels (och viktigast) allt det gjort för e-sportscenen i västvärlden. Än i dag är det ett av de absolut mest prestigefyllda spelen på ESWC och liknande evenemang. Gilla det eller inte och #Starcraft i all ära, det var CS som satte riktig fart på e-sportintresset i vår del av världen.

[float="right"]Christoffer Bjuvenstrand[/float]

#Half-Life 2

Precis som #föregångaren satte #Half-Life 2 både ribba, agenda och dagordning för spelutvecklare världen över. #Valve tänkte design, fysik, cementerade det nu så regelbundna episodformatet och lät alla som ville vara med och skapa gör detta med de fantastiska modverktygen. Spelet knöts även tätt samman med distributionsteknologin Steam, och förändrade med ens framtiden för digital konsumtion.

Men framför allt så blev detta actionspel den uppdaterade mallen för det viktiga berättandet. Utan att för en sekund tappa momentum integrerade Valve storyn med händelserna i och runt City 17, och skapade ett karaktärsgalleri som inget actionspel - och definitivt inget FPS - kommit i närheten av, varken före eller efter.

[float="right"]Jocke Bennet[/float]

#The Sims

Det finns spel, spel och så finns det spel. Spel som är såpass stora att de blir ett fenomen i sig själva, och samtidigt också går utanför den trånga mall för vad tv- och datorspel är och hur de får bete sig. Självklart var inte #The Sims det första spelet någonsin som gav spelaren fullständig frihet över en virtuell människas vardag - föregångare som 1985 års Little Computer People finns alltid om man letar tillräckligt noga. Däremot bildade den unika Sims-designen, det påhittade språket och alla de andra smådetaljerna man upptäcker först efter flera timmars spelande något helt nytt.

Kring år 2000 handlade spel fortfarande mest om att skjuta skallen av utomjordingar, hoppa mellan plattformar eller att förlora sig i djupa rollspelsskogar. The Sims visade vägen den nyfödda casual-genren, breddade spelindustrin och lockade en helt ny publik. En publik som är mer intresserad av Cooking Mama och #Wii Fit än #Gears of War eller #Modern Warfare 2. Nej, du lär inte få se något övervåld eller explosioner modell gigantus i The Sims. Istället skapar du din egen historia och ditt egna äventyr i spelet som blev så viktigt just eftersom det visar att vardagen faktiskt också kan vara underhållande.

[float="right"]Sebastian Lind[/float]

#Grand Theft Auto III

Det börjar så enkelt. Du rånar banken när din flickvän lämnar dig för att dö. Strax efteråt åker du in i finkan. Fångtransporten sprängs upp, du står på bron på väg in i Liberty City och inser att du kan göra precis vad du vill.

Nuförtiden kanske det inte låter så häftigt att varje bil kan stjälas, att varje person på gatan kan skjutas, att du kan köra runt i hela staden. Men kom ihåg att detta var 2001, konceptet ”sandlåda” var ännu inte myntat. Innan #GTA III spelade vi bana f2ör bana, vi nådde målet i en och nästa uppdrag utspelades på en annan. Helt plötsligt kändes hela systemet förlegat och det var GTA III som inledde revolutionen.

Jag tror att alla kände det efter de spelat GTA III första gången. Det här var något helt nytt, något som inte upplevts tidigare. Staden var öppen, du började på botten för att långsamt arbeta dig uppåt. Röstskådespelarna är fantastiska, dialogen rapp och rolig, handlingen ocensurerad och fräck. Tillsammans skapar det något förbannat häftigt och modernt, något unikt och fritt. Många andra försöker kopiera känslan, men ingen kan mäta sig med GTA III, den evolution spelet är och den revolution det startade.

[float="right"]Per Larsson[/float]

<form method="post" action="http://www.fz.se/poll.fz">
<input type="hidden" name="data" value="YToyOntpOjA7czo0MDoiZjQwMDBkMjM3NGU0ZjMwMjFmOTNjMzU2ZmRhYmEzY2M2M2YwNTQxOSI7aToxO2E6Mzp7aTowO2k6MzY3O2k6MTtpOjQ5ODtpOjI7aTozOTM1ODt9fQ=="></input>

<input type="radio" name="q498" value="3573" checked="checked" class="form_input_radio"></input>

Halo: Combat Evolved

<input type="radio" name="q498" value="3574" class="form_input_radio"></input>

World of Warcraft

<input type="radio" name="q498" value="3575" class="form_input_radio"></input>

Wii Sports

<input type="radio" name="q498" value="3576" class="form_input_radio"></input>

Deus Ex

<input type="radio" name="q498" value="3577" class="form_input_radio"></input>

Ico

<input type="radio" name="q498" value="3578" class="form_input_radio"></input>

Battlefield 1942

<input type="radio" name="q498" value="3579" class="form_input_radio"></input>

Counter-Strike

<input type="radio" name="q498" value="3580" class="form_input_radio"></input>

Half-Life 2

<input type="radio" name="q498" value="3581" class="form_input_radio"></input>

The Sims

<input type="radio" name="q498" value="3582" class="form_input_radio"></input>

Grand Theft Auto III

<input type="radio" name="q498" value="3583" class="form_input_radio"></input>

... ett annat

</form>