00-talets viktigaste spel

Medlem

Deus Ex är enastående. Kul att ni tog med ett spel som annars sällan får den uppmärksamhet det förtjänar.


signatur

system: online

Medlem

Rätt tight mellan CS, HL2 och BF1942. Röstade på CS hur som helst då det liksom varit det första spelet/modden som man verkligen har spenderat alldelens för mycket tid på förut!

Deus Ex var också rätt bra.

WoWcrack och resten känns som inget märkvärdigt eller fenomenalt.

Medlem
Skrivet av xhosa - A True Legend:

Ska hjälpa dig lite på traven - Det är det. De var i frontlinjen för hela pojkbandsvågen som senare mynnade ut i popgenrens solo artister som Britney, Beyonce , Justin T osv. Som inte bara är artister tan även opinionsbildare bland unga. Sorry, men du blev just helt jävla fetägd...

...Och vad gör ico mera viktigt än Max Payne, Guitar Hero och för att inte tala om FarmVille?

Om vi ska prata frontlinje så säger jag bara New kids on the block, blev stora åratal före Backstreet boys och har sålt knappt 80 miljoner skivor i konstrast mot BB's 100 miljoner.

Och sen måste jag bara be dig förklara vad som var så otroligt viktigt med Max Payne? Det enda "revolutionerande" elementet i det spelet var Bullet-time, och det har inte direkt används i särskilt många lyckade spel de senare åren. Visst hade spelet en tung handling och ett häftigt berättande men knappast något som är viktigt om man ser på hur branschen sett ut innan och efter. Jag håller Max Payne som ett av mina absoluta favoritspel, men förstår inte vad det skulle göra på den här listan.

Air
Medlem

Retro känslan skriker inuti mig <3

Medlem

faktiskt är jag lite tveksam utifall de flesta av spelen verkligen passar in här. De bästa argumenten är för Wii Sport och Counter-Strike. Wii har fört otroligt många familjer framför tvn för att spela tillsammans. Counter-Strike har som sagt för in spel i sport sammanhang. Resten av spelen känns inte så jätte viktiga för spelindustrin. Jag vet inte, jag blir väll snart citerad och tillrättavisad.


signatur

Även om jag skriver runt på forumet så klassas jag som en aktiv gamer :)

Medlem

Folk verkar missförstå det hela med att detta är en lista på det _bästa_ spelen. Medans det är en lista på viktiga spel som påverkat utvecklingen av framtida spel.

Visst man behöver inte älska halo, själv är jag t.ex. väldigt skeptisk till serien. Men man får ju vara blind och förmodligen en extrem anti-fanboy för att inte se vad Halo gjorde för FPS på konsoll.

Speciellt du Kebbe som snyggt lyckades säga att Halo var helt oviktigt och direkt efter komma med en av förklaringarna som gör Halo så stort. Xboxens överlevnad. Halo serien har varit Microsofts flaggskepp och en enorm kassa ko. Sen är ju ditt uttalande om att Xboxen skulle vara misslyckad ofantligt oinformerat. Alla som vet något om hur konsollbranschen funkar vet, likt Microsoft, att det inte fanns en chans att tjäna pengar på den första Xboxen för Microsoft. Det kostar pengar att ge sig in på en marknad, speciellt en som är så hård som konsoll marknaden.

HL2 är jag med skeptisk till då det faktiskt inte påverkade speciellt mycket, känns inte som det gjorde något som inte HL gjort redan, speciellt på moddscenen.

Annars klockren lista, lite synd att Ever Quest kom 99, annars borde det ha tagit WoWs plats dock, då det var det spelet som satte 3D MMORPG på kartan.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det finns till att börja med ingen objektiv sanning som säger att ICO och SotC var mästerverk.

Sen när handlar tyckande om "objektiva sanningar"? Tyckande är subjektivt per definition.

Medlem

För mig var Warcraft 3 utan tvekan det viktigaste. Inte bara själva spelet utan hela comunitin runt det. Som genom tex dota fött "league of legends" "heroes of newerth" samt andra spel.

Inaktiv

Tycker att Guitar Hero slog igenom ganska hyfsat under 00-talet...

Medlem

Vare sig det gäller "bästa" eller "viktigaste" spelen så bygger de fortfarande på ett fåtal människors subjektiva åsikter. Att folk rage:ar över det är tämligen löjligt. Sluta tro att ni (jag tror ni vet vilka ni är) sitter på någon absolut sanning om vad som är bäst och viktigast.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av kebbe:

Det finns till att börja med ingen objektiv sanning som säger att ICO och SotC var mästerverk.

Sen när handlar tyckande om "objektiva sanningar"? Tyckande är subjektivt per definition.

Grattis! Du lyckas än en gång med bedriften att upprepa en tidigare kommentar utan att tillföra ett skit till diskussionen. Läs om, läs rätt.

"Om Ico (och "uppföljaren" Shadow of the colossus) är viktigt på något sätt så är det ju för att de med all oönskvärd tydlighet visar att hur bra spel än är så kommer de sälja kasst om de inte har ett stort namn att falla tillbaka på och saknar en massiv PR-kampanj bakom sig..."

Om ett spel hamnar på en lista över årtiondets viktigaste spel (för spelbranschen får jag förutsätta) med ovanstående motivering förutsätter man att alla var enade om att spelet var ett mästerverk - Vilket inte stämmer.

Du verkar lite långsam så det kanske är bäst att jag översätter det åt dig:

"Spelet är skitviktigt i och med att det var ett mästerverk som inte sålde bra!1one!"

Köper ingen spelet är det dessutom skit samma om det lyckas med någonting som tidigare spel försökt och misslyckats med.

Ta WoW som exempel. Skulle det klassas som "viktigt" idag om det floppade försäljningsmässigt? Nej, att det satsas på onlinerollspel idag är för att WoW sålde extremt väl och genererar absurda summor penga genom överpriset på speltiden.

Än en gång tar jag hänsyn till dina lässvårigheter och översätter:

Det påverkade spelbranschen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Om ett spel hamnar på en lista över årtiondets viktigaste spel (för spelbranschen får jag förutsätta) med ovanstående motivering förutsätter man att alla var enade om att spelet var ett mästerverk - Vilket inte stämmer.

Varför klippte du bort resten av motiveringen? Då framstår valet inte alls som lika dumt:

Skrivet av FZ:

När känslor förmedlas och lyckas beröra utan att ett ord av substans yttras, då har man lyckats skapa något alldeles unikt. Utöver orgier av finstämda känslofioler målas spelet upp på en duk vacker nog att pryda vilket museum som helst. Ico har en historik betydelse av samma tyngd som Super Mario eller Half Life. Tyvärr kommer spelet aldrig att få det erkännande som dessa. Men det spelar ingen roll, för både du och jag vet att Ico inte är något annat än ren och skär magi.

Sista meningen gör det ganska tydligt att det är deras subjektiva åsikt att detta är ett så viktigt spel.

Citat:

Köper ingen spelet är det dessutom skit samma om det lyckas med någonting som tidigare spel försökt och misslyckats med.

Tillräckligt många köpte det för att det ska göras uppföljare. Alla spel kan inte sälja som Wow.

Citat:

Det påverkade spelbranschen.

Ergo: Enligt dig påverkar spel spelbranschen endast om de säljer bra. Jag håller dock inte med, tydligen inte FZ-redaktionen heller.

Resten av vad du skrev var bara en massa personangrepp.

EDIT: Delar av texten hade försvunnit.

Medlem

Ah, BF42! Det sista(?) av de riktigt episka multiplayerspelen. Alla nya spel är bara idiotanpassad, futtig smörja i jämförelse. Snyggare yta javisst, men lika djupa som en vattenpöl.

För mig börjar och slutar listan med 42'. Resten av spelen bleknar i jämförelse.

Skriv svar