Jag stötte på DOOMer på Facebook nyligen och frågade vad han minns idag av Fragfest 96 och den intensiva finalen – och vad tävlingen kom att betyda för honom. Så här svarade han:

Jag har för mig att jag var först på plats av alla då jag åkte tåg från Linköping (där jag studerade på den tiden) och att det var väldigt kul att se ansiktena bakom alla nicknames som man bara spelat med/mot på nätet innan. Vissa namn fruktade man mer än andra och när man såg dom spela på plats så blev jag bara än mer orolig / nervös att jag inte skulle ha någon chans.

Det var många som hade skruvat på inställningarna med FOV och hastigheten på hur snabbt man kunde vända sig/snurra gubben om man körde med keyboard. Detta var inget jag hade provat före Fragfest, men under tävlingens gång så började jag också trixa med dessa inställningar för att ”hänga med” och det hjälpte faktiskt. Var ett antal personer som såg mig som en favorit och sade till mig att jag kommer vinna tävlingen men det trodde jag aldrig själv, jag tyckte de flesta andra ”stornamnen” såg mycket vassare ut.

Finalbordet på Fragfest (bild: Dan Stenius)

Av själva matcherna kommer jag i princip bara ihåg finalen och att på den tiden var det alltid en dator som agerade server och hade därmed 0 i ping, medan de andra hade något av en fördröjning även om den inte var så stor. Jag var väldigt snabb med att välja serverdatorn i finalen, vet inte om någon annan tänkte på detta och om det spelade någon roll för utfallet men det är en sak jag kommer ihåg i alla fall.

Det kändes jättebra efter segern då jag verkligen inte trodde jag skulle kunna ta hem det innan finalen, att vinna ett komplett datorpaket värt ca 30 000 kr på den tiden var stort! ( Inte lika stort som en Ferrari som en viss Thresh vann i USA men i alla fall). Just den segern betydde nog ingen konkret förändring i mitt vardagliga liv just då mer än att jag insåg att detta var verkligen något jag var duktig på och kunde fortsätta att tävla i fler gånger om chansen gavs, det var snarare efter vinsten i Quake SM 97 som de stora förändringar i mitt liv började ske och jag började satsa mer på spelandet än studierna i Linköping.

Efter segern i Fragfest spelade DOOMer som ”proffs” under ett par år, i alla fall med det som med dåtidens mått kunde beskrivas som professionell.

Man kan väl säga att jag blev "proffsspelare" med dåtidens mått, det var ju inte alls i närheten av som det är idag men jag blev ju sponsrad av PC Gamer och lagen jag spelade i var sponsrade av diverse företag, internetcaféer och liknande. Vi fick resa världen runt och tävla på diverse exotiska platser, allt från USA till Sydkorea och Singapore samt det mesta däremellan. Jag frågade faktiskt Samsung som sponsrade ett lag i Quake i Sydkorea (och flera Starcraft-lag) om jag fick flytta dit och spela i deras team som proffs med månadslön, men de tog bara in utländska spelare för Starcraft – Inte Quake då det inte var alls lika stort där.

Idag har jag precis startat mitt egna aktiebolag som redovisningskonsult och ska köra eget här framöver efter ca 10 års anställning inom yrket hos diverse företag, så det blir en liten omställning och utmaning helt klart. Dock hade det nog helt klart varit roligare att vara proffs inom e-sport.

Nu för tiden inskränker sig onlinespelande #Destiny på Playstation 4 lite då och då, säger han.

Det skulle vara kul att spela något som liknar Quake eller kan mäta sig med det igen, men tiden och intresset finns inte riktigt kvar längre. Jag ska dock ge Quake Champions en chans när det kommer –dock inte på tävlingsnivå, för där har man ingen att hämta längre som ’gammal gubbe’.

DOOMer, 20 år senare

Men för Torgets del gjorde Fragfest 96 emellertid inga bestående intryck. Vi lyckades genomföra eventet, det bevakades lite grann av lokala medier (som SVT:s ABC-nyheter) och spelpressen, vi skrev en del om resultatet på Fragzone och det lades upp lite bilder och demoinspelningar veckan efteråt. Men sedan blev det tyst. Jag tror knappt att vi ens gjorde någon vinnarintervju efteråt – i alla fall ingen som jag kan hitta. Så man kan ju se den här artikeln som en slags kompensation – en intervju med Fragfest-profilerna, 20 år senare.

Vi konstaterade nog bara att vi var för tidigt ute för att sparka igång den slumrande e-sportscen som fortfarande befann sig i babystadiet. Våra förväntningar på tävlingen hade varit överskattade – till stor del styrt av vårt eget engagemang för fenomenet Quake.

Teleräkningar på
flera tusentals kronor
landade på hallmattan

Eftersom vi själva var så inne i spelet, misstog vi därför ”scenen” för att vara mycket större än den egentligen var. Vi, ett antal priviligierade i it-branschen, satt på höghastighetsinternet medan stora delar av landet ännu inte bestämt sig för att köpa ett internetpaket. Dessutom var det dyrt att sitta online med en långsam modemuppkoppling på den här tiden – minuterna och kronorna tickade snabbt iväg och i många familjer blev barnens onlinespelande en källa till bråk när teleräkningar på flera tusentals kronor landade på hallmattan.

Tiden var alltså inte mogen för att bygga en stor publiksport och big business kring Quake – även om vi skulle komma att försöka igen redan två år senare, vid Quake-SM 1998.

Mycket lite dokumenterat finns kvar från Fragfest 96, men jag hittade några logotyper och reklammaterial liggandes på en urgammal flyttbar hårddisk som ni kan se i artikeln och i bildalbumet längre ner.

DOOMer tar emot förstapriset efter att ha fått 147 frags i finalen (bild: Dan Stenius)

Quakeworld Wiki och Swedish Chefs gamla klanhemsida, finns det emellertid både referat och bilder kvar från den historiska kvällen då den svenska e-sportscenen tog ett par babykliv framåt. Även om vi på Torget, nedlagt och bortglömt sedan länge, aldrig lyckades kapitalisera på vårt first mover advantage.

Det har däremot andra gjort – idag omsätter e-sporten miljarder, gigantiska mediekoncerner sänder live och ingen kommer längre ihåg skillnaden mellan en HPW-are och en LPB-are.

Fast det skulle komma att ta 10-20 år innan de storstilade visionerna från IVA julen 1996 blev verklighet. Och frukterna av succén för e-sporten skulle komma att tillfalla helt andra än vi.

Som FZ, till exempel. Som också ska tillönskas ett grattis till de första 20 åren. Men ni kanske aldrig varit här om det inte för Quake-hysterin hösten 96 – och för Fragfest, Totte och DOOMer.