#Disney bryter samarbetet med Youtube-stjärnan Felix "Pewdiepie" Kjellberg. Svensken anklagas för att framföra antisemitism i sina filmer, bland annat i en från förra månaden där två personer håller upp en skylt med texten "Död åt alla judar". Det skriver Wall Street Journal.

Efter filmen har det Disney-ägda Youtube-nätverket Maker Studios, som Pewdiepie jobbat med i flera år, sagt upp samarbetet. Man menar att svensken gått för långt med sina provokativa filmer, säger en talesperson till Business Insider.

– Även om Felix har skaffat följare genom att vara provokativ och osaklig, har han helt klart gått för långt i det här fallet och filmen i fråga är olämplig. Maker Studios har beslutat att avsluta samarbetet med honom tills vidare.

Filmen i fråga publicerades den 12 januari. De två personerna som håller upp skylten med texten "Death to all jews" anlitades via tjänsten Fiverr, och enligt Pewdiepie var tanken att visa det absurda i en tjänst där man för 5 dollar kan få folk att säga vad som helst. Han förklarar att allt han gör är tänkt som underhållning, och att han inte för seriösa politiska diskussioner i sin kanal. Han betonade också att han inte stödjer hat eller grupper som framför hatiska åsikter.

Det här kommer från en video jag gjorde för några veckor sedan. Jag försökte visa hur galen den moderna världen är, speciellt några tjänster som finns online. Jag valde något som kändes absurt för mig – att folk på Fiverr skulle säga vad som helst för 5 dollar.

Jag tycker det är viktigt att säga något och jag vill vara tydlig med en sak: jag stödjer inte på något vis någon form av hatisk attityd.

De båda männen i filmen ska ha bett om ursäkt och förklarat att de inte visste vad som stod på den. Men enligt Wall Street Journal har Pewdiepie publicerat material som kan uppfattas som antisemitiskt nio gånger sedan augusti förra året. Det ska röra sig om antisemitiska skämt och material influerat av nazistiskt bildspråk, skriver Business Insider.

Pewdiepie är (ö)känd för sitt provocerande beteende. I december sa han att han skulle radera sin Youtube-kanal när den nådde 50 miljoner följare, något som visade sig vara ett sätt att öka intresset för sig själv. Han raderade visserligen en kanal – men en annan. Frågan nu är om han gått för långt. En annan fråga är om han också skämtar grovt om andra folkgrupper, men utan att någon uppmärksammat det.