Bara namnet Total Overdose tyder på att det här knappast är ett spel inom smygar- eller äventyrsgenren. Tvärtom var utvecklarnas mål att det inte skulle finnas någon tillstymmelse till pussel eller annat som krävde hjärnaktivitet. Det skulle helt enkelt bli ett renodlat actionlir. Jag har faktiskt en viss respekt för utvecklare som verkligen vågar det i en annars så story- och verklighetskrävande spelmarknad.

Storyn finns där, men är absolut inget man vare sig lagt krut på eller har någon anledning att utöka. Kort och gott handlar den om att en agent vid amerikanska antiknarkbyrån är på väg att nästla sig in i en knarkkartell i Mexiko men skadas och får istället skicka sin halvt galna tvillingbror. Självklart går galenskap och pang-pang bra hand i hand och spelaren tar rollen som denna något skrupelfria broder.

Max Payne…. Och Tony Hawk?

Total Overdose gör vad det kan för att undvika att bli taget alltför seriöst. Grafiken är färggrann och med en viss känsla av serietidning. Själva slaktandet görs med en glimt i ögat och mycket humor. Här kan man precis som i Max Payne slänga sig runt i äkta matrix-manér i så kallad bullettime (läs slowmotion). Själva slaktandet går däremot egentligen inte ut på att skjuta motståndare utan på att göra spektakulära kombinationer och samla poäng. Det är här Tony Hawk på något sätt väldigt tydligt kommer in i bilden. Du kombinerar olika rörelser, vapen och sätt att skjuta motståndaren för att samla in poäng och utföra specifika trick. Att till exempel hoppa från en vägg, vända sig 90 grader och skjuta en motståndare i huvudet, för att sedan vända 180 grader och skjuta en annan kan vara ett trick som har ett helt eget namn. Ju fler trick du gör och ju fler motståndare du lyckas skjuta inom ett visst tidsintervall, desto mer poäng får du.

Vad ska poäng vara bra för då?

Den smått kriminella hjälten har en hel del saker att samla på. Förutom vapen kan man förbättra ett antal färdigheter som hälsa, mängden ammunition man kan bära, antal vapen och dylikt genom att samla powerups. Utöver dessa kan man skaffa sig diverse specialtricks som låter en expediera flera fiender på ofta väldigt humoristiska sätt. Alla dessa samlingsobjekt kan man få genom att göra ovanligt häftiga kombinationer eller samla ihop tillräckligt med poäng.

Jag tyckte själv från början att poängsamling i ett actionspel kändes något krystat och malplacerat. Men utvecklarna har faktiskt lyckats sätta tillräckligt fokus på konceptet så att man faktiskt får lite av samma känsla som i Tony Hawk-liknande spel och försöker satsa mer på att samla poäng än att bara springa runt och döda på snabbaste möjliga sätt.

Staden och sidouppdrag

Tittar man på bilder av Total Overdose tror man att det har stora likheter med Grand Theft Auto. Mellan uppdragen befinner man sig i en levande stad där folk rör sig med hjälp av fordon och fötter i ett antal olika stadsdelar. Man kan sno bilar, skjuta vilt och göra trick. Men om det är likt GTA på bilder och på pappret är det absolut inte det i verkligheten. Utvecklarna har själva sagt att de inte alls försökt få det att likna den vad vi återfinner i Grand Theft Auto-spelen. Istället är det framförallt ett sätt att ta sig runt mellan huvud- och sidouppdragen och man kan spendera några timmar med att utforska stadens alla hörn, vrår och tak.

Konsolkonverteringen

Att Total Overdose var utvecklat för konsoler är inte ens något utvecklarna hymlar med. Att det gick att släppa på PC var ett plus men ingenting som de lade alltför mycket tankekraft på. Lyckosamt nog spenderade de ändå en hel del tid på att se till att kontrollerna känns på bra PC:n, och lyckades faktiskt riktigt bra. Lite för bra kanske. Musen är nämligen ett superbt redskap för de spel som handlar om att sikta väl. Även om spelet faktiskt ger spelaren en viss automatisk precision med vapnen så har man möjligt att skjuta specifikt mot huvudet och detta är något som är väldigt mycket lättare med mus än en konsolkontroll. Tyvärr blir det nästan för enkelt och det är inget en rutinerad PC-spelare kommer att tycka är en utmaning att lära sig. Även om delar av spelet är svåra så är det sällan man känner sig riktigt utmanad.

Slutord

Total Overdose är en väldigt intressant mix av spelsätt som vi inte sett på PC tidigare. Anledningen är ju tyvärr att spelsättet kanske också gör sig bättre till konsoler. Då talar jag egentligen inte om kontrollerna, då de faktiskt är utmärkta på PC:n, utan snarare att man ställer olika krav på de olika medierna. Jag trampar kanske lite på känslig mark, men jag vill mena på att det krävs en annan mentalitet för att uppskatta vissa konsolgenrer. Att göra om samma sak om och om igen bara för att maximera sin poäng känns främmande för en PC-spelare och inget man vill lägga sin tid på. Än mindre när det handlar om ett actionspel som i detta fall. Därför blir tyvärr också livslängden på Total Overdose begränsad, speciellt då spelet är näst intill för enkelt med mus. Med tanke på att utvecklarna Deadline Games inte gjort ett liknande spel tidigare är Total Overdose ambitiöst och väl genomfört, men det är tyvärr för kort och passar inte riktigt till PC:n.

Testsystem

Pentium 4 2,4 GHz
512 MB RAM
Geforce FX 5900
Windows XP