Artiklar av Quas

18

Empire Earth III

Empire Earth släpptes under realtidsstrategispelens storhetstid och konkurrerade med jättar såsom Age of Empires. Men med hjälp av bra grafik, en välgjord stomme och riktigt skön spelkänsla lyckades det slå igenom. Så att det kommit en tvåa och nu ett tredje spel i serien är knappast förvånande. Vad som däremot förvånar mig är att trean är ett riktigt hafsbygge som inte ens kunnat konkurrera med seriens original om de släpptes samtidigt. Ett praktexempel på hur man kör ett starkt varumärke i botten.

89

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

S.T.A.L.K.E.R. är ett av många spel vi fått vänta länge på. När vi först fick höra om det 2001 skulle det bli ett av de bästa spelen någonsin och många blev lockade av vad som utlovades. Efter flera års förseningar har S.T.A.L.K.E.R. nu äntligen släppts, men hur pass mycket av lockropen från 2001 hittar vi i det färdiga spelet?

16

Spelscenen '96

Spelscenen har av förklarliga skäl utvecklats oerhört mycket under de senaste tio åren. Det var i stort sett med Quake som spelscenen skapades med sina klaner, matcher och turneringar. Idag finns det inte en scen utan flera, uppdelade på olika spel och med olika utseenden. 1996 fanns det i stort sett bara ett spel som spelades online, alla kände till de bra klanerna och vad de duktiga spelarna kallades. Själv är jag självklart glad över att spelandet växt så pass det gjort, men man saknar ändå enkelheten i Quake-scenen.

67

Quakers

Quake är utan tvekan en av titlarna som betytt mest för spelscenen någonsin. Spelet skapade klanerna, onlinespelandet och hela den begreppsvärld som fortfarande lever kvar. Idag talar vi fortfarande om Quake-kloner, klankrig och rocket jumps.

31

Medieval II: Total War

Så är det dags igen, tidernas bästa strategiserie får tillökning lagom till julhandeln. Creative Assembly valde att göra precis det många av fansen önskade sig, att återgå till medeltiden ännu en gång men nu med den imponerande Rome-motorn. Att ligga på topp har dock sitt pris och förväntningarna är skyhöga. Kan Medieval II: Total War leva upp till de höga kraven som ställs på serien?

11

Lego Star Wars II: The Original Trilogy

Lego och Star Wars är två licenser som format många mäns och en del kvinnors liv. Men bara för att två ingredienser smakar gott var för sig betyder inte att de blir dubbelt så goda när de blandas utan ofta det motsatta. Så hur klarar Lego Star Wars II: The Original Trilogy sammanslagningen? Över förväntan visar det sig.

15

EVE Online-intervju

Nordic Game är något i stil med Nordens svar på E3, även om det handlar mer om en konferens än om en mässa. FZ var på plats och fick en pratstund med Magnus Bergsson på CCP, utvecklarna bakom EVE – Online.

0

Nordic Game 2006

Spelmässor är absolut inget vi är bortskämda med i Norden. Vi börjar däremot på allvar få en mängd både stora och små framgångsrika utvecklingsföretag, men alla har fått åka utanför Norden för att visa upp sig, i alla fall fram tills nu. Idag hade Nordic Game sin första konferens i Sverige, mer exakt i mässhallarna i Malmö.

10

Ryzom Ring

Ryzom är ett i Sverige relativt okänt MMORPG som levt sitt liv i Centraleuropa i skuggan av World of Warcraft. Franska utvecklarna Nevrax har vågat sig på det ovanliga genom att vara både utgivare och utvecklare. Så förklaras också spelets något låga kännedomsfaktor i Skandinavien då de utan en större utgivare fått dra ner på marknadsföringen. Nu tänker de dock ge spelet ny fart genom att lansera den första stora expansionen Ryzom Ring. FZ har varit på besök i Paris och tittat på ett imponerande initiativ av en något ovanlig utvecklingsstudio.

0

Ryzom i Paris

Efter semestern brukar det inte vara speciellt roligt att behöva ta sig an arbetet igen. Men det är inte alltid det är tråkigt att ta sig till jobbet, speciellt inte när kontoret för tillfället ligger i Paris. FZ blev inbjudna av Nevrax att ta sig en närmare titt på Ryzom Ring, expansionen till MMORPG:t Ryzom, och detta i staden som är byggd med croissanter och sevärdheter.

11

CivCity: Rome

Datorspelsmarknaden är inte den lättaste att konkurrera på och kan vara skoningslös mot många spelutvecklare. Det gör knappast saken bättre om man måste kämpa mot en annan nästan identisk titel. Men det är precis det som Haemimont Games och Firefly Studios gör. Glory of the Roman Empire släpptes precis och nu kommer CivCity: Rome från Firefly Studios. Titlarna är skrämmande lika, men frågan är: vilken av dem är bäst?

47

Prey

Det finns ett antal spel som ingen riktigt förväntar sig verkligen skall släppas, i alla fall inte under vår generation. Duke Nukem Forever är kanske störst inom den gruppen, men Prey låg inte långt efter. Båda spelen presenterades först för en herrans massa år sedan och har därefter fallit i glömska förutom ett och annat ord om byte av grafikmotor, utvecklare, genre eller utgivare.

Prey var kanske aldrig lika otippat att komma ut på marknaden som Duke Nukem Forever, så helvetet har kanske inte frusit till och grisar kan inte flyga. Men nog måste det i alla fall vara en kallfront hos den gode Lucifer och grisar måste sväva ovan mark, för damer och herrar, Prey har kommit.

3

Glory of the Roman Empire

Sen Sim City kom har stadsbyggnadssimulatorer räknats som en egen men liten genre. Förvånansvärt ofta har stadsbyggandet däremot handlat om det antika Rom. Kanske inte så konstigt då den mytomspunna staden både var komplex och på många sätt lik dagens metropoler. Glory of the Roman Empire är senaste tillskottet till genren, som dock ger oss hela romarriket och inte bara huvudstaden.

5

Sword of the Stars

Älskar man turordningsbaserade strategispel som utspelar sig i rymden har man en något begränsad repertoar av titlar att vältra sig i. Men med Galactic Civilizations II fick fansen ett höjdarlir att tillgå. Framtiden verkar dock bli än ljusare, med Kerberos Productions Sword of the Stars kommer vi få ännu en titel i genren.

2

Rome - Total War - Alexander

Efter originalet och det första barbariska tilläget är det ganska naturligt att ge sig på en av erans största personligheter, nämligen Alexander den Store. Rome: Total War har sedan innan täckt in stora delar av antiken, men Alexanders erövringar har saknats. Att temat är intressant är det ingen fråga om, men kan Creative Assembly lyckas med ytterligare ett tilläggspaket som faktiskt tillför något värde?

0

SpellForce 2

Det är inte en lätt uppgift att som utvecklare slå sig in i de övermättade strategi- ochrollspelsgenrerna. Det blir allt svårare att komma på nya konkurrenskraftiga idéer som inte redan exploaterats till döds. Phenomic löste det förvånansvärt lätt genom att helt enkelt slå ihop båda delarna. Spellforce 2 förenar realtidsstrategispel och hack n slash-rollspel. Frågan är om det blir en rörig sörja eller en välsmakande mix.

0

Take Command: 2nd Manassas

Senaste gången jag hängav mig åt ett spel baserat på det amerikanska inbördeskriget var det tidigt 90-tal och titeln hette North and South (ni som vet vilket får gammelgamerpoäng). Nu, 15 år senare, är det dags för nästa spel, nämligen Take Command: 2nd Manassas. Frågan är om det bara är ett bortglömt tema eller om det finns någon anledning till att spel baserade på amerikanska inbördeskriget är så pass sällsynta.

1

Elder Scrolls IV: Oblivion

Så har det äntligen anlänt Bethesdas fjärde del i Elder Scrolls-sagan och ett av de mest hypade spelen sedan Half-Life 2. Förväntningarna har nästan nått sjukliga nivåer efter att vi blivit matade med fantastiska skärmdumpar och filmer som visar upp en fantasivärld som vi tidigare bara kunnat drömma om. Men kan spelet verkligen leva upp till de högst ställda förväntningarna? FZ gav två medarbetare uppdraget att ta reda på detta, den ena fick spela det till PC, den andra till Xbox360 och det här resultatet av deras intensiva testande.

0

Galactic Civilizations II - Dread Lords

Civilization in Space är inte en helt felaktig beskrivning av Galactic Civilization II. En kamp om herraväldet över galaxen som på många sätt är likt just kultklassikern Civilization. Mikael Rönde tar på sig sin galaktiska diktatorshjälm för att ta reda på hur roligt det egentligen är att kolonisera och erövra galaxen.

0

Star Wars: Empire At War

Efter några tappra men dåliga försök att ta sig an strategigenren försöker LucasArts ännu en gång att finna en plats i den lukrativa realtidsstrategimarknaden åt Star Wars-universumet . Utvecklarna slår på stort och förutom de självklara markstriderna får vi även rymdstrider och en strategikarta. Frågan är om Darth Vader, Luke Skywalker och de andra karaktärerna verkligen gör sig bra som små figurer på ett stort slagfält.

0

Rise of Nations: Rise of Legends

Rise of Nations startade kanske ingen ny epok inom strategispelsgenren, men det var innovativt, stort och väldigt välgjort. Brian Reynolds som stått bakom Colonization, Civilization 2 och andra stora strategititlar tänker knappast göra sämre ifrån sig med sitt nästa spel Rise of Legends. Frågan är om han kommer lyckas skapa ett spel som bibehåller hans plats bland de stora spelutvecklarna. FZ har lagt vantarna på en tidig version och tar sig en egen förhandstitt på vad som kan bli nästa stora strategititel.

0

Dawn of War - Winter Assault

Games Workshops Warhammer-universum med storskaliga krig, mängder av raser, en djup historia och framförallt en massa dedikerade fans passar superbt för att digitaliseras som datorspel. Många datorspel på temat har det också blivit genom åren, men det var endast ett fåtal som ens lyckades få ett godkänt betyg. Den första titeln som verkligen lyckades nå riktigt högt var Warhammer 40.000 Dawn of War. Att det då kommer ett tilläggspaket är ingen överraskning, men frågan är om det handlar om ett dåligt försök att mjölka spelarna på pengar eller en efterlängtad förlängning av originalets livslängd.

0

GUN

Även om hösten bjudit på en hel del imponerande titlar, känns det ändå som det är ovanligt tystlåtet för tillfället. Då är det extra tacksamt när det kommer en otippad titel som inte bara är ganska okänd, utan också erbjuder oss något nytt. Spelet med det något fantasilösa namnet GUN ger oss vad som får sägas vara en blandning av Grand Theft Auto och vilda västern-action. FZ spänner på sig pistolerna, rättar till cowboyhatten och utmanar Neversofts senaste titel på en duell.

0

Call of Duty 2

Spelet som nästintill tryckte in spelaren i filmer som Saving Private Ryan och Band of Brothers är tillbaka med en uppföljare. Originalet Call of Duty och dess tilläggspaket United Offensive försökte knappast hymla med att de friskt snodde idéer från de väletablerade krigsfilmerna. Tvärtom var det just detta som tillät spelet att ta den prestigefyllda och konkurrensutsatta tronen bland genren andra världskrigsskjutare. Nu är Call of Duty 2 ute och FZ slänger sig ner i skyttegravarna igen för att se om spelserien lyckas kamma hem ännu en full pott.

0

Serious Sam II

Shoot’ 'em ’up-spelet som för åtta år sedan bara varit ett i mängden är nu istället en minoritet med få konkurrenter. Serious Sam är tillbaka ännu en gång i ett renodlat slaktarlir i sann Doom-anda. Sam är hårdare, än skjutgladare och än mer komisk, i alla fall enligt honom själv. Frågan är om människosläktet helt dömt ut sådana här tankebefriade titlar eller om det fortfarande finns en grottmänniska inom oss alla?

0

F.E.A.R.

En terroriststyrka som tar över en fabriksbyggnad utan att ställa några krav. En galen, omänsklig överste med en egen agenda och en liten svarthårig flicka som dödar militärens insatsstyrka. Det är mer än tillräckligt för att specialenheten F.E.A.R skall kallas in. Vi lovas action, skräck och en underbar grafik av utvecklarna. Kan F.E.A.R bli årets skräcktitel eller ytterligare ett medelmåttigt pang pang-spel.

0

Rome: Total War - Barbarian Invasion

Rome – Total War har fått det kanske bästa betyg ett spel kan få. Det är den titeln man jämför alla andra produkter i genren med. Gång på gång kan man läsa att andra spel försöker härma Rome, att de saknar aspekter som Rome har och att de andra titlarna helt enkelt inte är lika bra. Det är ju dock inte så konstigt när spelet faktiskt räknas som kanske det bästa strategiliret som finns idag. Skulle man dessutom endast titta på de realistiska realtidsstrategi-spelen med ett historiskt tema så är det få som kan säga att det finns något bättre. Att det då kommer ett tilläggspaket är väl inget att förvånas över. Men kraven på ett sådant är självklart stora. Frågan är om Barbarian Invasion innehåller tillräckligt mycket av rätt saker för att det skall kunna fånga spelaren såsom originalet gjort.

0

Conflict: Global Storm

Conflict-serien börjar bli en välbekant besökare i genren realistiska skjutare. Som så många andra serier från nya utvecklingsstudios hade de första titlarna en hel del barnsjukdomar. Conflict Desert Storm 1 & 2 slog aldrig riktigt igenom. Efter det kom Vietnam som visade att utvecklarna var inne på rätt spår men hade ändå svårt att stå upp mot en just då ganska mördande konkurrens. Nu lägger vi fjärde spelet, Conflict Global Storm, under luppen för att se om utvecklarna tagit ytterligare några lärdomar. Fjärde gången gillt brukar man väl säga… eller var det tredje?

0

Total Overdose

Att ett spel skulle vara en blandning av skateboard-liret Tony Hawk och actionpangaren Max Payne var något jag hade svårt att greppa. Den danske utvecklingsansvarige, Simon Andreasen, på Deadline Games påstod dock att det var just så Total Overdose gestaltade sig. Efter bara någon minuts spelande så förstod jag dock hur rätt han hade. Total Overdose är en konsolkonvertering på ett gammalt koncept men med många innovationer. Men är verkligen ett fördummande pang pang-lir utvecklat för konsoler något PC-spelare kan vara intresserade av?

0

Age of Empires III

Det är alltid en blandad känsla när man skall testa uppföljare till stora titlar. Man har visserligen en viss försäkran att spelet kommer att hålla hög kvalité eftersom utvecklarna har både erfarenhet och tidigare lyckade titlar bakom sig. Samtidigt vet man också att chansen att spelet faktiskt lever upp till de höga förväntningarna som ställs på serien är ganska liten. Age of Empires III var precis ett sådant spel. Jag hade själv älskat originalet och jag förväntar mig mycket av det tredje spelet i serien.