Fem modeller provkörda, från Index till WMR.

Half-Life: Alyx hyllas av allt och alla, och kanske är det spelet som får dig att skaffa vr. Valve har ju gjort spelet tillgängligt till det mesta i vr-väg på pc, och FZ har testat med hela fem olika headsets.

Det är inga fullstora tester, utan mer en guide på vägen genom bra och dåligt hos varje headset. En hjälp på traven innan du tar dig an Valves senaste mästerverk.

Valve Index

Valves vr-headset har knivskarp display, bomullslen komfort, bra tracking och innovativa kontroller med fingerspårning och greppkänslighet. Och det är ett genuint bra alternativ att köra Half-Life: Alyx med. Fattas bara – tillverkat av Valve själva, och med en prislapp norr om 10 000 kronor om du köper fulla uppsättningen.

Index-kontrollens touch-platta är superb i Alyx. Spaken... not so much.

Komforten spelar i en egen liga och bilden är fenomenal. Mindre väntat är hur oerhört bra kontrollens touchpad funkar. En snabb, smidig ersättning till analogspaken, med plusset att du inte måste hitta rätt med tummen innan du börjar styra – sätt bara ner den och kör. Används primärt för snabbt vapenbyte.

Styrspakarna, däremot, är inga höjdare. Jag har genomgående svårt att titta höger med dem, blir ofta att jag transporteras fram istället. Oprecist skräp. Fingerfunktionerna är roliga men inte så tighta än att de kan funka i pressade situationer, och vettigt nog försöker Valve inte heller göra det. Räcker att sträcka fram pekfingret för att aktivera knappar. Gott så.

+ Fenomenal bild
+ Bra tracking för det mesta
+ Spännande kontroller
+ Komfortabelt

- Kontrollergonomin
- Styrspakarna saknar precision

Oculus Quest

Oculus trådfria headset Quest kan sedan i höstas även köra Steam vr-spel. Sätt en kompatibel usb-kabel mellan headset och dator, och koppla upp dig med betamjukvaran Link. Oculus säljer en egen Link-kabel, men även tredjepartskablar funkar. Jag har kört det senare.

Quest ansluts till pc med usb 3-kabel, sen har du hela Steam-biblioteket tillgängligt.

Quest ger förvånansvärt bra bild i Alyx, men det känns att uppdateringsfrekvensen är låga 72 Hz. Quest ger mig faktiskt känningar av åksjuka i Alyx. Känslan är lite hackigare än övriga, men det funkar om jag tar det lugnt och tänker igenom rörelserna.

Men stort plus till Touch-kontrollerna, de funkar som en dröm. Greppknappen sitter exakt där den ska och ger en påtaglig coolhetskänsla när när man drar till sig ett magasin med gravity-handsken och sen helt avslappnat petar in det i pistolen. Och styrspaken funkar så bra att Index-kontrollen skamset kryper ihop i sitt hörn och skäms för sina tillkortakommanden.

+ Otippat bra bildkvalitet
+ Touch-kontrollerna äger
+ Enkelt och smidigt

- Åksjukevarning
- Sladden framtill på headsetet irriterar

Oculus Rift S

Rift S gör samma sak som trådbundna Quest – men mycket bättre. Skönare passform, högre uppdateringsfrekvens, ingen malplacerad sladd framtill och i lägre pris (usb-sladden till Quest är ju inte gratis). Och inga åksjuketendenser alls för min del. Sen har den samma grymma Touch-kontroller, oerhörd smidig setup och en prislapp som är ungefär hälften av Valve Index.

Rift S ger mycket vr för pengarna.

För dig som inte är gjord av pengar är Rift S ett urstarkt alternativ, och den enda egentliga nackdelen mot Quest är att du inte kan göra det sladdlöst till andra spel.

+ Priset
+ Smidigheten
+ Funkar förträffligt i HL Alyx
+ Touch-kontrollerna

- Sämre skärpa än Index och Cosmos Elite

HTC Vive Cosmos Elite

Vive Cosmos led av kass tracking. Det löser nu HTC med Elite, en frontpanel som sätts på headsetets front och efter det sköts trackingen av samma fyrar som Vive och Index, istället för headsetets sensorer.

Elite är en utbytbar frontplatta som gör Cosmos kompatibel med Vive- och Index-fyrarna.

Resultatet är det önskade: trackingen fungerar mycket bättre än med vanliga Cosmos. Displayen är densamma och ger riktigt bra, högupplöst bild, fast det smala skärpeområdet suddar till saker märkbart i ovankant. Stor kontrast mellan skarpt och oskarpt.

Elite har en rad andra mindre bra egenskaper. Till att börja med priset: ett set med headset, två fyrar och två kontroller kostar 999 euro (ca 11 000 kronor). Det är bara 80 euro (880 kronor) mindre än ett Valve Index, som är ljusår bättre och har såväl senaste fyrarna som Index-kontrollerna. Nämnas ska att de första Vive-kontrollerna inte funkar med Index-fyrarna.

Elite-plattan ska säljas separat för ungefär 200 dollar (ca 2 000 kronor. Finns ej i Vive-shoppen nu), för dig som redan äger en Cosmos. Men då måste du skaffa två basstationer och minst en Vive-kontroll, vilket kostar cirka 450 euro (ca 5 000 kronor). Så även om du springer på en prisdumpad Cosmos (det förekommer, av lätt insedda skäl) gör uppgraderingspriset den så dyr att det inte finns någon anledning utöver tålamodsbrist att välja den istället för en Index. Eller varför inte en Rift S för typ halva priset?

+ Bra tracking
+ Flexibel

- Svindyr
- Gammal hårdvara i Elite-paketet
- Smalt skärpeområde

Windows Mixed Reality (Lenovo Explorer)

Alternativet för dig som vill köra vr till lägsta möjliga pris. Letar du runt kan du hitta ett WMR-headset för någon tusenlapp. Men även lågt pris har ett pris: plastig byggkvalitet, smalt skärpeområde och diskutabel tracking.

Lenovo Explorer är budgetalternativet.

Min Lenovo Explorer är det sämsta alternativet i Alyx, med suddig bild och en tracking som får magen att hoppa upp och ner. Jag vågar mig inte på att köra det några längre stunder, men om man rör sig lugnt så balanssinnet får tid att vänja sig kan det funka för att ta sig igenom spelet. Eller så väljer man att köra sittande, headsetet gör bättre ifrån sig så.

Fast kontroll-layouten ska ha beröm: både styrkors och spak bredvid varandra är förträffligt för att lätt få tillgång till alla alternativ, och det pekar på en stor brist hos Vive-kontrollen – ingen styrspak. Men det känns att detta är budgetalternativet, alla andra headsets gör bättre ifrån sig tekniskt.

+ Riktigt billigt (om du orkar leta)
+ Kontrollerna har det som behövs

- Suddigt och kladdigt
- Högst tveksam tracking
- Det känns som det kostar

Fotnot: Alla nämnda priser är från tillverkarnas butiker. Eventuell moms och merkostnader ej medräknad.

Mer vr-testning – Index, Rift S, Quest och Cosmos!
FZ recenserar Half-Life: Alyx

Skicka en rättelse
Så där! Nu lär frugan bli vansinnig 😛. 17/04 Nu är vr-artikeln uppdaterad test av Pimax Artisan (/recension/282192-fz-testar-fem-vr-headsets). Visserligen deras budgetalternativ, men ändå fetare FOV än Index. Det går hyfsat enkelt att få HL Alyx att funka bra, tack vare valbara färdiga inställning... 16/04 Nu finns quest även på lager hos inet :) 16/04 Båda varianterna av Quest finns i detta nu att beställa på oculus.com skynda innan det tar slut 15/04 Vet ni om det finns vr-hjälmar i lager någonstans? Letar främst efter Rift S eller Quest. 15/04 Mitt Lenovo har knivskarp bild så det är något fel på det ni har testat. Har dock hört om en bugg som ställer den dynamiska upplösningen fel för WMR i HL: Alyx och orsakar suddig bild, flera andra buggar specifika för WMR fanns med i releaseversionen... 31/03 ja med pitool.Jag kör med 5k plus och har ingen som helst problem ,flyter kanon bra 30/03 Ska visst krävas lite mixtrande läste jag för att funka helt felfritt, Valve har inte optimerat spelet för så bred FoV tydligen, grejer i kanter poppar tydligen in om man inte ställer in helt rätt i Pitool eller vad det nu heter. 30/03 Vi har ingen sån, men får överväga att försöka fixa en. Som jag förstått kräver de väldigt mycket dator och är rätt pilliga, så det vore intressant att testa. Önskemål noterat! 30/03 Ja, det är det nog. Speciellt med upplösningen hos 8K X. Dock förtogs upplevelsen av distorsion på sidorna och mycket mindre "binocular overlap" (enligt MRTV som testat en pre-production model). 29/03