Cyberpunkiga The Ascent från den svenska studion Neon Giants ser löjligt lovande ut, inte minst sett till hur världen är designad och uppmålad. I sin förhandstitt slogs FZ:s Tomas Helenius av hur levande och detaljrik världen kändes. Och nu vet vi att spelet kommer få extra förstärkning på den grafiska fronten, signerat ray tracing-effekter från Nvidia.

I en ny trailer får vi se härligheten, och i videobeskrivningen specificeras att de spårade strålarna kommer att användas för att ge oss avancerade reflektioner och skuggor. Men RTX-effekter kan som bekant göra spel ganska tungdrivna, och därför är det glädjande att The Ascent även kommer att stödja Detta är Nvidias AI-baserade uppskalningsteknik DLSS (mer info om vad det är här).

Spelet släpps den 29 juli till PC, Xbox Series X/S samt Xbox One. Både RTX-effekter och DLSS kommer vara tillgängliga på PC direkt vid släppet, men vi har inte hört något definitivt svar angående ray tracing till Series X/S.