"Det här är ett kärleksbrev till alla Battlefield-fans", är det första Justin Wiebe, senior design director, säger om den stora nyheten: Battlefield Portal. En fullspäckad trailer inleder presentationen, och en Battlefield-nörd som undertecknad får så många flashbacks att det blir omöjligt att veta var jag ska börja. Arica Harbor? Tracer Darts? WWI? Snart förstår jag vad Wiebe menar – det verkar som att de med Battlefield Portal vill göra alla spelare nöjda, samtidigt.

Är det ens möjligt?

Tidigare under sommaren presenterades All-Out War, som är det "klassiska" Battlefield med Conquest och Breakthrough, om än i framtidsskrud. Detta är den första av tre pelare som Battlefield 2042 vilar på. Battlefield Portal är den andra. En slags Gott & Blandat-påse där man kan smaka på många Battlefield-minnen. Portal är som en all-stars där många klassiker återfinns, allt från utrustningen från första världskrigets Battlefield 1, till No-Pats futuristiska fordon från 2042.

Spitfire mot en svärm av robothundar? Kanske en ny Battle Royale-variant.

Vi kallar den här "kurra-kotter-gömma".

Välkommen (tillbaka) till Arica Harbor.

Om du är ensam kan du alltid spela med och mot 127 AI-spelare.

Förutom 2042:s kartor kan du ta en nostalgitripp till Caspian Border och Noshahr Canals (BF3), Arica Harbor (bästa banan!), Valparaíso (Bad Company 2), eller varför inte snart 19 år gamla El Alamein och Battle of the Bulge (Battlefield 1942)? Alla har de fräschats upp i 4K med 60 fps. Vissa har också fått extravarianter för att stödja 128 spelare, så som Valparaíso med lågt tidvatten. 1942-banorna har expanderats och fått stöd för förstörelse.

Tanken är dock inte att man bara ska gå tillbaka till gamla minnen (även om det är möjligt och också något som uppmuntras), utan att skapa helt nya minnen och upplevelser. Men exakt hur detta kommer att se ut kan inte utvecklarna svara på, för det ligger nämligen i spelarnas händer.

"Vill göra alla spelare nöjda, samtidigt.
Är det ens möjligt?"

En viktig del av Portal kallas "Battlefield Builder", och är ett webbaserat verktyg, och en djup leksakslåda, där spelare kan skapa sina egna spellägen, något som för tankarna till Halos Forge och Super Mario Maker, eller varför inte gamla Battlefield-moddar? Man går in på tillhörande hemsida, och väljer antingen ett spelläge att modifiera (som Squad Conquest) eller skapar ett från scratch. Därefter är det bara att ändra och anpassa spelreglerna hur man vill – och här finns en enorm frihet.

Battlefield möter Mario Maker.

Vill du aktivera friendly fire? Att headshots ska göra mer skada? Förbjuda användningen av shotguns? Då gör du helt enkelt så. Får du en snilleblixt på bussen ska det vara enkelt att gå in och skapa den. För den som verkligen vill utforma något unikt finns en mycket mer avancerad logic editor som tillåter skaparen att skräddarsy spelläget. Den ska vara så avancerad att utvecklarna just nu arbetar på guider för att hjälpa oss att nyttja den till max.

Vad du däremot inte kan ändra på är terräng eller objekt, vilket är en liten besvikelse. Men jag ser ändå framför mig att det blir många intressanta varianter att testa.

Justin Wiebe visar hur man på en kvart kan skapa ett gungame, där ena laget får använda hagelbrakare och andra sidan hålls med prickskyttegevär. När en medlem får en kill byter hela laget omedelbart till nästa vapen i kedjan. Sedan ställer Wiebe in så att en prickskytt som träffar ett motståndarhuvud får full hälsa igen. I utbyte kan de inte sprinta eller lägga sig ner, och endast shotgun-laget kan se minikartan och tagga fiender.

"All-stars"

När man är klar är det bara att publicera och hoppa in i Battlefield 2042 och spela det (något jag inte fick möjlighet att göra, tyvärr...). Om ingen vill spela ditt genialiska spelläge? Tja, då kan du alltid lägga in 127 bottar och köra med dem.

Halvt på skämt frågar jag om man skulle kunna skapa en slags "Battle Simulator" för att se om ett antal WWI-snipers skulle kunna vinna mot ett gäng mer samtida assault-squads. Wiebe funderar i några sekunder innan han säger att, ja, det är nog möjligt. Minst en spelare behövs dock med för att sätta igång det. Det ska inte heller vara några problem att spela en ensam supersoldat mot 127 andra spelare, om man vill nära sin inre Rambo. Fantasin ser ut att bli den verkliga gränsen – förutom det faktum att detta inte är någon karteditor, som sagt.

Det är helt gratis att använda Battlefield Builder, allt som behövs är ett EA-konto. Spelsätten lagras i molnet, så det krävs inte heller att du är online eller ordnar med en server för att ditt läge ska kunna liras av andra Battlefield-ivrare.

Farhågan kring detta är att det med 5 miljoner olika Battlefield-visioner kan bli tufft att hitta spelare för att fylla dem alla. Precis som med Steam kan kvaliteten sjunka om kvantiteten blir för stor. Dice tänker därför förse spelarna med så kallade "dev created experiences". Ett exempel är en av studiopraktikanternas "Saiga-nara", ett free for all, som utvecklarna hade kul med en kväll, där alla är extra snabba och endast kan använda hagelgeväret Saiga. Vi får också klassiska Battlefield som återskapar exempelvis Bad Company 2. Dessutom kommer de att lyfta fram framgångsrika och kreativa spelarskapade varianter så att de blir synliga för världen.

Morgondagens Battlefield tänker på igår.

Fågel, fisk eller mittemellan? Överallt vankas krig.

Fantasin sätter gränserna.

I och med att crossplay är tillgängligt betyder det att inget är låst till ett särskilt format – undantaget gammelkonsolerna, som bara stöder upp till 64 spelare och som inte får leka med pc, PS5 och Xbox Series. Tanken är också att det ska vara möjligt för extra uppskattade spellägen att bli virala. Med bara en kort bokstavskod eller url kan allt delas på, säg, Reddit eller Twitch. Och EA vill stödja detta under en lång tid, och hintar om att mer material kan tillkomma i framtiden.

"Fantasin ser ut att bli den verkliga gränsen"

Om det faktiskt blir succé återstår förstås att se. Många alternativ gör inte automatiskt utbudet bättre, och allt hänger mycket på (1) hur pass intressanta och underhållande spellägen communityn tar fram, och (2) hur väl Dice lyckas kuratera och presentera dessa. Men det kommer tveklöst bli intressant att testa. En öppen beta kommer också att bli tillgänglig någon gång i september ("Inte första september!", understryker Justin Wiebe). Jag kommer utan tvekan delta. Skulle jag tröttna på Battlefield Portal är det ju bara att hoppa tillbaka in i vanliga Conquest, eller ge mig på den sista av tre pelare, som heter Hazard Zone och kommer att fokusera på "high stakes, high tension squad plays". Den kommer visas upp närmare lanseringen.

Fotnot: Battlefield 2042 släpps 22 oktober till pc, Playstation (4 och 5), Xbox (One och Series).