Diablo IV släpps 6 juni nästa år. Med tanke på pay-to-win-kritiken som framför allt Diablo Immortal fått leva med, men även Diablo III, finns det ett par tunga orosmoln vid horisonten.

I en färsk och lång intervju med Eurogamer reder regissören Joe Shely ut hur de planerar att bygga ut Diablo IV efter lanseringen. Shely svarar jakande på frågan om Diablo IV är premiumspel vi betalar fullpris för – det blir ingen free-to-play lösning. Det hindrar emellertid inte Blizzard från att nyttja samma metoder som flertalet andra AAA-spel använder sig av nu för tiden.

Det kommer således finnas en in game-butik (för kosmetiskt tingeltangel), regelbundna battle passes (säsongsbiljetter) och konventionella expansioner, gissningsvis av Reaper of Souls-snitt.

Joe Shely förklarar hur Blizzard resonerar med Diablo IV. Lanseringen är bara början. Teamet som arbetar med Diablo IV kommer gå vidare till live service-uppdrag. Vi kommer få "frekventa" expanderingar mer fler berättelser, nya uppdrag, nya klasser och liknande.

And our live service, which will feature seasons every three months that include major new seasonal features on a much grander scale than we've seen in things like Diablo 3, because again, all the people building the game are going to be working on seasons, working on expansions. And yes, it will feature a season pass that will serve as a companion to each season and its seasonal features.

Säsongsbiljetterna är ett extra incitament för gratis-säsongerna, menar Shely. Alla säsongsinslag och upplevelser är "helt gratis". Biljetterna är grädde på moset som ger spelarna extra kosmetiska inslag och "andra coola grejer". Men det är inget måste: "Du behöver inte delta i säsongerna."