Att ett spel genomgår stora förändringar från idé till färdig produkt är inte ovanligt. Snarare hade det varit konstigt om allt var hugget i sten från första stund. En tidig story-pitch till God of War Ragnarök var dock något helt annat än vad vi till sist fick. Det konstateras i en Minnmax-intervju.

Och här är en SPOILERVARNING på sin plats. Har du inte spelat Ragnarök bör du sluta läsa nu.

Matt Sophos, narrative director, förkunnat att första striden mot Tor kunde haft en väldigt annorlunda utgång. Man arbetade med idén att Kratos skulle dö i kampen och hamna i Hell.

What was going to happen – and I don't care, we can tell this because it doesn't happen anymore, so this is all fan fiction at this point – he would get pulled out of Hell, essentially, by Atreus.

Dessutom av en betydligt äldre Atreus, då omkring tjugo år skulle ha passerat i Midgård. Alla vi som spelat de senaste God of War-titlarna vet att tiden rör sig olika fort i de nio olika rikena.

Erik Williams, regissör, sköt dock ner idén om att döda och återuppliva Kratos. Han menade att Kratos redan dött och återuppstått "för många gånger förut". De kom överens om att ta storyn i en annan riktning, vilket var spelet vi fick i november och som vi sedermera utsåg till årets spel.

Tanken om att vi kan utmana förbestämda öden fanns inte heller i det tidiga utkastet. Sophos:

Nothing is written that can't be unwritten, as long as you're willing to make changes in your life then you’re not bound to fate.

Om du inte räds Ragnarök-spoilers (och då skulle du inte läsa det här) finns en slutspelstråd.