Unity kommer börja ta betalt per installation av utvecklare som använder den populära Unity Engine i sina spel. Förändringen, som införs den 1 januari 2024, har mötts av massiv kritik från utvecklare.

Unity tillhandahåller i dag flera prenumerationstjänster. Den enklaste är gratis att använda, men när vissa intäktsgränser passeras får användaren betala för tjänsten. Med det nya systemet kommer utvecklare få betala en avgift per installerat spel när vissa användarnivåer passeras, en summa som läggs ovanpå nuvarande kostnader.

Hur mycket de får betala per installation varierar beroende på flera faktorer, men man måste ha dragit in minst 200 000 dollar på spelet det senaste året och spelet ska ha installerats minst 200 00 gånger.

Systemet får hård kritik från flera håll. Inte så mycket för att framgångsrika spelskapare behöver betala mer, utan för potentiella brister i systemet, oro för att det kan utnyttjas och plötslig förändring i ett ingånget avtal som innebär nya avgifter. Det verkar också som att avgiften dras varje gång ett spel installeras, även om det är samma användare som ominstallerar det. Kritik kommer t.ex. från Tom Francis (Heat Signature), Tomas Sala (Falconeer), Over the Moon Games och Dillon Rogers (Gloomwood), skriver PC Gamer.

I ett försök att dämpa kritiken har Unity gått ut med en förklaring av hur det hela fungerar. Man skriver att en stor majoritet av Unity-användarna i dag inte betalar, och att det kommer fortsätta så när det nya systemet införs. Man menar att det främst är framgångsrika företag som får betala de nya kostaderna.