När #Microsoft tidigare i natt höll den årliga elektronikmässan CES invigningstal stod, precis som väntat, företagets kommande [[operativsystem]] Windows 7 och nysatsningen på Windows Live-tjänsterna i fokus. Även om tyngre och [[Xbox 360]]-relaterade nyheter helt uteblev torde ändå den knappa fem minuter långa presentationen av det kommande programmeringsverktyget Kodu vara av intresse för kreativt lagda läsare. Kodu - som tidigare kallades Boku - beskrivs som ett "visuellt [[Programmering | programmeringsspråk]]" särskilt framtaget för att skapa spel.

Programmet - av utländsk press kallat "Microsofts svar på #Little Big Planet" - låter användaren skapa världar, logik och annan spelmekanik med hjälp av Xbox-[[konsol | konsolens]] handkontroll och ett hjulbaserat menysystem. Kodu bör sättas i kontrast till programmeringsplatformen XNA, vilken också öppnar för hemmasnickrade spel till Xbox 360. Där XNA har en intim koppling till programmeringsspråket C# och konventionella, pc-baserade utvecklingsmiljöer är Kodu tänkt att vara så enkelt att använda att yngre barn skall kunna skapa sina egna spel - ett påstående Microsofts PR-folk uppenbarligen tagit fasta på då man lät CES-publiken se en 12-årig flicka modifiera ett spel hon sades ha konstruerat.

Även om man ännu ej fastslagit något lanseringsdatum kan FZ lagom till frukostflingorna visa ett filmklipp som i en knapp minut visar en handfull tidiga Kodu-spel som projektgruppen på Microsoft Research svängt ihop.

[v=3563]