Om vi bortser från att nedanstående trio blir recenserade på FZ tack vare ett felskick, är det ändå extra intressant att diskutera format i dessa dagar. ”De tre stora” har nyligen påbörjat sin marknadsföring inför det åstundande generationsskiftet och trycket kring framför allt Microsoft och Sonys avkomlingar var stort på E3 som hölls i staterna för en par veckor sedan. Än så länge är det dock ett bra tag kvar till du får spela något på dessa monstermaskiner. Därför slog jag mig ner i min favoritfåtölj, greppade den välnötta Dual Shock-kontrollen och hystade in första skivan. Håller Playstation 2 fortfarande måttet?

MX vs. ATV Unleashed

MC-spel har ofta lidit av taskig fysik en och något onaturlig kontroll. Att säga att inget har hänt sedan Top Speed på 64:an eller Hang On i arkadhallen är förstås en överdrift. Däremot kan jag inte ärligt säga att det här spelet ger mig något särskilt. Det känns som om dessa alla-möjliga-terrängfordon-spel delar in spelarna i två läger. Är man fan av dylika lir har man goda skäl att tycka om även detta. Spelet är stort, har många fordon och en hög med special-rörelser och trick som är användbara vid snabb kurvtagning i gruset och vid feta stunttrick i luften. Allt ser okej ut, banorna är många och hyfsat varierade.
Den fina grafiken ser man dock förbi snabbt, och de eviga luftturerna man tvingas till känns varken intressanta eller trovärdiga.

Två spelserier har i och med MX vs. ATV slagits ihop. Således ges du nu möjlighet att kontrollera en uppsjö mer eller mindre obskyra transortmedel. Alltifrån motocrosshojar, fyrhjulingar och terrängfordon till flygplan och monster trucks är representerade. Merparten i spelet går ut på att köra snabbt på olika banor. Annars kan man hoppa högt, långt och göra trick samt tävla mot andra online. Som vanligt saknar jag ett split-screen eller tvåspelarläge offline. Man undrar varför det skall vara så svårt att inkludera – alla spelar inte online. Dessutom, vad lyfter ett halvdant spel mer än att tävla mot en kompis? Onlinemöjligheterna (där du kan tävla mot en handfull motståndare samtidigt) förlänger visserligen spelet och tar bort udden av det enahanda farandet runt banorna. Annars är det i mitt tycke alltför mycket av ”hopp, trick, hopp, vält, gas, hopp, trick.” Jag väntar fortfarande på att någon skall kunna återskapa känslan av en tung fyrtaktare i fuktig sand. Att lägga till på minussidan är också smått vanvettiga laddningstider.

[i]Utvecklare: Rainbow Studios[/i]
[i]Utgivare: THQ[/i]
[i]Betyg:[/i]
[score=2;l]

Full Spectrum Warrior

Ett spel som fick mycket uppmärksamhet förra året var den strategiska militärskjutaren från Pandemic Studios. Välförtjänt, då de nyskapande taktiska elementen faktiskt fungerade och gav en realistisk känsla till spelandet. Att rusa runt utan tanke innebar en lika garanterad som snabb död. Att ge Playstation (PlayStation)-ägare en chans att leka med Alpha och Bravo var snällt. Frågan var bara om teknik och kvalitet hunnit ikapp Sonys konsol i detta fall.

Upplägget är enkelt. Strid dig genom det fiktiga Zekistan, själv eller i co-op (det senare förstås online). Styr grupperna gör du indirekt, alltså mer som i ett RTS än i ett actionspel. Grafiken är tyvärr klart i underkant och uppdragen blir ganska snabbt upprepande. Att lägga rökridåer, täcka varandra och hushålla med spränggranater är förvisso spännande och väl genomfört. Stämningen är ofta hög, och tryckt bakom en bil som blir förvandlad till ett veritabelt såll av fiendeeld flödar adrenalinet. Men jag vill ha mer. Jag vill ha fetare uppdrag, mer variation och betydligt fler valmöjligheter. Spelandet är alldeles för enspårigt och motiverar i mitt tycke inte ett köp till din PS2:a. Efter att du har kastat 20 rökgranater och lagt spärreld medan din andra grupp flankerar sin femtielfte fiende, tröttnar man lätt. Dels känns det som att spelet gör sig bättre till Xbox och PC. Dels känns det också som att nyhetens behag ebbat ut. Allt som allt är FSW ett kvalitativt och nyskapande spel, bara inte lika mycket dito som originalversionen var.

[b]Utvecklare: Pandemic Studios[/b]
[b]Utgivare: THQ[/b]
[b]Betyg: [/b]
[score=3;l]

Stolen

Tja, vad säger man? Ett smygarspel med influenser från i stort sett samtliga likar de senaste åren. Med en kvinnlig, mystisk tösabit i huvudrollen, prydd i solbrillor och med väl tilltagen urringning. Som gör allt Snake, Garrett och Sam redan gjort. Fast sämre.

Nja, nej tack. Det här handlar inte om format – Stolen hade inte varit givande, kreativt eller särskilt spännande på någon spelmaskin. Om du nu råkar vara smygfreak och mot förmodan testar spelet, får du hursomhelst ett spel där juveler och statyer skall stjälas av tvivelaktiga skäl. Du får bedövningspilar, får krypa i ventilationstrummor men får inga valmöjligheter. Döda de ficklampsförsedda vakterna får du inte, och… äh, varför skall du veta mer? Köp valfritt Splinter Cell, Metal Gear Solid eller Thief-spel och du gör avgjort ett bättre köp.

[i]Utvecklare: Blue 52[/i]
[i]Utgivare: Hip Interactive[/i]
[i]Betyg:[/i]
[score=2;l]

Slutsats

Det skall sägas med en gång – att döma ut Playstation 2 baserat på ovanstående titlar är inte bara orättvist utan direkt felaktigt. Visst är det skillnad rent tekniskt på sprillans nya PC-lir och spel till den japanska gamlingen. Men vi vet ju alla att god visuell programmering inte ensamt gör ett bra spel. Det släpps fortfarande tokbra spel till PS2. God of War är ett färskt exempel, och bakom det finns en uppsjö bra titlar, med bil- och plattformspel i spetsen. Ett av problemen med Playstation 2 har ända sedan starten varit att det släpps oerhört många spel till enheten. Det gör förstås att spelaren behöver sålla hårt. Här får du några solida tips: är du en riktig sucker för hojar och terrängfordon, kika på MX vs. ATV Unleashed. Har du bitit på naglarna i ren desperation över att Full Spectrum Warrior inte släppts till Playstation 2 vet du i alla fall att det är ute nu. Stolen – köp någon av smygarkollegorna i stället. Jag kan sträcka mig så långt som att se spelet som en hygglig kompromiss för föräldrar som vill hitta ett hyfsat spännande spel utan för mycket inslag av blod och våld till sitt barn som ännu inte blivit Metal Gear-myndig. Fast då hade nog ett bra plattformlir eller ett bilspel i alla avseenden varit ett bättre val.