Besöket i Storbritannien kunde ha blivit IL-2-seriens och WW2-flygsimulatorernas död. Men IL-2: Battle of Stalingrad skakar liv i liket med en flygkänsla som får genren att vibrera av livsglädje.

#IL-2 Sturmovik var den perfekta hybriden. När det första spelet i denna ryskcentrerade flygsimulatorserie kom för tretton år sen slog det oss med häpnad med både fantastisk grafik (men börja inte bildgoogla, idag ser det inte fullt lika bra ut längre) och flygkänsla som var så nära verkligheten det gick med dåtidens teknik.

Sedan dess har mycket hänt. Simulatorgenren har dött och återfötts. #Microsoft har lagt ner Flight Simulator och ingen verkar ta upp manteln. De bästsäljande simulatorerna idag är #Farming Simulator 2013 och #Euro Truck Simulator 2. Välförtjänt, förvisso, eftersom båda är riktigt bra. Men man undrar ändå vad som hände med den klassiska stridsflygsimulatorn, den som koncentrerade sig på strid och flygande, snarare än systemsimulatorer som #DCS: Black Shark och #A-10 Warthog där varenda knapp och strömbrytare är simulerad och det kan ta längre tid att starta ditt flygetyg än att klara ett genomsnittligt mobilspel. Kul det också, förvisso, men ändå. Var är den nya tidens IL-2?

Ett vackert vintrigt Ryssland.

Svaret är att det nya IL-2 är det gamla IL-2, nu kraftigt uppdaterat och med undertiteln Battle of Stalingrad. Räkna med att du får sopa snö från vingarna innan du lyfter i nästan vartenda uppdrag i den här vintrigt mysiga uppföljaren till 2011 års stora besvikelse: IL-2 Cliffs of Dover.

Utvecklarna, #777 Studios, är mest kända för det charmiga #Rise of Flight, som skildrade luftstriderna över västfronten under första världskriget. Det var en tid då män var män och flygplan var dukbeklädda glasspinnekonstruktioner som föll i småbitar vid minsta provokation. De var inte lätta att flyga, och Rise of Fligth fångade perfekt känslan av att vingla omkring i ett litet, lätt flygplan som rör sig genom ett oroligt lufthav.

Rätt realism

Därför är det ingen större överraskning att flygplanen i IL-2: Battle of Stalingrad känns otroligt realistiska att flyga. Luften är turbulent – förmodligen lite för turbulent för en vanlig vinterdag, men det kan jag leva med – och om du släpper spaken utan att trimma planet ordentligt vandrar nosen iväg åt något håll direkt. Även om du trimmar det så räcker det med en liten förändring för att jämviktsläget ska rubbas och så störtar du mot marken igen. De här flygplanen känns solida, tunga och motorstarka, men framför allt känns de inte sådär artificiellt stabila som flygfarkoster ofta gör i spel. Det här är flygplan du verkligen måste flyga hela tiden, för att behålla kontrollen, och det bidrar oerhört till närvarokänslan.

Battle of Stalingrad är som sagt ingen systemsimulator och du behöver inte hålla reda på varje liten ratt och spak i cockpit. Men det här är ändå inget spel du närmar dig med mus och tangentbord. Snarare gäller det att ha flygspak, gasreglage och pedaler om du ska få ut det fulla värdet av spelet. Har du dessutom någon form av headtracker (Oculus Rift-stöd saknas i skrivande stund, men lär komma så småningom) är det här nog det närmaste du kan komma att uppleva luftstriderna över östfronten under andra världskriget. Flygkänslan är suverän, ljudet skapar en fond som bidrar ännu mer till inlevelsen och AI-piloterna är (än så länge) åtminstone hyfsat smarta i en dogfight. Och om du vill ha lite riktigt motstånd att bita i kan du förstås alltid logga in på en multiplayerserver. Var beredd på att skämmas över hur mycket sämre du är än du trodde när du spelade mot AI:n, bara.

Battle of Stalingrad har inte samma brutala detaljrikedom som DCS-serien, men joystick är ett minimumkrav.

Spelet uppdateras ständigt inför releasen, även om fysik och grafik verkar vara i stort sett klara och flygplansuppsättningen (åtta plan för närvarande) är ungefär den vi får nöja oss med när det är klart. Men om man följer utvecklarbloggen så händer det hela tiden roliga saker: i förra veckan utannonserades till exempel nyheten att soldater på marken kommer att kunna överge sina kanoner eller fordon när du bombar och beskjuter dem och jag har höga förhoppningar på att 777 kommer att fortsätta uppdatera spelvärlden med fler kartor och scenarier efter release.

Redan nu är det här ett spel som erbjuder en fantastisk flygupplevelse över vidsträckta snöfält och ruinlandskap i klassiska flygplan som Messerschmitt Bf-109 och givetvis IL-2 "Sturmovik" och jag har svårt att tänka mig att det blir sämre efter release. Äntligen kan vi förlåta 1C för Cliffs of Dover!

Köpte spelet men vet inte om det är något fel eller en inställning som är märklig. Kan inte styra planet alls knappt. Vrider jag minsta lilla så börjar planet spinna okontrollerat rakt ner i backen. 13/09 I allra högsta grad tvärtom. Eller inte ens i närheten, snarare. IL-2 kommer närmast från den gamla stolta stridsflygsimulator-traditionen, som startades av Microprose och andra. War Thunder är arvtagare till onlinesimulator-genren, som började med AirW... 13/09 Du missförstår mig, och kanske var jag lite oklar (eller så har Tompa redigerat fel - ja, det säger vi att det var :)). Jag menar att det känns väldigt mycket som att flyga ett riktigt flygplan, att samma reflexer och rutiner fungerar även här och så... 13/09 Du klarar dig med spakvridningen. Jag känner att jag måste ha pedaler, men det är mest för att det är så man sköter sidrodret på riktigt, så jag är van vid det :). 13/09 För det första är simuleringen av flygplanets system så basic det kan bli, planets flygegenskaper är inte heller noggrant efterforskade och i vissa fall är det skrattretande långt från verkligheten, exempelvis LaGG-3:an. Men det som egentligen är avgöra... 13/09 Vad är det som skiljer War Thunders "Simulator Mode" från det här och andra flygsims? (seriös fråga eftersom jag aldrig kört Sim Mode i WT eller ens provat någon annan flygsim) 12/09 Grymt bra spel, värt att stödja om man bryr sig om simulatorer. 12/09 War Thunder är inte en flygsimulator, nej inte ens i det de kallar "Simulator mode" är det värt att kallas simulator, det är ett arkadflygspel och kommer alltid vara det. Inget fel med det dock om det är vad man är ute efter. 12/09 Hoppa in på TS eller steam, så ska jag ge dig råd, mupp. ;) 12/09 War Thunder copy eller tvärtom 12/09
Skicka en rättelse