Internetanvändare utan tv får betala tv-licens

Medlem

HAHA detta var det SJUUUUKASTE jag läst på länge... dom kommer inte få en fucking krona av mig...

Medlem

Äsch då, kommer de vid dörren så skit i att öppna, de kan inget göra...

Jävla idioti detta med internet... JA SVT VI VILL SÅÅÅ GÄRNA SE ERT UTBUD PÅ INTERNET OCH TVINGAS BETALA FÖR DET.... ÅÅÅÅ jag blir så förbannad

Medlem

Jag har iaf skrivit ett lång mail till svt och jag föreslår att ALLA ni med gör det istället för att sitta här och gnälla för det hjälper oss inte

signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Dummaste jag någonsin hört. TVlicensen bör skrotas, avgiften är svindyr med tanke på vad man får, ännu dyrare om man varken lyssnar på sr eller ser på svt.
Enbart galet om man inte ens har TV.

Att jaga internetanvändare utan tv är idioti. Giriga dj*vla överklasskärring!

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Ill-k:

Och ni som säger att vi andra är egoistiska för att vi inte betalar är juh inte rikigt kloka. Bara för att ni gillar deras underhållning och att det är reklamfritt ska väl inte jag vara tvungen att betala! Det är ingen som av er som köper ja tillexempel spel till mig bara för att jag ska få mig min dos underhållning. Det är ingen av er som skulle betala ett företag massa pengar för att utveckla ett spel, bara för att de har lite kunder och inte klarar gå runt...

Detta är till för alla och skall då givetvis betalas av alla, jag pekar inte finger på licenssmitare eller skattefuskare men blir jag tillfrågad tänker jag säga precis vad jag tycker - det du struntar i att betala får vi andra betala istället och för detta är vi inte riktigt kloka?

Och jag tänker säga att ni (som vill betala) inte är riktigt kloka
Man skall inte behöva betala för saker man inte använder eller inte kommer att använda.
Och så är det fortfarande inte livsnödvändigt.
Sist jag kollade var dessutom nyheterna så ytliga och magra att de inte fyller någon funktion. Ett par ord om det ena, israel, palestina, usa, ericsson, usa, palestina, irak, saddam, terror, något saftigt om politiker X, och så om igen. Sporten är väl lika lång som nyheterna och försöker man följa börsen får man veta mindre än lite och ekonomin är oftast jättebra förutom den dagen allt kraschar. Inga varningar ingenting. Vet svensson inget så är det bra för de få som sitter på informationen.

Vissa program är intressanta men låt folk prenumerera på dem om de så önskar. Annars stannar mina stålar i min plånbok.

Medlem

Om jag behöver betala för WebbTV som inte ens funkar på landet så är det helt sjukt..

Medlem

Saken är den att för mig så tycker jag man kan få ut mycket "kulturell information" som man eventuellt behöver på internet, utan att betala någon TV-licens för att se materialet på SVT's hemsida. Vissa här verkar liksätta SVT med livsnödvändiga saker såsom vård osv. Det tycker jag är sjukt, speciellt då internet finns nu. Och det är väl det som är själva grejen? De känner sig ekonomiskt hotade av något som är gratis (förutom den eventuella avgift man betalar till en ISP) och till för alla, som hjälper alla som kan koppla upp (vilket är väldigt många i Sverige).

Det finns liksom ingen reson bakom detta förslag, för mig. Om jga vill ha reda på något, läsa nyheter, etc är SVT ungefär den sista hemsida jag går in på. eller nu ljuger jag, jag vet inte ens hur den ser ut, så jag skulle inte ens tänka på den.

KoP
Medlem

Detta tilltag låter ju inte helt riktigt.

Medlem

Castorfiber nej jag bor inte hemma hos mamma....
och jag stoltserar inte runt och säger att jag bryter lagar men ända sättet att protestera mot detta är juh att inte betala helt enkelt...
och varför ska jag behöva betala för att du ska få se reklamfri underhållning?!
...om du läser så skriver jag att självklart ska vi ha en oberoende kanal men då ska det inte vara massa serier och annat strunt utan endast nyheter osv, alltså sånt som har nytta av att vara oberoende!

Inaktiv

Jag tittar inte på TV lol. Eva Lolilton och hennes vänner får mig att vilja se Långbro och Beckomberga återuppståndna.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av jakobharder:

Men det är bara fånigt att man ska betala ur egen ficka för UR, teckenspråks-program, finska nyheter och massa annat som man aldrig skulle få för sig att titta på. Dessa program skulle kunna vara reklam- eller skattefinansierade.

Skall rullstolar, rollatorer, tolkar, hörapparater och andra hjälpmedel vara "reklamfinansierade" också då? Skall man skära ner på vad SVT sänder så ta bort all film, alla serier och dokusåpor, alla lekprogram osv...
Å andra sidan tror jag att en del program drar in en hel del pengar?

CastorFiber: Det var inte riktigt det jag menade. Blev nog fel när jag skrev och citatet blir lite taget ur sitt sammanhang när du bara tar en del av det. Jag ville säga att SVT's viktigaste funktion är oberoende nyheter. Detta skulle vara värt att betala tv-licens för. De andra typiska svt-programmen; UR, teckenspråksprogram osv, behöver inte nödvändigtvis vara lika oberoende. Om man betalade dessa program med skattemedel och sedan lät alla jäkla tv-serier som går på svt gå på andra reklamfinansierade kanaler skulle tv-licensen inte behöva vara så hög och alla skulle vara lika glada (hoppas jag). I dagsläget betalar man istället tv-licens för en himla massa som man aldrig tittar på och som lika gärna skulle kunna vara betalt på nåt annat sätt. De försöker alltså tvinga alla tv- och bredbandsinnehavare att betala för utbudet på 5 kanaler (1, 2, 24, barn, kunskap.. .nåt mer kanske) när allt som skulle behövas är en nyhetskanal med oberoende nyheter.

signatur

Asus P5B-Plus, 2x2048Mb PC-6400, WinFast 8800-GTS @ 686/1100, Q6600 G0 @ 3GHz, Vista x64

Medlem

SVT kör bara återvinnings-teve med gammalt skit som dom inte behöver betala royalties för längre. Detta och massa pretantiösa kvasi-kulturprogram gör att jag hellre skulle raka pungen med en slö morakniv än glo på skiten. Att jag sedan skulle bli tvungen att betala nån jefla avgift för att jag kan titta på skiten via internet är helt befängt. Ska jag tvingas betala div. dagstidningar för att jag har möjlighet att läsa deras löpsidor oxå? Helt vansinnigt - deportera kärringen till Sibiren.

signatur

In war, truth is the first casualty

Inaktiv

Låter som ett bra sätt att tjäna pengar,
Snart så kommer väl filmkanalerna att släppa filmerna "gratis" på nätet med - och kan då rimligtvis också kräva att _alla_ med internet betalar för skiten.

kastrera kärringen...

Skrivet av jakobharder:

SVT's viktigaste funktion är oberoende nyheter.

Skattefinansierade oberoende nyheter ska inte behövas i dagens informationssamhälle.
Det ska räcka med fri informationsspridning och ordentlig utbildning inom källkritik och sunt förnuft.

Medlem
Skrivet av frunk:

kastrera kärringen...

Mycket moget inlägg i debatten...

Borttaget citat raderat. //admin

signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Jag erbjuder alla försäkring alltså måste ni betala!!!!!!!

Medlem

Planerade inte ha en TV i lägenheten alls, webben är bra nog. Tittar på SVT via webben, typ nyheter och dokumentärer. Hade tänkt betala tvavgift ändå, palla de kommersiella skitkanalerna, oseriösa nyheter, dokusåpor och annan billig humor...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

"Nu ska SVT försöka få in pengar på alla internetanvändare som saknar tv genom att sända hela SVT:s utbud live via internet. I och med detta anser de att alla med en internetuppkoppling kan titta på SVT:s progam och ska därför betala tv-licens."

Det är ungefär som att Pelles pizzeria in Gnotorp skulle börja dela ut ett informationsblad om hans pizzor och eftersom då alla i Sverige kan komma och hämta ett blad så kan Pelle begära in en månatlig avgift av alla i Sverige.

signatur

once there was a time when games had soul, games had character.
it wasn't all about graphics, it wasn't all about capitalism.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av jakobharder:

SVT's viktigaste funktion är oberoende nyheter.

Skattefinansierade oberoende nyheter ska inte behövas i dagens informationssamhälle.
Det ska räcka med fri informationsspridning och ordentlig utbildning inom källkritik och sunt förnuft.

TV-licensavgiften är en avgift och inte en skatt (det är en ganska viktig skillnad). Sen håller jag med att behovet kanske inte är så otroligt stort just i våra tider. Det viktiga är principen, och man vet ju aldrig vad som kan hända i framtiden. Det är svårare att skapa en oberoende nyhetskälla i en tid då den faktiskt behövs, därför är det viktigt att värna om svt nu också.

Sunt förnuft ska man nog inte lita för mycket på. Det kom ju till exempel nyligen ett förslag om att alla som har bredband ska betala tv-licens

signatur

Asus P5B-Plus, 2x2048Mb PC-6400, WinFast 8800-GTS @ 686/1100, Q6600 G0 @ 3GHz, Vista x64

Medlem

Vad ska dom göra då? Bevisa att jag har tittat på SVT bara för att det ligger på nätet. Jag är inte intresserad av public service, jag såg inte ens melodifestivalen. Jag tar det hursomhelst till domstol om dom "tvingar" mig att betala och om det lämnas vidare till inkasso/fogden utan bevis på att jag har nyttjat deras "tjänst" så skrattar jag. Vinner dom i domstol för en sak som denna är det sista gången jag följde lagen när det gäller statliga ting. För min del blir det bidragsfusk, felparkeringar och allt vad som kan utnyttjas som jag samvetsmässigt ej gör idag kommer göras. Och det är inget snack.

Nyheter läser jag på den lokala tidningens hemsida och aftonbladet/expressen.

Jag blir så förbannad på att allt ska vara så ekonomiskt styrt i vårt samhälle nuförtiden.

Medlem

Va är de för idioter som jobbar på SVT egentligen? Jag betalar TV-licens idag så mig påverkar de inte ett dugg men man ska fan inte bli tvingad att betala bara för att man har internet. Men nu kommer ju iaf inte argumentet "TV-licensen är så hög för att ingen betalar den" hålla, dom får fan sänka avgiften!!!

Nej nu får det tamejfan vara nog. Hädanefter får de inte ett ruttet öre av mig, jag skiter i ifall de slänger in mig i finkan för det. Nu har de gått för långt.
REVOLUTION STARTA :evil:

signatur
Medlem
Skrivet av dearme:
Skrivet av Kyraal:

Ni måste väl ändå ha någon slags förståelse för att vi blir arga när någon gammal nucka sitter och kommer med uttalanden som....

SVT måste få in pengar för att kunna fortsätta sända. Hamilton gör sitt jobb hon belyser det många vet Internet tar över från TV:n..

Man kan ha lite förstående över att 14-åriga horomon monster kallar någon för nucka. Att vuxna människor gör det är väl lite svårare att godta.

Inte troligt. Till att börja med så skulle inte en 14-åring använda ordet "nucka", de skulle köra med "bitch", eller "hora", eller möjligtvis "fitta".

Jag har inga vänliga ord för Hamilton. Hon tillhör en förlegad institution. Går det här igenom så öppnar det dörren ännu mer på glänt för idiotiska avgifter på avgifter på Internetanvändande.

Eftersom du var så vänlig att påpeka mitt språk, så måste jag återgälda din lilla gest; din text vore mycket lättare att läsa om du korrekt använde punkter och kommatecken och undvek särskrivningar. Det skapar en mycket lättare rytm, som gör texten lättare att läsa. Att 14-åringar inte kan detta har jag förståelse för, men vuxna människor?

Medlem

Asså.. Snart drar jag kniven!

signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Inaktiv
Skrivet av Bill:

lol hahhaahahahaha fyfan!!! den knäckte måste jag bara tillägga.

alltså det är riktigt jävla efterblivet att jämföra SVT med infrastruktur och sjukvård. efterblivet ja riktigt efterblivet.

visst så har SVT till viss del bra program såsom nyheter och till viss del information, men det tar upp ungefär 10% av ett dygns sändningar allt annat är bara skräp, därför betalar jag INTE tv-licens för att jag känner att jag inte får valuta för mina pengar (lägger hellre 2000:- på tandläkaren varje år).

sen så är jag mer intresserad av internationella nyheter och det får man inte se mycket av i SVT, typ ett inlägg på 5 sek på Israel / Gaza konflikten och som huvudnyhet så har dom typ: allt fler barn i svenska skolar äter mer å mer godis????? lägg av nu svenska nyheter är patetiskt, så jäkla torra, å massa annat tjöt om att pappor inte är hemma med sina barn lika mycket som mammor och massa löjliga feminist debatter. finns bra mycket intressantare grejer som pågår i världen, nej tack jag betalar hellre för ett bredare kanalutbud med internationalla (mer givande och utbildande nyheter) och kanske lite natur program och givetvis bil / mc byggen

Skrivet av MillionStylez:
Skrivet av Bill:

lol hahhaahahahaha fyfan!!! den knäckte måste jag bara tillägga.

alltså det är riktigt jävla efterblivet att jämföra SVT med infrastruktur och sjukvård. efterblivet ja riktigt efterblivet.

visst så har SVT till viss del bra program såsom nyheter och till viss del information, men det tar upp ungefär 10% av ett dygns sändningar allt annat är bara skräp, därför betalar jag INTE tv-licens för att jag känner att jag inte får valuta för mina pengar (lägger hellre 2000:- på tandläkaren varje år).

sen så är jag mer intresserad av internationella nyheter och det får man inte se mycket av i SVT, typ ett inlägg på 5 sek på Israel / Gaza konflikten och som huvudnyhet så har dom typ: allt fler barn i svenska skolar äter mer å mer godis????? lägg av nu svenska nyheter är patetiskt, så jäkla torra, å massa annat tjöt om att pappor inte är hemma med sina barn lika mycket som mammor och massa löjliga feminist debatter. finns bra mycket intressantare grejer som pågår i världen, nej tack jag betalar hellre för ett bredare kanalutbud med internationalla (mer givande och utbildande nyheter) och kanske lite natur program och givetvis bil / mc byggen

Bra sagt.

signatur
Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av ingolson:
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

men skärp er... jag kollar ALDRIG på SVT. skitkanal(er)!

Hur f-n vet du då att det är skit?
Du måste uppenbarligen ha missat reklam-tv utbudet helt, det kostar dessutom mer om man ska ha kabel-TV hemma.
Vad snackar vi om? eppa hundringar om året?
Fruktansvärda summor för en genomsnittlig FZ-läsare med Grafikkort ditt och moderkort datt.
När du får mustasch kommer du inse vilken bra TV vi hade förr(nu).

2000 kr/år.

Förstår inte varför du tycker att någon som inte är intresserad av svt ska betala för det.
Vill du betala mitt årliga tandläkarbesök? Kostar mindre än ett grafikkort.

Som du förstår så har det med princip att göra, varför ska man betala för något man inte nyttjar?

Jag har redan betalat för dina årliga tandläkarbesök de senaste trettio åren, för att inte tala om skolan, klockrena pengar i sjön verkar det som.
Och var är dina principer när det gäller äldreomsorg,barnomsorg, försvar,tull, hemtjänst, psykvård etc. som jag antar du inte heller nyttjar ut till fullo?

Medlem

SVT är väl oroade över att unga människor idag väljer bort TV:n till förmån för aktiviteter på internet istället. Hur ska de då lyckas hjärntvätta oss och lägga beslag på våra pengar? Jag själv slängde ut TV:n för några år sedan och saknar inte skiten ett dugg. Det mesta man behöver finns på internet ändå och vill de lägga ut sina grejer på nätet för att utpressa oss på 2000 kr sedan så kan de bara låta de som betalar licens logga in och se programmen. Så borde det funka i en demokrati.

Det här får mig verkligen att lacka ur. Bara för att jag har internet vill jag inte bekosta några tusen övervintrade vänstermuppars inre navelskåderi och präktiga attityd. De får väl börja göra program som folk vill se och är villiga att betala för och inte leva på välgörenhet.

signatur

Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.

Medlem
Skrivet av savox:

Det här får mig verkligen att lacka ur. Bara för att jag har internet vill jag inte bekosta några tusen övervintrade vänstermuppars inre navelskåderi och präktiga attityd. De får väl börja göra program som folk vill se och är villiga att betala för och inte leva på välgörenhet.

Hahahaha, fasen så bra sagt!

Och ni som jämnför SVT med vår Svenska infrastruktur och med övriga SKATTER kanske borde ta att inse att SVT är ett statligt företag och inget som har med skola, vård, älrdeomsorg osv osv. att göra!
Det är helt enkelt en förlegad instutition som inte för fem öre hänger med i dagens informationssamhälle.
Ni som hostar om att dom ger oberoende och icke vinklade nyheter är värkligen totalt tappade bakom flötet. Dom ger det Svenska folket precis det DOM tycker att vi ska se, inget annat. Som föregående talare sa att dom ger oss en fjuttig bild av krisen i mellanöstern på 10-15 sek sen så är resten av nyhterna om våra inhemska problem/nyheter. Samt att nyhterna är vinklade så innihelvete, och inte ett dugg bättre än typ Aftonbladet.

Rent ut sagt, Jävla hyckleri!

P.S Innan någon börjar gapa om fjortisattityd osv så vill jag bara säga att jag har medvetet sett på SVT som jag kommer ihåg sen slutet/mitten av 70-talet och har insett att dom inte utvecklat sig speciellt mycket sedan dess, så jag har rätt i att spy galla över dom bäst jag vill utan att någon ska klappa mig på huvudet för det! D.S

signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

SVT får ge sig, lovar att dom skickar ut skiten på nätet bara för att få in pengar. Knappast så att någon av dom som kollar på SVT inte har en tv...

Skriv svar