Alla vill fuska!

Medlem
Alla vill fuska!

[ia=29816; large]

Fusk. Jag har funderat mycket på det på senaste tiden, inte minst för att jag äntligen fått spela Battlefield 3-betan (kort intryck: Underbart balanserat, härligt fullpackat av unlocks som hela tiden driver mig att spela mer, buggigt och fullt av gnälliga ungar som dessutom har fräckheten att vara bättre än jag!). Jag vill ju gärna tro att vi människor är ärliga, trevliga typer som vill ge alla en ärlig chans om vi kan. Att fuskarna är i minoritet och att de allra flesta uppskattar en gammal hederlig utmaning och kan ta en förlust med gott humör.

Så slötittar jag lite på Appstore på min telefon. Inser att det program som ligger först på topplistan i Sverige just nu är Swedish Word Finder. Ser sambandet med att det allra populäraste spelet i Sverige för tillfället är Wordfeud. Tappar än en gång hoppet om mänskligheten. Ibland tror jag banne mig att alla fuskar utom jag!

Det ligger nog i den mänskliga naturen att skaffa sig fördelar om det inte kostar en alltför mycket och om man tror att man kan komma undan med det. Varför fuskar jag då inte i Battlefield t ex? Jag tror att det beror på att skuldkänslan över att ha vunnit oärligt är ett för högt pris att betala för mig. Jag kan bara inte glädjas över en vinst som jag innerst inne vet att jag inte har förtjänat. Vad har du för ursäkt, din fuskis?

#blogg

Medlem
Alla vill fuska!

Alla som har tid att spela mer än vad jag har är fuskisar

Medlem

Håller med er bägge
Jag hatar fuskare i spel, visst är hata ett starkt ord, men jag hatar sådana. Dom förstör ju ens egen upplevelse med ett spel. Ett spel man kanske har spenderat många hundra kronor på.


signatur
Medlem

Jag är också en sådan person som avskyr att fuska (eller spela med folk som fuskar).

Men... viss hjälp med walkthrough i t.ex. Final Fantasy eller Zelda räknas väl ändå inte som fusk? Alltså bara en snabbtitt... Typ si så där 2 ggr per genomspel bara? Eller kommer alla !!hata!! mig nu? (A)

Medlem

Walkthroughs är nog ett gränsfall, i vissa spel är de ju nästan ett måste. Men jag tycker väl egentligen att i singelplayerspel skadar det ju ingen om man fuskar - även om jag ytterst sällan gör det ändå, eftersom jag vet att när jag väl fuskat är spelet förstört för mig. Hur många tyckte att The Sims var kul när man för första gången skrivit in oändliga-pengar-fusket t ex?

Däremot tycker jag att de som fuskar i multiplayerspel borde piskas offentligt.

Medlem

Angående walkthroughs, de är okej efter att man klarat spelet och vill ha 100% på allt men att sitta med gamefaqs uppe eller en guide i knät första gången man spelar ett spel tycker jag verkar dumt.
Runt tidigt 90-tal kanske jag hade förstått det då det på den tiden faktiskt släpptes main stream spel som var förbenat svåra, men idag? För att ta Zane86s exempel, man fastnar helt enkelt inte i nyare zelda/final fantasy spel, de är så pass väl testade och utformade för att bli klarade av så många som möjligt. Att då sitta med en guide tar ju bort den äventyrs/utforskar känsla som finns kvar där^

Notera att detta är min personliga åsikt, om någon här aldrig spelar singleplayer spel utan att ha en guide uppe så får ni väl göra det. Ser själv inte poängen bara.

Medlem

Nä, man vill ju åtminstone PROVA själv först. Jag kan dock erkänna att jag ofta kollar guider efter att jag gjort en viss del av ett spel, för att se om jag missat något :).

Grundregeln måste väl ändå vara att man får göra vad man vill så länge det inte går ut över någon annan. Gör det det - spöstraff på torget!

Är det fusk om man utnyttjar glitches och buggar??

Jag föll genom marken och kunde springa under kartan och se upp på alla som lekte krig däruppe. Det bästa/Sämsta var att jag kunde skjuta fienden underifrån, de kunde inte se mig. Vann den rundan helt ärligt


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag ser alltid till att klara av ett spel själv innan jag tar fram någon guide/walkthrough för att hitta secrets. Känns så mycket bättre att hitta saker på egen hand.

Medlem

De som fuskar i singleplayer har jag ingen åsikt om. De lurar bara sig själva och missar ofta mycket av det roliga i spelen.

Men de som fuskar i multiplayer gör det på andras bekostnad, såna skall brinna i helvetets alla hörn till tidens ände.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Meningslöst att fuska. Först försvinner glädjen av att faktiskt ha uppnått något, sen förstör man ju bara upplevelsen för andra på samma gång. Att titta lite i en guide efter att ha fastnat och inte kommit någon vart på flera timmar, det går väl bra... förutsatt att man bara ger sig själv möjlighet att komma vidare, inte mer.

Medlem

Fusk är lite av en gråzon, åtminstone när det gäller singelplayer - det är väl upp till dig om du vill förminska spelupplevelsen genom att fuska, eller du kanske rent av tycker att det är bättre så, och varför inte!

Men som sagt, fusk i multiplayerspel är inte okej i någon form. Och jag har ingen som helst förståelse för det. Visst, du låste upp varenda vapen till alla klasser i BF3... men egentligen GJORDE du ju inte det, eftersom du inte gjorde det jobb som krävs, så hur kan man vara stolt över en sådan "prestation"?

Medlem

Om man har gjort fusket själv, någon slags registerändring, eller kodning så har man kanske lärt sig nått, men inte utav spelet

Medlem

Walkthroughs kan jag använda mig av också, för det mesta brukar det bli i äventyrs-/pusselspel. Men då endast jag suttit fast på ett ställe i flera dagar. Det kan ibland bli en vecka och har det gått så långt så brukar jag lägga det på hyllan någon månad och sen komma tillbaka, klarar jag det inte då, brukar jag kolla upp en walkthrough.


signatur
Medlem

Du är en bättre människa än jag, jag har inte tid eller ork att sitta fast mer än några timmar

Förkasta up up down down left right left right A B!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar