Arma 2-utvecklarna avslöjar chockerande piratsiffror till pc

Medlem
Skrivet av Muawijhe:

en gång i tiden tankade jag också ned all min skit. MEN då var jag UTAN JOBB och EN FATTIGLAPP! Nu mer köper jag alltid mina spel och pga vettiga recensioner samt efterspanande. Ja då så vet jag dessutom vad jag gillar i förväg och/samt vet jag vad som är värt att lägga pengar på. Så FZ.se + alla andra spelhoror, spel nördar/geeks, betalda spel geeks/nördar ge mig mer info om spel innan släpp! Ni gör alla mina pengar värda och allt erat slit/"slit" medverkar till vettiga köp. KBK! Ge mig mer! Pöss & kram.

Snattade du maten ICA som du käkade då? Snor man en bil för att man är utan jobb? Ursäkta men argument som "att inte ha pengar" är ett av de sämsta jag hört för att pirata. Jag dänger inte på dig utan på argumentet i största allmänhet som är ganska vanligt.


signatur

Jag vill ha page...

Medlem
Skrivet av fz.se:

Enligt utvecklarna går det 100 pirater på tre legitima Arma 2-spelare.

Nej, det säger inte utvecklarna alls. De påpekar bara att på tre legitima onlinespelare görs det 100 anslutningsförsök från piratkopierade klienter. De säger också "It’s not possible to provide any numbers" som svar på frågan om deras DEGRADE system är mer eller mindre effektivt än andra DRM system.

FZ's sensationsrubrik återfinnes ej i originalartikeln.

Ni som hackar på 3:100 förhållandets riktighet borde läsa och förstå artikeln innan ni kommenterar.

Jag äger själv OPF, ARMA och ARMA2, samt flera expansioner till dessa, och jag kommer köpa ARMA3 så fort det släpps. För trots sina brister så gör Bohemia något beundransvärt då de i princip ensamma håller liv i en så gott som unik spelserie, år efter år efter år.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem

Jag är pirat!! brukar sno grannens bil och låna hans fru ibland

Medlem
Skrivet av Roxxer:

Jag är pirat!! brukar sno grannens bil och låna hans fru ibland

Det var den sämsta analogi jag hört på länge. Det är ju nästan som du skulle ha en förutfattad mening och säger saker utan att fundera på vad det är du faktist säger.

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Roxxer:

Jag är pirat!! brukar sno grannens bil och låna hans fru ibland

Det var den sämsta analogi jag hört på länge. Det är ju nästan som du skulle ha en förutfattad mening och säger saker utan att fundera på vad det är du faktist säger.

Måste jag tänka när jag lånar hans bil och sätter på hans fru ??

Medlem
Skrivet av Roxxer:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Roxxer:

Jag är pirat!! brukar sno grannens bil och låna hans fru ibland

Det var den sämsta analogi jag hört på länge. Det är ju nästan som du skulle ha en förutfattad mening och säger saker utan att fundera på vad det är du faktist säger.

Måste jag tänka när jag lånar hans bil och sätter på hans fru ??

Nä, men du kan fundera på vad du försöker få sagt med det du skrev, allt jag ser är smörja utan någon som helst tanke bakom.

Medlem

säga vad man vill om konsolspel, men de säljer bra mycket bättre.. och det konstiga här är att de dessutom är dyrare än pc spelen. Så märkligt att PC spel som är billigare ändå piratas mer? även om det finns pirater både för xbox, wii och ps3. Det är väl bara så att ju lättare det finns tillgängligt, desto mer piratar folk..
att chippa sin xbox eller ps3a är lite krångligt för att folk ändå ska palla verkar det som.
Ändå är DRM fel väg att gå då det alltid bestraffar de som redan betalt för sina spel och de som laddat pirat får det lika enkelt som vanligt.

Jag har verkligen börjat köpa spel till pc igen efter att spelat en del konsol och det har faktisk bara med smidigheten genom steam och liknande butiker på nätet att göra.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

"misslyckade försök att spela med en piratversion. "

Hur exakt menar de då? Om en person med piratkopia försöker logga in på en server 10gg på en dag ser de då det som 10exemplar av spelet?

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Roxxer:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Roxxer:

Jag är pirat!! brukar sno grannens bil och låna hans fru ibland

Det var den sämsta analogi jag hört på länge. Det är ju nästan som du skulle ha en förutfattad mening och säger saker utan att fundera på vad det är du faktist säger.

Måste jag tänka när jag lånar hans bil och sätter på hans fru ??

Nä, men du kan fundera på vad du försöker få sagt med det du skrev, allt jag ser är smörja utan någon som helst tanke bakom.

Det är så du ska se det ! lika ointressant som tråden började

Inaktiv
Skrivet av El Presidente:
Skrivet av Muawijhe:

en gång i tiden tankade jag också ned all min skit. MEN då var jag UTAN JOBB och EN FATTIGLAPP! Nu mer köper jag alltid mina spel och pga vettiga recensioner samt efterspanande. Ja då så vet jag dessutom vad jag gillar i förväg och/samt vet jag vad som är värt att lägga pengar på. Så FZ.se + alla andra spelhoror, spel nördar/geeks, betalda spel geeks/nördar ge mig mer info om spel innan släpp! Ni gör alla mina pengar värda och allt erat slit/"slit" medverkar till vettiga köp. KBK! Ge mig mer! Pöss & kram.

Snattade du maten ICA som du käkade då? Snor man en bil för att man är utan jobb? Ursäkta men argument som "att inte ha pengar" är ett av de sämsta jag hört för att pirata. Jag dänger inte på dig utan på argumentet i största allmänhet som är ganska vanligt.

Skillnaden mellan t ex Ica och spelbranschen är dock att Ica inte kan uppföra sig hursomhelst som företag.
Ica kan t ex inte kräva att få ta sig en titt på din legitimation innan du äter maten du har köpt.
Ica kan inte kräva att du ringer upp dem och kollar att allt är okej innan du dricker mjölken som du har köpt.
Ica kan inte bestämma hur många ni är som får äta ur samma chipspåse samtidigt.
Ica därtill ett juridiskt ansvar för att deras produkter håller en viss kvalité.

Medlem
Skrivet av El Presidente:
Skrivet av Muawijhe:

en gång i tiden tankade jag också ned all min skit. MEN då var jag UTAN JOBB och EN FATTIGLAPP! Nu mer köper jag alltid mina spel och pga vettiga recensioner samt efterspanande. Ja då så vet jag dessutom vad jag gillar i förväg och/samt vet jag vad som är värt att lägga pengar på. Så FZ.se + alla andra spelhoror, spel nördar/geeks, betalda spel geeks/nördar ge mig mer info om spel innan släpp! Ni gör alla mina pengar värda och allt erat slit/"slit" medverkar till vettiga köp. KBK! Ge mig mer! Pöss & kram.

Snattade du maten ICA som du käkade då? Snor man en bil för att man är utan jobb? Ursäkta men argument som "att inte ha pengar" är ett av de sämsta jag hört för att pirata. Jag dänger inte på dig utan på argumentet i största allmänhet som är ganska vanligt.

Nix. Jo alltså det är väl inget hållbart argument. Men mer en förklaring till varför jag gjorde som jag gjorde. Men rättfärdigar ingenting i största allmänhet. Men hade jag inte haft pengar till mat hade jag snattat maten också. Dock är ju mat lite viktigare än tv-spel haha.

Medlem

Ser inget problem med att man laddar hem och testar spel. Tycker man om det så köper man det i min värld. Samma sak gäller CD-skivor och film, iaf för mig. De recensioner man kan läsa brukar ofta vara vinklade eller direkt köpta av spelföretagen.. så det säger ingenting om hur spelet är. Stora problem med buggar utelämnas, att speltillverkaren aldrig brytt sig om sina befintliga spelare bortses ifrån osv. Allt är guld och gröna skogar i recensioner eller också tycker recensenten att Sims 3 är det bästa och allt annat skräp. Jag vill bilda mig en egen uppfattning om spelet. Vill inte tillverkarna släppa en demo så är det upp till dom.

Alla pirater är inte snåla, alla är inte korkade och alla pirater är inte 13. Efter så mycket generaliserande och pajkastande som jag läst hittils i denna tråd, så undrar man om upphovsrättsivrarna är de största 13-åringarna på nätet. Det är mycket gnäll och lite tankeverksamhet.

Inaktiv

Det hela är väldigt enkelt. Det finns inget som rättfärdigar piratkopiering. Vare sig priset, anal-DRM, innehåll, politiska åsikter, pengabrist, mossa i hjärnan eller annat. Gillar man inte något så köper man det inte. Det är konsumentmakt. Man kan klaga också men tro inte att någon lyssnar. Det är bara ekonomiska maktmedel som fungerar i långa loppet.

Det spelleverantörerna borde lära sig är att sluta behandla sina kunder som mindre vetande patrask och low-lifes som musikindustrin gör. Det kan man dock skylla på alla piratkopierare. Skulle jag utveckla spel hade nog även jag utvecklat samma förhållande till mina kunder. Det blir liksom lättare att dra alla över samma kam.

Fimpa DRM som förstör spelupplevelsen eller minskar användbarheten. Erbjud alltid pröva-på demon så osäkra kan bilda en egen uppfattning innan köp. Bjud in flera beta-testare i utvecklingsarbetet. Anpassa priset efter innehåll och utvecklingskostnad. Jag kan tex tänka mig betala 7-800:- för något som DCS A-10 men knappast mer än 150:- för Cs:go. Varför behöver allting nytt kosta mellan 4-500:-?

Medlem

Man är redan rejält cynisk efter mediahulliganernas alla lögner om hur "illa" det går för branschen trots miljardvinster, så när spelindustrin kör på samma fiol har man redan slutat lyssna.

Men i takt med att spelbranshen släpper fokus på att göra så pass bra spel som möjligt för att de betalande spelarna ska bli nöjda, och istället fokuserar på att det ska vara så svårt som möjligt att piratkopiera spelet så är det inte förvånande om intäkterna dalar.

Och Till min vetskap går det fortfarande relativt bra för de företag som bryr sig om sina kunder och inte låter dem bli lidande av jakten på "pirater".


signatur

shortbow.gif

Inaktiv

Pga. all crankyness mot fildelning så valde jag som en protestaktion att gå och köpa Arma 2 idag. Inte för att jag gillade spelet eller har några planer på att ge de en ny chans utan för att bevisa... något.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av jamorro:

gör spel som spelare VILL betala för då.

De vill ju uppenbart spela det med tanke på alla påloggningsförsök, men inte betala. Eller hur tänker du?

jag köper bara spel som är bra, betalar du för skräp? trodde marknaden fungerade bättre än så. handlaren som bara säljer gammalt bröd kommer inte ha många kunder. sen om man har tråkigt nån gång kan man ju ladda ner nått spel som man ändå inte hade köpt och testa.

Skriv svar