Statsministern kommenterar videovåldsdebatten

Inaktiv

Han är istället insatt/insyltad i våldsamheter i Libyen och Afghanistan. Kuva andra folk är ok, så det vore hyckleri av honom att fördöma datorspel där man gör samma sak.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

Patetiskt hatiska kommentarer från fjuniga oinsatta fjortisar?! Vem föredrar ni hellre, Juholt?

Han har ju helt rätt i det han säger, det är ju föräldrarnas ansvar, inte statens.

Inaktiv
Skrivet av ohem:

Förstår inte riktigt reaktionerna här bland kommentarerna, han säger bara att han inte vet tillräckligt - eller har kompetens för att yttra sig, vad fick er att tro Sverige skulle börja bannlysa? (Förutom Postal 2 då, där var det obvious varför)

Skrivet av LuNxOr:

Sverige ska ju förbjuda allt till sist! snart får man knappt skita hemma.

Det uttalandet hade nog passat i Kina, men Sverige?

(Eller var du sarkastisk?)

hahhaha wait what? är det rätt självklart varför postal 2 blev bannlyst i sverige? ta en titt på gta bara du gör samma saker där. Postal blev bannlyst mest för du kan tända eld på folk och för du kan döda ursäkta ordvalet "negrer" Vad kan du inte göra i gta då? ha sex med horor, leka med eldkastare mot alla sorter människor inklusive mörka och asiater. Men inte hr dom blivit bannlysta. Det var ett par moralkärringar som otg väldigt illa vid sig av spelet därav bannlyst. Varför folk tar upp om bannlysningar så är det ju vår jätte "fina regering försöker med. Dom vill hålla koll på alla, och sedan vill dom förbjuda saker för oss. Bli inte förvånad om du snart måste operera in en kamera i röven eller någon annanstans med tvång så dom kan se vad du håller på med.

zeg
Medlem

"ansvaret kring våldsamma spel inte behöver tas från föräldrarna,"
Kan feltolkas om man skummläser. Hade det varit "av" istället för "från" hade det betytt motsattsen.

Medlem
Skrivet av h93b:
Skrivet av PcKaffe:

Reinfeldt är jävligt bra på det han gör. Och han har ofta väldigt rätt i det han säger, likaså här.

Håller med dig. Förstår inte hatet mot Reinfeldt och hans regering i detta kommentarsfält. Själv så trodde jag att "riktiga gamers" som en del här påstår sig vara sympatiserar med t.ex. IPRED då den faktiskt främjar företagen som tillverkar spelen vi spelar och diskuterar på denna sida. Eller är det i själva verket bara ett gäng löjliga internetpirater som sitter och hävdar sig och påstår att skämtpartiet PP:s regering skulle göra sig bättre i Sverige?
Skärpning för fan.

IPRED löser inte direkt problemet främjar ju bara big brother samhället. Problemet är hur ekonomin är uppbyggd i världen...........


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem
Skrivet av LuNxOr:

Sverige ska ju förbjuda allt till sist! snart får man knappt skita hemma.

Det är bara mycket snack men lite verkstad som tur är.
Sverige förbjuder väldigt lite hittills vilket är ytterst tur, värre om du bor i Australien eller Tyskland där denna debatt lett till verkliga beslut som nöjesbranschen får lida av.

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Patetiskt hatiska kommentarer från fjuniga oinsatta fjortisar?! Vem föredrar ni hellre, Juholt?

Han har ju helt rätt i det han säger, det är ju föräldrarnas ansvar, inte statens.

Instämmer


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Allt förutom censur likt Tyskland.

Medlem

De kanske borde fokusera mindre på virtuellt våld och mer på det högst verkliga våld som sker och eskalerar för varje dag som går. Vad gör man om huset brinner? Jo man släcker elden, inte gnäller på att en tavla hänger snett i vardagsrummet.

Medlem
Skrivet av swordy:

finns åldersgräns på spelen av en anledning. borde ju vilken förälder som helst fatta ^^
har spelat alla möjliga spel sen jag var 6 år å inte tagit nån skada. trevlig helg allihop nu ska jag ut å hoppa på sköldpaddor å sparka deras skal på tio personer i rad så jag får extra liv.

Då det är länge sedan man var 18 år nu så vet jag inte riktigt hur noga spelbutikerna är med ålderskontrollerna?

Innan jag fyllde 18 år så var det INGEN som frågade mig om åldern när jag köpte spel i butik, oavsett butik.

Sedan så har vi ju alla digitala distributionskanaler numera som TOTALT elliminerar ålderskontrollen.

Medlem

Jag fattar inte vad alla dillar om som kastar skit på Reinfeldt, han och de andra i regeringen har inte gjort värre än vad tidigare S-regeringar har gjort. Tvärt om så har dom rett upp mycket i kaoset som var innan.

Fast innan man börjar dra igång en debatt kanske man bör fråga om de som kläcker ur sig det ena och det andra verkligen är seriösa eller om det bara är inne att vara emot dom som styr.

För att själv gå tillbaka till ursprungsämnet:
Personligen så tycker jag det han sa var det bästa hittils i debatten om "mediavåld" (eller vad man skall kalla det då det först var musik, sedan film, sedan TV-spel och nu datorspel): det BORDE vara upp till föräldrarna i slutändan som trots allt har det yttersta ansvaret för vad barnen ser/lyssnar på. Det är föräldrarna som skall sätta gränserna och uppfostra sina barn. Vete fan när folk har glömt bort det, men nu verkar alla klaga på film- och spelinnehållet oavsett hur man gör. Ta t ex åldersmärkningen: för var det inga under 15 på bio om det stod 15+ på affischen. Nu följer far/mor eller far-/morföräldrar med sina barn/barnbarn in i biosalongen och sitter själva och sover medans barnen ser den barnförbjudna filmen som dom egentligen inte skulle ha sett. Såvida dom inte kommer in alla fall på egen hand. Sedan så klagar samma föräldrar på att samhället inte tar sitt ansvar då fler ungdomar stjäl/misshandlar/våldtar. Kanske dags att vakna upp och inse att det är dom själva som sabbar det...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Medlem
Skrivet av conthox:

Jag fattar inte vad alla dillar om som kastar skit på Reinfeldt, han och de andra i regeringen har inte gjort värre än vad tidigare S-regeringar har gjort. Tvärt om så har dom rett upp mycket i kaoset som var innan.

Fast innan man börjar dra igång en debatt kanske man bör fråga om de som kläcker ur sig det ena och det andra verkligen är seriösa eller om det bara är inne att vara emot dom som styr.

För att själv gå tillbaka till ursprungsämnet:
Personligen så tycker jag det han sa var det bästa hittils i debatten om "mediavåld" (eller vad man skall kalla det då det först var musik, sedan film, sedan TV-spel och nu datorspel): det BORDE vara upp till föräldrarna i slutändan som trots allt har det yttersta ansvaret för vad barnen ser/lyssnar på. Det är föräldrarna som skall sätta gränserna och uppfostra sina barn. Vete fan när folk har glömt bort det, men nu verkar alla klaga på film- och spelinnehållet oavsett hur man gör. Ta t ex åldersmärkningen: för var det inga under 15 på bio om det stod 15+ på affischen. Nu följer far/mor eller far-/morföräldrar med sina barn/barnbarn in i biosalongen och sitter själva och sover medans barnen ser den barnförbjudna filmen som dom egentligen inte skulle ha sett. Såvida dom inte kommer in alla fall på egen hand. Sedan så klagar samma föräldrar på att samhället inte tar sitt ansvar då fler ungdomar stjäl/misshandlar/våldtar. Kanske dags att vakna upp och inse att det är
dom själva som sabbar det...

du har några poänger i din text, men när du börjar "dilla" om bio så tyvärr

Medlem
Skrivet av Yabba:

du har några poänger i din text, men när du börjar "dilla" om bio så tyvärr

Ok, skippa bio-biten, det var kanske inte det bästa exemplet.

Min huvudpoäng var att det är som att en del (eller kanske ganska många) föräldrar lämpar över ansvaret på samhället och när barnen/ungdomarna har växt upp med skolan som enda uppfostrande part och det inte faller väl ut så lägger föräldrarna skulden på politikerna istället för att inse att det är dom själva som skulle ha gjort mer och annorlunda än vad dom har gjort.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Nu kommenterar statsminister Fredrik Reinfeldt saken: Klart att barn och ungdomar blir våldsamma av våldsamma spel! Tusentals våldsamma ungdomar har skickats till Afghanistan och det tack vare videospel, utan dem hade vi inte haft en yrkesmilitär i Sverige i dagsläget.

Führer Reinfeldt avslutar med att säga att han tänker satsa på en professionell gaming-karriär efter nästa val och ska börja sälja överklockade konsoler i samarbete med HeatoN

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Reinfeldt bra? FRA, IPRED, krig, FAS3, historierevisionism.

Du har inte så bra koll på hur Sveriges riksdag fungerar va?


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Inaktiv
Skrivet av PcKaffe:

Reinfeldt är jävligt bra på det han gör. Och han har ofta väldigt rätt i det han säger, likaså här.

Inte nog med att du är syntare.. Du är moderat också... Vem fan kunde ha gissat det? Gå och lägg dig.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av Skäggbiffen:
Skrivet av Kaleid:

Reinfeldt bra? FRA, IPRED, krig, FAS3, historierevisionism.

Du har inte så bra koll på hur Sveriges riksdag fungerar va?

Jo, men det gör inte statsministern bättre.

Medlem
Skrivet av Hockey Stick:
Skrivet av Remus:

Haha! Reinfeldt! Vilken idiot! Vilken pajas! Detta var väl det bästa han kommit med under sin period som Statsminister.

Jag gissar att du inte läste nyheten. Eller menar du att regeringen ska ta över föräldrarnas ansvar?

Det är ju det Reinfeldt säger, att han tycker att det är föräldrarnas ansvar och att det inte ska vara en statlig fråga.....

Inaktiv

Att sossarna enligt vissa var sämre betyder inte att Reinfeldt är bra. Socialdemokraterna och moderaterna är i mångt och mycket samma parti. Det har blivit som två fotbollslag där den ägande klassen och deras privilegierade underbossar + kringfolk håller på ett lag medan de som arbetar ihop ägarnas vinster håller på Sosselaget. Spelet har samma regler, ägarnas regler, lagen har bara olika matchtröjor. Ett verkligt arbetarparti är ett som ifrågasätter spelreglerna och inser att spelet är riggat.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

Det enda som fattas på Reinis är en svart liten musche.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

AW8
Medlem

Som socialdemokrat måste jag ändå säga att jag är positiv till Reinfeldt här, när han nämner att alla var rädda för våldsamma filmer förr i tiden men att filmerna inte hade någon effekt på honom.

Om 30 år så kommer vi säkerligen att gnälla på den nyaste, stora, populära och kontroversiella underhållningen för ungdomar precis som det gnällts på rockmusik, skräckfilmer och dator/TV-spel.
Denna skräck för att spel ska göra oss till massmördare är bara så fånig att det inte är sant, och när t.ex. Tyskland inför förbud för våldsamma spel så lyckas de endast med bedriften att ta bort skulden från de verkliga problemen som leder till såna våldshandlingar.

Idiotiskt är bara förnamnet.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av Floffe:

Att sossarna enligt vissa var sämre betyder inte att Reinfeldt är bra. Socialdemokraterna och moderaterna är i mångt och mycket samma parti. Det har blivit som två fotbollslag där den ägande klassen och deras privilegierade underbossar + kringfolk håller på ett lag medan de som arbetar ihop ägarnas vinster håller på Sosselaget. Spelet har samma regler, ägarnas regler, lagen har bara olika matchtröjor. Ett verkligt arbetarparti är ett som ifrågasätter spelreglerna och inser att spelet är riggat.

Instämmer, saknar ett etablerat arbetarparti som står fast vid sina principer och inte bara bryr sig om pengar och makt. Dock blir det väl alltid så här i den parlamentariska "demokratin".

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Det enda som fattas på Reinis är en svart liten musche.

Och vad som saknas på dig är en dumstrut, din trevliga profilbild till trots.

Medlem
Skrivet av h93b:
Skrivet av PcKaffe:

Reinfeldt är jävligt bra på det han gör. Och han har ofta väldigt rätt i det han säger, likaså här.

Håller med dig. Förstår inte hatet mot Reinfeldt och hans regering i detta kommentarsfält. Själv så trodde jag att "riktiga gamers" som en del här påstår sig vara sympatiserar med t.ex. IPRED då den faktiskt främjar företagen som tillverkar spelen vi spelar och diskuterar på denna sida. Eller är det i själva verket bara ett gäng löjliga internetpirater som sitter och hävdar sig och påstår att skämtpartiet PP:s regering skulle göra sig bättre i Sverige?
Skärpning för fan.

Först måste jag säga att Reinfeldt är inte bra på någonting ( förutom detta senaste uttalandet - man får lite "shakespeare+monkeys+typewriter"-vibbar )

Jag är inte en vänstermupp heller, jag är en tänkande individ. Att bli kallad för en pirat bara för att man inte har samma indoktrinering som ni har känns lite förnedrande. Ingen har väl nämnt Piratpartiet? Du bara antar en massa skit och skulle kanske skärpa dig själv en smula

Som Wintson Churchill sa: The fascists of the future will be called anti-fascists...

Vad jag "politiskt" tycker vore bra för Sverige kan jag inte säga utan att bli bannad, så jag håller tyst om det. Men jag piratkopierar inte spel iaf.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Oj vad mycket svar detta gav, när det var tal om politik... men varför ska inte föräldrarna kunna använda sitt egna sunda förnuft om vad som är bra för sina ungar...

Medlem
Skrivet av Sabel:

Oj vad mycket svar detta gav, när det var tal om politik... men varför ska inte föräldrarna kunna använda sitt egna sunda förnuft om vad som är bra för sina ungar...

Det är en mycket bra fråga. Varför gör dom inte det?

TV-spel, datorn är den "nya" TVn dom placerar sin avkomma framför medans dom klättrar på karriärstegen/langar knark/chillar.

Diskussionen borde inte handla om spel alls, utan om lämpligheten att bli förälder.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av TryNotD[oo:

"]

Skrivet av Sabel:

Oj vad mycket svar detta gav, när det var tal om politik... men varför ska inte föräldrarna kunna använda sitt egna sunda förnuft om vad som är bra för sina ungar...

Det är en mycket bra fråga. Varför gör dom inte det?

TV-spel, datorn är den "nya" TVn dom placerar sin avkomma framför medans dom klättrar på karriärstegen/langar knark/chillar.

Diskussionen borde inte handla om spel alls, utan om lämpligheten att bli förälder.

om man ska ha avkomma ska man fan kunna ta hand om dom...

Inaktiv

Kan bara gissa att våldet kan öka om man skär ner på dom som redan har det svårt, desperata människor gör desperata saker. Men visst att lira lite spel måste vara orsaken.

Guns don´t kill people, videogames do! Men "vi" tjänar iaf pengar på det!
http://www.dn.se/ekonomi/svensk-vapenexport-slar-rekord

MFC
Medlem

Om inte annat kan ju våldsfilmerna bli inspiration för Reinfeldt inför nästa EU-toppmöte?

OBS: Inlägget innehåller 20% sarkasm, 35% ironi och 45% humor


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Skriv svar