Xcom: Enemy Unknown

Medlem

Samma gamla whinande, från samma gamla "OMG, DET VAR BÄTTRE FÖRR OCH DET ÄR INTE SVÅRT NOG" idioter. Sorgligt.

Ser fram emot det här i alla fall. Gillade verkligen Xcom spelen.

Medlem

Jag ogillar att dom verkar ha varit lata med vissa delar av spelet.

Istället för genererade kartor(stridsområden) som originalet så har man suttit och knåpat ihop 80 olika kartor att spela på, är spelet i närheten så bra som originalet så kommer det bara ta några veckor så har man sett kartorna flera gånger om, det är ointressant om man startar på olika ställen så länge kartan i sig är likadan, vafan.

Team om endast 6 soldater, WTF!!!!

Ännu en management del som man har valt att slänga ut genom fönstret...

En stor del av tiden i originalspelet lade man ner på att 'vårda' och träna sitt team som bestod av ett stor mängd olika soldater, vafan.

Man valde ju sina team med viss omsorg efter storleken på dom UFO'n man lyckades skjuta ner, vilket ibland resulterade i att man kanske skickade iväg 12-16 soldater till ett större kraschat UFO. Nu har man tagit bort känslan av att man själv som spelare är i kontroll över sina team och hur man som spelare väljer allokera och prioritera sina team.

Man får nästan hoppas att redan nu sitter och knåpar på 'X-COM: Terror from the Deep' där dom fixar till detta.

Medlem

Eftersom första och andra spelet tillhör mina favoriter så är jag lite oroad över endel vad jag anser är misstag av firaxis.

Ex

1) Fiender kan inte attackera från fog of war som i första och andra spelet. De blir helt synliga när de attackerar.

2) Ingen RNG på kartorna. Om ett UFO krashar så är ufot på samma ställe om kartan är samma som sist. Bara fienderna är RNG. Det finns också ca 80 kartor i spelet så vänta er att se samma kartor många gånger om.

3) Research trädet är mycket mycket mindre än i ens första spelet och bara 1/3 så djup som i terror from the deep. Finns knappt research kring basenheter.

4) Vi vet inte om invasion uppdrag finns där din bas blir attackerad något som var riktigt kul i ettan och tvåan. Det var inte heller lika farligt att förlora en bas eftersom du kunde bygga flera för att täcka jorden. Nu har du bara 1 bas.

Det sagt har jag köpt spelet för att stödja mer turnbased spel! Och jag hoppas att spelet åtminstone är hälften så bra som originalet då lär det vara värt ändå.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

text

1. Du kan utforma den basen du har till viss del. Vet inte exakt hur mycket det är, men lite kan man leka iaf. Hade själv föredragit att ha fler baser, men jag avhåller mig ifrån att ge detta varesig en positiv eller negativ klang.

2. Det hade varit sjukt kul att kunna ha 20 soldater i ett uppdrag, men, mjae, tyckte det var lika mycket plus som minus i orginalet. Man kan alltid hoppas att färre soldater betyder att det blir viktigt att hålla sig i rörelse snarare än att bygga upp kill-zones att få in fienderna i. Men men, tänker inte spekulare mer tills jag faktiskt spelat det.

3. Var har du fått ideen om att det inte går att plocka upp utrustning? Aliens vapen förstörs oftast, framförallt om man använder explosiva vapen mot dom, men om man tar en levande eller dödar den med ett lättare vapen, så kan man ta dess vapen. Annars får man "alien weapon parts" som kan användas för forskning (var iaf det man kunde göra i demot, kan nog använda det till annat också).

4. Möjligheten att göra fel finns nog där, hoppas jag iaf. Jag tycker ju snarare att tanken att du måste träna upp en specifik soldat till att kunna använda en rpg (okej, en Heavy behöver gå upp en rang) är ett mer strategiskt val än att helt enkelt kunna ge det till vem som helst. Man får försöka ha soldater trändade i olika abilities för att välja vilka man skall ha, snarare än att byta utrustning mellan uppdragen. Vilket man också kan göra, i viss utsträckning, hur långt vet jag inte för tillfället.

5. PSI finns med, aliens kan ta över soldater. Det är bland annat så dina soldater kan utvekla pshycic powers, genom att bli mind-controlled av en alien och sedan överleva.

Inaktiv
Skrivet av daemonhorde:

Eftersom första och andra spelet tillhör mina favoriter så är jag lite oroad över endel vad jag anser är misstag av firaxis.

Ex

1) Fiender kan inte attackera från fog of war som i första och andra spelet. De blir helt synliga när de attackerar.

2) Ingen RNG på kartorna. Om ett UFO krashar så är ufot på samma ställe om kartan är samma som sist. Bara fienderna är RNG. Det finns också ca 80 kartor i spelet så vänta er att se samma kartor många gånger om.

3) Research trädet är mycket mycket mindre än i ens första spelet och bara 1/3 så djup som i terror from the deep. Finns knappt research kring basenheter.

4) Vi vet inte om invasion uppdrag finns där din bas blir attackerad något som var riktigt kul i ettan och tvåan. Det var inte heller lika farligt att förlora en bas eftersom du kunde bygga flera för att täcka jorden. Nu har du bara 1 bas.

Det sagt har jag köpt spelet för att stödja mer turnbased spel! Och jag hoppas att spelet åtminstone är hälften så bra som originalet då lär det vara värt ändå.

Lever du fortfarande på 90talet? Det här är en episk uppföljare, bara att förhandsboka och sluta lipa!

Medlem

Många klagar på kartorna.
Tänk efter hur många polygonbaserade spel i 3D ni har sett som har slumpade kartor, jag kan bara komma på några få stycken och förutom att banorna såg extremt enformiga ut hade de alla en hel drös med andra problem.
Det är en ganska extrem skillnad mellan originalets pixelblock och en modern renderad miljö och jag kan nog garantera att om det hade varit slumpade banor i det här spelet skulle ingen gilla det.

80 banor är inte lite, även om du bara lägger en halvtimma på varje så har du 40 timmars speltid utan att miljöerna blir enformiga och det är mer än de flesta spel erbjuder.

Medlem
Skrivet av Nightsorrow:
Skrivet av Gamer-Tompa:

text

Text

Hm, I stand corrected i två fall...
PSI verkar vara med iaf, vet att jag läste innan att de tog bort det, för att det var tråkigt när ens gubbar gick bananas. Då har de ändrat sig. bra där!

Går tydligen att plocka upp och använda vapen, när man researchat dem. Fast det verkar lite oklart, info säger också att vapnen "dör" när aliens dör. Det gick inte innan heller.

Då återstår bara förändringarna i de taktiska och strategiska bitarna, mend et kanske blir bra ändå. Återstår att se hur det blir.

Medlem
Skrivet av Forcie:

Att döma av demot så HAR de förenklat och fördummat spelet. Och här kommer naturligtvis det vanliga försvarstalet från en utvecklare när man gjort en sån grej: "pedagogiskare", "visualisera tydligare", "innan var det för många soldater att hålla reda på".

Visst, det blir säkert spelvärt (inte så säker än pga att man bara fick styra själv och göra vad man ville i en bråkdel av demot) men det är som vanligt uppenbart att man anpassat spelet för konsolmarknaden för att man tror att "det är för komplicerat" annars.

Nu tappar man plötsligt skräckmomenten från originalet när det kommer skott från mörka delar av banan och man inte ser vem som skjuter; i nya X-Com måste aliens hoppa in och dansa i fullskärm i bästa tecknad film-stil innan man får slåss med dem. Annars blir ju det för "svårt".
Det är för "jobbigt" att sköta flera baser, så nu berövas man den utmanande och intressanta endgame-delen där fienden skickar massa attackskepp och man desperat måste försvara sina baser på marken om de inte har överjävliga försvarssystem. Eller kanske tom överge någon bas och lägga sina resurser på de andra för att inte hela ens ekonomi skall rasa ihop.

När jag spelade spel för 20 år sedan så hade jag den naiva inställningen att spelen i framtiden skulle bli mer sofistikerade och mer gameplaymässigt avancerade allt eftersom datorkraften tillät det. Vilket jag såg fram emot enormt.
Någon borde ha sagt till mig att "glöm det, i framtiden kommer spelen gå mer mot att vara enkla brädspel med snygg grafik".

Nåja, vi får se hur fulla spelet ter sig, men jag är inte övertygad på långa vägar.
Under tiden spelar jag alphaversionen av Xenonauts, en ny X-Com-klon som utspelar sig under kalla kriget. Där får jag iaf ingen brist på utmaning.

Om du vill ha en exakt klon av orginalet så spela orginalet istället.

Skott kan komma ifrån okända delar av kartan om sagda fiende har line of sight till någon av dina soldater. Och att ha en bas gör att man måste planera den bättre än att bara spamma en mängd mediokra baser, att ah mindre soldater på banan betyder att du måste tänka till elva gånger extra innan du gör ett dumt drag så en dör, varje soldat är värdefull, at bara offra dem som kanonmat som en idiot är inte längre möjligt.

Du måste fortfarande försvara världens länder om du inte vill att ekonomin ska kollapsa eller värre, om 'the council countries' drar sig ur projected för att du klantat dig blir det game over.

den här xcom är en 're-imagining', inte en uppföljare och inte en remake.

Och framför allt, spela spelet innan du börjar gnälla!

Medlem

Redan förhandsbeställt, och ser verkligen fram emot Fredagen

Testpilot

Shit va många förståsigpåare som redan nu sågar spelet innan det släppts och det enda som dessa kunnat prova är demot.

Jag spelar spelet och SEN formar jag min slutgiltiga åsikt , inget hittills har avskräckt mig.

Fyi. Jag lirade originalet och det var kul ett tag men så jävla bra var inte spelet som en del verkar påskina.

Medlem

Alltså det känns som att Gamer-Tompa inte har hållit koll på detta spel alls, för i princip allt som han klagar på har de visat i utvecklarfilmer och gameplay-demos.

Vill du ha en så nära exakt kopia som går av X-COM, köp då Xenonauts

Medlem

Det kommer bli bra, men det blir nog svårt att uppnå samma kultstatus som orginalet. Det går helt enkelt inte.

Personligen är jag negativ till att man bara har en bas...tar bort stor del av strategin tror jag. Samtidigt tycker jag att det är bra att de begränsat antalet soldater från 20 till 6, det var bara omständigt som fan.

Slumpgenererade kartor vet jag inte hur bra det skulle funka i dagens grafikmotorer, men det var hyfsat lika i orginalet. Bara för att ett objekt (hus, träd, buske etc..) låg lite annorlunda på en karta jämfört med en annan så blev det ju inte en helt ny deal för varje uppdrag. Krashsiten flyttades ju runt och det hoppas jag att den gör i remaken också.

Fog of war tycker jag borde vara en feature som man kunde slå av och på. Jag begriper inte riktigt varför man tagit bort den? Kanske för att den fyller en större funktion på en slumpgenererad karta? Fienden kommer vara osynliga innan man har line of sight ändå tror jag (typ jagged alliance).

Det blir nog bra...gissar på en 3a i FZ-betyg.

Medlem

Någon som har koll på om man kan aktivera spelet via Steam om man köper DVD-versionen?

Medlem

Jag orkade inte vänta tills Fredag, spelet är utan tvekan värt pengarna, har spelat nu i 5 gameplay timmar, storyn verkar också helt lovande.

Köp nu så vi får mera X-com i framtiden

Medlem
Skrivet av Ischim0n:

Jag orkade inte vänta tills Fredag, spelet är utan tvekan värt pengarna, har spelat nu i 5 gameplay timmar, storyn verkar också helt lovande.

Köp nu så vi får mera X-com i framtiden

Hur gjorde du? VPN mot USA eller?
Tipsa isåfall!

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Ischim0n:

Jag orkade inte vänta tills Fredag, spelet är utan tvekan värt pengarna, har spelat nu i 5 gameplay timmar, storyn verkar också helt lovande.

Köp nu så vi får mera X-com i framtiden

Hur gjorde du? VPN mot USA eller?
Tipsa isåfall!

Ladda ner spotflux. Det är mega trögt, ha det enabled och secured innan du startar steam, sen e det bara o köra.

Men rekommenderar att du har pre-laddat ner det före

Medlem

Känns ändå som att de behöver finputsa spelet lite mer utav de 9 timmar jag spelet än så länge.
En del riktigt irriterande grejer i combat som jag syftar främst på...

Medlem
Skrivet av McNord:

Känns ändå som att de behöver finputsa spelet lite mer utav de 9 timmar jag spelet än så länge.
En del riktigt irriterande grejer i combat som jag syftar främst på...

Håller med, Just i combat så blir nog en hel del störande i längden. Men kanske inte kan spoila för andra

Men annars så gillar jag spelet, kanske lite väl enkelt, borde kanske öka svårigheten

Medlem

Om man nu tycker ett spel verkar så dåligt så kan man ju helt enkelt ge fan i att spela det.
Så trött på att folk bara ska klaga ner på spel som desutom inte änns är släppt än.

Medlem
Skrivet av Twalec:

Om man nu tycker ett spel verkar så dåligt så kan man ju helt enkelt ge fan i att spela det.
Så trött på att folk bara ska klaga ner på spel som desutom inte änns är släppt än.

Spelet har släppts, i USA. Det är ingen skillnad på spelet vi fick och det som de fick.
Alla buggarna är fortfarande där.

Ibland så försvinner soldaternas modell ur vyn för Skyrangern, om man då lyckas få samma namn listat två gånger och går på uppdrag så får man dubbelt upp av den soldaten på det uppdraget.

Menyvalen för Research flyttar sig över skärmen och hoppar runt.
Menyvalen laggar kvar från förra sidan och ligger fortfarande där och det går att trycka på dem också...

Hade jag vetat att det skulle vara så här hade jag velat att de väntat en månad till innan de släppte spelet.

Nu har jag i alla fall klarat ut det och är nöjd så, men det får komma en ordentlig patch innan jag rör det igen.

12
Skriv svar