EA/Maxis uttalar sig om problemen med SimCity

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Exim:

om man läser alla dessa eulas så kan man nästan tro att man hyr spelet snarare en att man köper det ...

När det gjäller drm så är det alltid slut knosumenten som får ta smällarna vid problem.

enda ea behöver bry sig om är gröna siffror vid nästa årsredovisning

Är ju så det är med onlinekrav. De har all rätt i världen att stänga av servrarna när de vill och du äger där efter bara en plastskiva med oanvändbar mjukvara. Har du köpt spelet på Origin så äger du ingenting alls förutom kanske en CD-nyckel som inte gör någon som helst nytta.

Var ju bland annat detta som togs upp när Valve uppdaterade sin eula för ett tag sedan. Skulle ens Steam-konto stängas av så har man bara kastat pengarna i sjön.

Fast egentligen så köper man endast rätten att nyttja produkten. Inte så mycket mer.
Afaik.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av totte1015:

Men som sagt, en webcamera med livefeed som sitter i något hörn i kontoret deras, då kanske man skulle kunna se om dom faktiskt jobbar eller ej

Skulle du vilja ha det på ditt jobb?

Han kanske jobbar på bank?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vi har rätt starka konsumentlagar i europa så dom kan inte göra vad dom vill bara för att dom skrivit något i sin eula, men det sker ju inte per automatik man måste ju aktivt åberopa dom lagarna om man känner sig orättvist behandlad.

Medlem

Får "Servern är upptagen" lik förbannat. Med tanke på vilket överpris EA tar för spelet så tycker man ju att dom inte borde snåla så förbannat med servrarna.

k3m
Medlem
Skrivet av Floppydick:
Skrivet av WhiteWolf68:

EA "tackar för fansens tålamod", vem har sagt att jag har ngt tålamod!
Sitter flera dagar efter Nordamerikas launch, och kan fortfarande inte logga in när jag vill.
Köper jag en dammsugare förväntar jag mig att den fungerar när jag kommer hem. Samma gäller mjukvara.
Sista gången jag förbokar ett EA-spel.
Sista gången jag köper ett EA-spel Vecka 1.

Sorry men det där tror jag inte ett dugg på.

Du måste ha varit medveten om problemen med online-only innan du förbokade, du måste ha sett all kritik det fått innan, du måste ha vetat hur Diablo 3 starten gick och hur alla andra online dag ett starter har gått, trots det så hoppade du på tåget och nu är du lack för att det gick som det alltid går.

Förmodligen förbokar du nästa EA spel som du bara måste ha dag 1 och sen skriver du ett argt kommentar igen när det inte funkar.

Är jag bitter? Ja visst för att folk som fortsätter förboka och hypa spel av företag som gör så och den onda cykeln bara fortsätter.

Ja så jävla tråkigt.

Medlem

Always online-DRM är bra i grund och botten. Jag tycker fler spelpublicerare borde ta initiativet att använda denna typ av DRM. Ni alla överreagerar bara.

Medlem

Alla har inte problem. Jag kan iallafall spela utan några problem än så länge.

k3m
Medlem
Skrivet av xXFirebatXx:

Always online-DRM är bra i grund och botten. Jag tycker fler spelpublicerare borde ta initiativet att använda denna typ av DRM. Ni alla överreagerar bara.

Så du tycker det är okej att köpa något som aldrig kan bli ditt och som dessutom krånglar från första dan? Då får du köpa min begagnade SAAB för nypris och du får köra den så länge jag säger det är okej. Eller hur!

Medlem
Skrivet av Biggles:

Alla har inte problem. Jag kan iallafall spela utan några problem än så länge.

Du vet att dom tills vidare stängt av en massa funktioner för att det ska gå att spela?

Skrivet av k3m:

Så du tycker det är okej att köpa något som aldrig kan bli ditt och som dessutom krånglar från första dan? Då får du köpa min begagnade SAAB för nypris och du får köra den så länge jag säger det är okej. Eller hur!

Det var nog menat som sarkasm.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Barkbiten:

Tycker ändå online Drm är skit.....

Klart det är.

Samtidigt har jag aldrig betvivlat att de verkligen jobbar stenhårt, men det känns som de kanske borde ha lagt till servrar från första början. Haft en plan b.

Planen B borde varit plan A De borde ju rimligt veta hur många som köpt spelet och i förlängningen då veta hur många som kommer att spela på lanseringen! Att ett stort spelföretag inte vet hur många servrar som behövs till X antal spelar är ju dåligt, helt krasst!


signatur

För att spel ska vara kul ^^

Inaktiv
Skrivet av xXFirebatXx:

Always online-DRM är bra i grund och botten. Jag tycker fler spelpublicerare borde ta initiativet att använda denna typ av DRM. Ni alla överreagerar bara.

Verkligen inte. Tänker då inte spela mot ett par 'snart' avstängda servrar.

Medlem
Skrivet av Syahin:

Så... Crack när?

Om ett par månader, if ever? skulle tippa på att de blir tvugna att emulera hela ea's serversida.

Precis som med D3 så är antagligen det mesta på serversidan.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av WhiteWolf68:

EA "tackar för fansens tålamod", vem har sagt att jag har ngt tålamod!
Sitter flera dagar efter Nordamerikas launch, och kan fortfarande inte logga in när jag vill.
Köper jag en dammsugare förväntar jag mig att den fungerar när jag kommer hem. Samma gäller mjukvara.
Sista gången jag förbokar ett EA-spel.
Sista gången jag köper ett EA-spel Vecka 1.

Du får inte tio extra dammsugare med dig hem, inre heller köps det in ett överflöd av servrar heller bara för att det eventuellt är många som loggar in på släppdagarna - det är ekonomiskt oförsvarbart!

På samma sätt som att det inte är försvarbart att ett nyinköpt spel inte ska fungera samma dag man köpt det. Om nu spelföretagen vill ha DRM så får dom naturligtvis se till att det fungerar också, annars får dom helt enkelt hitta på något annat. Det är inte kunsumenten som ska betala för deras snåla slarv, enkelt.

Medlem

En tanke som slår mig angående att vara konstant online för att spela Sim City är: vad händer när spelet inte längre säljer, inte genererar några intäkter att räkna med? Servrarna som sköter spelet är säkert inte billiga att hålla igång och EA vill troligtvis inte underhålla något som inte genererar några pengar.
Man står där om några år och vill återuppleva känslan av spelet som kostade en hel del när det var nytt, bara för att upptäcka att det inte ens går att spela för sig själv på sin egen dator.
Vi köper inga spel i dag, vi betalar för att få låna dem så länge som utgivaren behagar att hålla liv i dem.
Det enda som biter på utgivarna är att inte köpa, inte använda, inte prata om produkten. Att kopiera bekräftar bara att det finns ett behov av drm.
I slutändan är det vi som konsumenter som bestämmer med hjälp av våra pengar vad som gäller. Om folk kunde låta bli att köpa Sim City i det här fallet, så kanske EA skulle tänka sig för en gång till innan de kräver onlineverifikation för ett spel som används i singleplayer mode.

Men det blir väl som vanligt, ett dj***a liv i början, sen sitter alla där, nöjda och glada, tills nästa spel kommer och karusellen snurrar ett varv till.

Medlem
Skrivet av Largus:

En tanke som slår mig angående att vara konstant online för att spela Sim City är: vad händer när spelet inte längre säljer, inte genererar några intäkter att räkna med? Servrarna som sköter spelet är säkert inte billiga att hålla igång och EA vill troligtvis inte underhålla något som inte genererar några pengar.
Man står där om några år och vill återuppleva känslan av spelet som kostade en hel del när det var nytt, bara för att upptäcka att det inte ens går att spela för sig själv på sin egen dator.
Vi köper inga spel i dag, vi betalar för att få låna dem så länge som utgivaren behagar att hålla liv i dem.
Det enda som biter på utgivarna är att inte köpa, inte använda, inte prata om produkten. Att kopiera bekräftar bara att det finns ett behov av drm.
I slutändan är det vi som konsumenter som bestämmer med hjälp av våra pengar vad som gäller. Om folk kunde låta bli att köpa Sim City i det här fallet, så kanske EA skulle tänka sig för en gång till innan de kräver onlineverifikation för ett spel som används i singleplayer mode.

Men det blir väl som vanligt, ett dj***a liv i början, sen sitter alla där, nöjda och glada, tills nästa spel kommer och karusellen snurrar ett varv till.

EA sports spel har bara multiplayer möjligheter i 1 år, sen stänger de ner de servrarna inför nästa "uppdaterade" version av seplen.

Inaktiv

Tycker de skulle sagt så här:

"We have fucked up the launch and are very sorry, and are working very hard to correct the problems. We will also give people some upcoming content free as a compensation"

Det hade jag gett dem lite creds för, erkänna att de klantat sig, och ge folk lite kompensering dessutom. Nu är det bara bla bla bla PR-snack för att försöka släta över.

Medlem
Skrivet av xermalk:
Skrivet av Syahin:

Så... Crack när?

Om ett par månader, if ever? skulle tippa på att de blir tvugna att emulera hela ea's serversida.

Precis som med D3 så är antagligen det mesta på serversidan.

Tror crack dröjer för crackarna kan inte connecta till servrarna heller =D

Medlem

"Tusentals spelare över hela världen spelar och har fått en bra upplevelse, faktum är att fler än 700,000 städer har skapats av användarna på bara 24 timmar"

Städerna har skapats ja, men hur många kan "logga" in på sina städer?
Är ju ett stort problem för många då städerna försvinner eller att sparfilerna blir korrupta.

Men egentligen borde inte Maxis få stå tillsvars för EA's misstag. Det är väll mer buggarna Maxis har hand om?

Medlem

Det värsta är när man väl kommer in och får spela så förstår man hur mycket det tappat..... cred till FZ som gav det ett vettigt betyg.

Medlem

Vad klagar ni på?

Det står ju klart och tydligt "Sim City - Limited Edition"

Medlem
Skrivet av xermalk:
Skrivet av Syahin:

Så... Crack när?

Om ett par månader, if ever? skulle tippa på att de blir tvugna att emulera hela ea's serversida.

Precis som med D3 så är antagligen det mesta på serversidan.

Sök runt lite så hittar du relevant och positiv info....

D3 tog väl en vecka har jag för mig??

Inaktiv

Nu har en senior producer från EA indirekt uttalat sig att det är spelarnas fel att det är serverproblem. Uppenbarligen är spelet så bra att de inte vill logga ut och skapar för hög serverbelastning.

http://www.destructoid.com/ea-simcity-s-broken-because-it-s-j...

Var hittar EA alla dessa chefer med förakt för sina kunder och utan verklighetsuppfattning?

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av WhiteWolf68:

EA "tackar för fansens tålamod", vem har sagt att jag har ngt tålamod!
Sitter flera dagar efter Nordamerikas launch, och kan fortfarande inte logga in när jag vill.
Köper jag en dammsugare förväntar jag mig att den fungerar när jag kommer hem. Samma gäller mjukvara.
Sista gången jag förbokar ett EA-spel.
Sista gången jag köper ett EA-spel Vecka 1.

Du får inte tio extra dammsugare med dig hem, inre heller köps det in ett överflöd av servrar heller bara för att det eventuellt är många som loggar in på släppdagarna - det är ekonomiskt oförsvarbart!

Att hyra in lite extra bandbredd eller serverkraft, just vid releasen när trycket är som högst, kostar nog inte så värst mycket för ett företag som EA. Dom verkar dock vara mer intresserade av att pumpa pengar i reklam och marknadsföring, se till att så många så möjligt förbokar.

Vad som händer efter dom fått in försäljningssiffrorna från releaseveckan verkar kvitta. "Goodwill" finns inte i dagens "Hollywood"-infekterade spelbranch, det är bara girighet. Det är sorgligt att se.

Om man låter folk köra egna servrar/LAN och mods kan ju folk spela egentillverkade prylar istället för att Köpa det senaste DLC:t/microtransaktionen/expansionen, så sådant kan vi ju inte ha!
( Det har aldrig handlat om piratkopieringen, det är bara en opportun ursäkt dom kör med för att låsa in konsumenterna )

Sen kan jag tillägga att jag inte köpt Sim City, jag stöder inte den typen av affärsmetoder, samt att jag aldrig någonsin piratkopierar spel, så jag får klara mig utan det


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Inaktiv

EA säger nu att de kommer ge alla som registerat Simcity ett spel gratis på Origin 18:e mars. Bra att de ger någon form av kompensation i alla fall.
http://www.ea.com/news/a-simcity-update-and-something-for-you...

Medlem

hoppas det här nu har lärt dom som försvarar EA helatiden att det finns en anledning till atttvi andra avskyr dom.

jävligt nyfiken på vad som händer med SP delen den dagen då de lägger ner servrarna.. jag kan spela mitt sc2000 än om jag vill :s


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Buio:

Var hittar EA alla dessa chefer med förakt för sina kunder och utan verklighetsuppfattning?

Psykopatia Rekrytering AB

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av xermalk:
Skrivet av Syahin:

Så... Crack när?

Om ett par månader, if ever? skulle tippa på att de blir tvugna att emulera hela ea's serversida.

Precis som med D3 så är antagligen det mesta på serversidan.

Sök runt lite så hittar du relevant och positiv info....

D3 tog väl en vecka har jag för mig??

Visst om du anser att en värld helt utan quests, ai och skills är crackat.

Dessutom var det beta releasen, som inte körde med krypterad anslutning till servern.

Inaktiv
Skrivet av Floppydick:
Skrivet av WhiteWolf68:

EA "tackar för fansens tålamod", vem har sagt att jag har ngt tålamod!
Sitter flera dagar efter Nordamerikas launch, och kan fortfarande inte logga in när jag vill.
Köper jag en dammsugare förväntar jag mig att den fungerar när jag kommer hem. Samma gäller mjukvara.
Sista gången jag förbokar ett EA-spel.
Sista gången jag köper ett EA-spel Vecka 1.

Sorry men det där tror jag inte ett dugg på.

Du måste ha varit medveten om problemen med online-only innan du förbokade, du måste ha sett all kritik det fått innan, du måste ha vetat hur Diablo 3 starten gick och hur alla andra online dag ett starter har gått, trots det så hoppade du på tåget och nu är du lack för att det gick som det alltid går.

Förmodligen förbokar du nästa EA spel som du bara måste ha dag 1 och sen skriver du ett argt kommentar igen när det inte funkar.

Är jag bitter? Ja visst för att folk som fortsätter förboka och hypa spel av företag som gör så och den onda cykeln bara fortsätter.

Så är det. Alla som köper eller ännu värre förbokar den här typen av spel är medskyldiga till att begrava hela j-la branschen. Varje köp är en bekräftelse att man accepterat bli behandlad som en idiot.

12
Skriv svar