Ubisoft: "Nextgen handlar om öppna spelvärldar"
Open world-spel är melodin för Ubisoft under nästa konsolgeneration.
#ubisoft, #watch-dogs, #sony, #microsoft, #assassins-creed-iv-black-flag, #the-crew, #tom-clancys-the-division
Ett bra spel kan vara linjärt också. Handlar bara om att göra det på rätt sätt.
Håller med. Personligen föredrar jag nog spel som både är linjära men öppna på samma gång. Lite som Dragon Age: Origins. Det är en öppen värld till en viss mån(och ger i annat fall sken av att vara det) samtidigt som många sekvenser är linjära.
Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche
Ett kliv i rätt riktning! Sen gäller det bara att dom lyckas hantera open world-storyn så det inte blir MMO-stil spring och hämta quest skit till något helt oväsentligt som t.ex Fallout 3, Oblivion och Skyrim lider av, helt plötsligt har man varit side trackad i timmar och gjort något som är helt värdelöst och inte anknyter på något sätt på ett personligt plan eller till storyn och ofta bara är rent tråkigt att göra. Där världarna egentligen blir för stora och att utvecklarna inte är nog duktiga för att klara av att fylla upp dom med nog intressant innehåll, blir kvantitet före kvalité.
Spel som lyckats bra med olika nivåer av öppenhet vs story; The Witcher 2, Mass Effect, Red Dead Redemption, GTA SA.
Och det ser definitivt ut some att GTA V och Watch Dogs kommer klara sig finfint!
Och steget därefter blir att implementera mus och tangentbord(eller något ännu bättre) för maximal kontroll.
Tagentbord & Mus är bra för vissa saker medans vissa spel har bättre kontroll med en handkontroll.
Tex zelda och action spel som dmc,darksider etc funkar bäst med handkontroll men funkar helt okaj med tagentbord ochså, medans shooter & rts funkar bäst med tagentbord och mus och funkar bara okaj med handkontroll (ifall dom gör det bra) etc
så att kunna välja vilket som passar bäst för vilket spel skulle vara det bästa oavset plattform.
ursäkta min stavning är dyskrafiker.
En öppen spelvärld gör inte nödvändigtvis ett spel bättre, bara större. I många fall tycker jag linjära spel kan vara mycket bättre eftersom det är lättare att skriva en bra story runt dem. Dock är jag enormt nyfiken på hur Mirror's Edge 2 blir som open world, kan bli fruktansvärt bra, även Watch Dogs ser ut att bli riktigt skoj.
Helt rätt! Alla spel borde vara öppna. Alla.
Story är kul en gång, att kunna kontrollera sin upplevelse är kul gång på gång.
Verkligen? FIFA tex, vad skulle det egentligen vinna på att vara open world?
Sant skelv tänkte jag alldrig på spel utan story. många fighting,racing,party,arena,sport etc spel skulle inte open world funka så bra i endå.
ursäkta min stavning är dyskrafiker.
Open World har enligt mig en tendens till att röra till och sega ner hela spelupplevelsen. Du ser massvis med landmassa/stadsmiljö men samtidigt vet du att den inte fyller någon som helst funktion. Den är där för att det ska kännas som en "open world". I själva verket springer du mellan olika scriptade event oavsett. Nej, ska det vara singelplayer ska det vara linjärt med en bra story, men med möjlighet till egna lösningar på problem. Multiplayer är givetvis open world som klippt och skuret för. Där delar man världen med andra och det hela fyller en funktion.
Spel som Skyrim, Batman AC, GTA etc. tycker jag bara är långsamma då det efter ett tag bara blir massvis med transportsträcka mellan det som är roligt, usch.
Lite som att Mario skulle springa på platt mark i 4-5 minuter för att komma från 1-2 till 1-3.
The world is not enough - the PC is!
Ett bra spel kan vara linjärt också. Handlar bara om att göra det på rätt sätt.
Håller med. Personligen föredrar jag nog spel som både är linjära men öppna på samma gång. Lite som Dragon Age: Origins. Det är en öppen värld till en viss mån(och ger i annat fall sken av att vara det) samtidigt som många sekvenser är linjära.
Eller ännu bättre exempel, Witcher 2.
Ett bra spel kan vara linjärt också. Handlar bara om att göra det på rätt sätt.
Håller med. Personligen föredrar jag nog spel som både är linjära men öppna på samma gång. Lite som Dragon Age: Origins. Det är en öppen värld till en viss mån(och ger i annat fall sken av att vara det) samtidigt som många sekvenser är linjära.
Precis, de öppna banorna i Crysis är den ultimata stilen i fps! Man skulle ta sig från A till B men hade total frihet hur man ville göra det <3
Game long and prosper
Ett kliv i rätt riktning! Sen gäller det bara att dom lyckas hantera open world-storyn så det inte blir MMO-stil spring och hämta quest skit till något helt oväsentligt som t.ex Fallout 3, Oblivion och Skyrim lider av, helt plötsligt har man varit side trackad i timmar och gjort något som är helt värdelöst och inte anknyter på något sätt på ett personligt plan eller till storyn och ofta bara är rent tråkigt att göra. Där världarna egentligen blir för stora och att utvecklarna inte är nog duktiga för att klara av att fylla upp dom med nog intressant innehåll, blir kvantitet före kvalité.
Spel som lyckats bra med olika nivåer av öppenhet vs story; The Witcher 2, Mass Effect, Red Dead Redemption, GTA SA.
Och det ser definitivt ut some att GTA V och Watch Dogs kommer klara sig finfint!
Ärligt talat tror jag inte att konsol-spels-utvecklarna kommer hantera öppen-värld bättre bara för att nya konsoler kommer. Vi kommer fortsätta se "mass effect"´s och "skyrim"´s.
Om det är något tv-spelsbranchen är bra på så är det att rida hypen. Och det känns som den är på topp inför nya konsollerna, så de kommer nog inte bry sig om att skaffa ordentliga story-writers osv. För pc är det indieutvecklarna och små studior som "CD-projekt" som räddar dagen.
(personliga åsikter så jag förväntar mig inte att någon håller med)
Ett kliv i rätt riktning! Sen gäller det bara att dom lyckas hantera open world-storyn så det inte blir MMO-stil spring och hämta quest skit till något helt oväsentligt som t.ex Fallout 3, Oblivion och Skyrim lider av, helt plötsligt har man varit side trackad i timmar och gjort något som är helt värdelöst och inte anknyter på något sätt på ett personligt plan eller till storyn och ofta bara är rent tråkigt att göra. Där världarna egentligen blir för stora och att utvecklarna inte är nog duktiga för att klara av att fylla upp dom med nog intressant innehåll, blir kvantitet före kvalité.
Spel som lyckats bra med olika nivåer av öppenhet vs story; The Witcher 2, Mass Effect, Red Dead Redemption, GTA SA.
Och det ser definitivt ut some att GTA V och Watch Dogs kommer klara sig finfint!
Spel som skyrim hade man kunnat göra mycket större och lagt in mindre storys och drama i varje by. Det hade öppnat upp världen för så mycket mer.
Tycker själv att skyrim är för litet och något som var riktigt roligt i oblivion var att upptäcka världen och göra sidoquests på en plats man aldrig sett tidigare.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Ett kliv i rätt riktning! Sen gäller det bara att dom lyckas hantera open world-storyn så det inte blir MMO-stil spring och hämta quest skit till något helt oväsentligt som t.ex Fallout 3, Oblivion och Skyrim lider av, helt plötsligt har man varit side trackad i timmar och gjort något som är helt värdelöst och inte anknyter på något sätt på ett personligt plan eller till storyn och ofta bara är rent tråkigt att göra. Där världarna egentligen blir för stora och att utvecklarna inte är nog duktiga för att klara av att fylla upp dom med nog intressant innehåll, blir kvantitet före kvalité.
Spel som lyckats bra med olika nivåer av öppenhet vs story; The Witcher 2, Mass Effect, Red Dead Redemption, GTA SA.
Och det ser definitivt ut some att GTA V och Watch Dogs kommer klara sig finfint!
Spel som skyrim hade man kunnat göra mycket större och lagt in mindre storys och drama i varje by. Det hade öppnat upp världen för så mycket mer.
Tycker själv att skyrim är för litet och något som var riktigt roligt i oblivion var att upptäcka världen och göra sidoquests på en plats man aldrig sett tidigare.
Men alltså både Oblivion och Skyrim försöker ju vara "episka" spel men dom faller jävlat platt, main storyn i båda spelen är så gäääsp och sidouppdragen är random crap man glömt efter 2 minuter, och alla platser och dungeons ser likadana ut, utan något spännande innehåll.
Storleken på Skyrim var det inget fel på, men innehållet var skittråkigt!
Ett kliv i rätt riktning! Sen gäller det bara att dom lyckas hantera open world-storyn så det inte blir MMO-stil spring och hämta quest skit till något helt oväsentligt som t.ex Fallout 3, Oblivion och Skyrim lider av, helt plötsligt har man varit side trackad i timmar och gjort något som är helt värdelöst och inte anknyter på något sätt på ett personligt plan eller till storyn och ofta bara är rent tråkigt att göra. Där världarna egentligen blir för stora och att utvecklarna inte är nog duktiga för att klara av att fylla upp dom med nog intressant innehåll, blir kvantitet före kvalité.
Spel som lyckats bra med olika nivåer av öppenhet vs story; The Witcher 2, Mass Effect, Red Dead Redemption, GTA SA.
Och det ser definitivt ut some att GTA V och Watch Dogs kommer klara sig finfint!
Spel som skyrim hade man kunnat göra mycket större och lagt in mindre storys och drama i varje by. Det hade öppnat upp världen för så mycket mer.
Tycker själv att skyrim är för litet och något som var riktigt roligt i oblivion var att upptäcka världen och göra sidoquests på en plats man aldrig sett tidigare.
Men alltså både Oblivion och Skyrim försöker ju vara "episka" spel men dom faller jävlat platt, main storyn i båda spelen är så gäääsp och sidouppdragen är random crap man glömt efter 2 minuter, och alla platser och dungeons ser likadana ut, utan något spännande innehåll.
Storleken på Skyrim var det inget fel på, men innehållet var skittråkigt!
Jäkligt intressant hur olikt man kan uppleva samma spel alltså
Helt rätt! Alla spel borde vara öppna. Alla.
Story är kul en gång, att kunna kontrollera sin upplevelse är kul gång på gång.
Verkligen? FIFA tex, vad skulle det egentligen vinna på att vara open world?
tänk dig att du skapar dig själv och kan gå ut i stan med din karaktär där du helt plötsligt flockas utav ett par fans som vill ha autograf och du vägrar, vilket sedan blir en liten artikel i en tidning om vilken diva du är. eller att du varit ute sent på någon klubb sedan åker du hem till din lya du köpt för pengarna du tjänat in som lön från den nya klubben (kanske avfyrat lite raketer inomhus), du går o lägger dig & vaknar upp sent och missar dagens träning för att du inte tog dig upp i tid. vilket gör att du får disciplinära åtgärder från klubben vilket gör att du missar tex ett viktigt sponsor avtal med något klädföretag som du omöjligt hinner till pga det är på andra sidan stan. Och open world Fotboll rpg är född.
God is dead
Helt rätt! Alla spel borde vara öppna. Alla.
Story är kul en gång, att kunna kontrollera sin upplevelse är kul gång på gång.
Verkligen? FIFA tex, vad skulle det egentligen vinna på att vara open world?
tänk dig att du skapar dig själv och kan gå ut i stan med din karaktär där du helt plötsligt flockas utav ett par fans som vill ha autograf och du vägrar, vilket sedan blir en liten artikel i en tidning om vilken diva du är. eller att du varit ute sent på någon klubb sedan åker du hem till din lya du köpt för pengarna du tjänat in som lön från den nya klubben (kanske avfyrat lite raketer inomhus), du går o lägger dig & vaknar upp sent och missar dagens träning för att du inte tog dig upp i tid. vilket gör att du får disciplinära åtgärder från klubben vilket gör att du missar tex ett viktigt sponsor avtal med något klädföretag som du omöjligt hinner till pga det är på andra sidan stan. Och open world Fotboll rpg är född.
Där har vi en som förstår. Tänk stort liksom.
Skippy R.I.P. 17/7 2006
Ett kliv i rätt riktning! Sen gäller det bara att dom lyckas hantera open world-storyn så det inte blir MMO-stil spring och hämta quest skit till något helt oväsentligt som t.ex Fallout 3, Oblivion och Skyrim lider av, helt plötsligt har man varit side trackad i timmar och gjort något som är helt värdelöst och inte anknyter på något sätt på ett personligt plan eller till storyn och ofta bara är rent tråkigt att göra. Där världarna egentligen blir för stora och att utvecklarna inte är nog duktiga för att klara av att fylla upp dom med nog intressant innehåll, blir kvantitet före kvalité.
Spel som lyckats bra med olika nivåer av öppenhet vs story; The Witcher 2, Mass Effect, Red Dead Redemption, GTA SA.
Och det ser definitivt ut some att GTA V och Watch Dogs kommer klara sig finfint!
Jag håller med dig men jag föredrar Open world får mig att vara fri. Men fallout och Elder scrolls är extremt lyckade eller så äre du som just råkat slå huvet nyligen
Mother of God, GTA V is soon here!
Ett kliv i rätt riktning! Sen gäller det bara att dom lyckas hantera open world-storyn så det inte blir MMO-stil spring och hämta quest skit till något helt oväsentligt som t.ex Fallout 3, Oblivion och Skyrim lider av, helt plötsligt har man varit side trackad i timmar och gjort något som är helt värdelöst och inte anknyter på något sätt på ett personligt plan eller till storyn och ofta bara är rent tråkigt att göra. Där världarna egentligen blir för stora och att utvecklarna inte är nog duktiga för att klara av att fylla upp dom med nog intressant innehåll, blir kvantitet före kvalité.
Spel som lyckats bra med olika nivåer av öppenhet vs story; The Witcher 2, Mass Effect, Red Dead Redemption, GTA SA.
Och det ser definitivt ut some att GTA V och Watch Dogs kommer klara sig finfint!
Jag håller med dig men jag föredrar Open world får mig att vara fri. Men fallout och Elder scrolls är extremt lyckade eller så äre du som just råkat slå huvet nyligen
Observera att jag pratar om Fallout 3, inte Fallout new vegas.
beror väl på vad man anser med lyckat, dom har sålt bra, om det är det du menar, för båda spelen har korta main storys som inte är speciellt bra, röstskådespeleriet känns väldigt torrt och stelt främst i elder scrolls.
Det jag föredrar med Mass Effect serien, det kanske inte är så mycke sidequests som man hade kunnat önska, men dom är av mycket större relevans och knyter oftast samman med main storyn på ett bra sätt och ger det tyngd!
Ett kliv i rätt riktning! Sen gäller det bara att dom lyckas hantera open world-storyn så det inte blir MMO-stil spring och hämta quest skit till något helt oväsentligt som t.ex Fallout 3, Oblivion och Skyrim lider av, helt plötsligt har man varit side trackad i timmar och gjort något som är helt värdelöst och inte anknyter på något sätt på ett personligt plan eller till storyn och ofta bara är rent tråkigt att göra. Där världarna egentligen blir för stora och att utvecklarna inte är nog duktiga för att klara av att fylla upp dom med nog intressant innehåll, blir kvantitet före kvalité.
Spel som lyckats bra med olika nivåer av öppenhet vs story; The Witcher 2, Mass Effect, Red Dead Redemption, GTA SA.
Och det ser definitivt ut some att GTA V och Watch Dogs kommer klara sig finfint!
Jag håller med dig men jag föredrar Open world får mig att vara fri. Men fallout och Elder scrolls är extremt lyckade eller så äre du som just råkat slå huvet nyligen
Observera att jag pratar om Fallout 3, inte Fallout new vegas.
beror väl på vad man anser med lyckat, dom har sålt bra, om det är det du menar, för båda spelen har korta main storys som inte är speciellt bra, röstskådespeleriet känns väldigt torrt och stelt främst i elder scrolls.
Det jag föredrar med Mass Effect serien, det kanske inte är så mycke sidequests som man hade kunnat önska, men dom är av mycket större relevans och knyter oftast samman med main storyn på ett bra sätt och ger det tyngd!
Det beror på vad man är ute efter, Mass Effect (1) har grymt skådespel och cool story men i elder scrolls och fallout så kan man göra vad man vill, vissa klarar inte av att sysselsätta sig själva i sådana spel men jag får i princip aldrig slut på saker att göra och närmar mig sjuhundra timmar i skyrim enbart.
Skippy R.I.P. 17/7 2006
Ett kliv i rätt riktning! Sen gäller det bara att dom lyckas hantera open world-storyn så det inte blir MMO-stil spring och hämta quest skit till något helt oväsentligt som t.ex Fallout 3, Oblivion och Skyrim lider av, helt plötsligt har man varit side trackad i timmar och gjort något som är helt värdelöst och inte anknyter på något sätt på ett personligt plan eller till storyn och ofta bara är rent tråkigt att göra. Där världarna egentligen blir för stora och att utvecklarna inte är nog duktiga för att klara av att fylla upp dom med nog intressant innehåll, blir kvantitet före kvalité.
Spel som lyckats bra med olika nivåer av öppenhet vs story; The Witcher 2, Mass Effect, Red Dead Redemption, GTA SA.
Och det ser definitivt ut some att GTA V och Watch Dogs kommer klara sig finfint!
Jag håller med dig men jag föredrar Open world får mig att vara fri. Men fallout och Elder scrolls är extremt lyckade eller så äre du som just råkat slå huvet nyligen
Observera att jag pratar om Fallout 3, inte Fallout new vegas.
beror väl på vad man anser med lyckat, dom har sålt bra, om det är det du menar, för båda spelen har korta main storys som inte är speciellt bra, röstskådespeleriet känns väldigt torrt och stelt främst i elder scrolls.
Det jag föredrar med Mass Effect serien, det kanske inte är så mycke sidequests som man hade kunnat önska, men dom är av mycket större relevans och knyter oftast samman med main storyn på ett bra sätt och ger det tyngd!
Det beror på vad man är ute efter, Mass Effect (1) har grymt skådespel och cool story men i elder scrolls och fallout så kan man göra vad man vill, vissa klarar inte av att sysselsätta sig själva i sådana spel men jag får i princip aldrig slut på saker att göra och närmar mig sjuhundra timmar i skyrim enbart.
Jag antar att du dragit in en hel del moddar och skit då? Nog klarar jag av att sysselsätta mig i sådana spel så länge det är intressant, vilket det inte är i skyrim.
Helt rätt! Alla spel borde vara öppna. Alla.
Story är kul en gång, att kunna kontrollera sin upplevelse är kul gång på gång.
Verkligen? FIFA tex, vad skulle det egentligen vinna på att vara open world?
tänk dig att du skapar dig själv och kan gå ut i stan med din karaktär där du helt plötsligt flockas utav ett par fans som vill ha autograf och du vägrar, vilket sedan blir en liten artikel i en tidning om vilken diva du är. eller att du varit ute sent på någon klubb sedan åker du hem till din lya du köpt för pengarna du tjänat in som lön från den nya klubben (kanske avfyrat lite raketer inomhus), du går o lägger dig & vaknar upp sent och missar dagens träning för att du inte tog dig upp i tid. vilket gör att du får disciplinära åtgärder från klubben vilket gör att du missar tex ett viktigt sponsor avtal med något klädföretag som du omöjligt hinner till pga det är på andra sidan stan. Och open world Fotboll rpg är född.
Sims 3
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U