Steam och Twitch inleder samarbete

Robot
Steam och Twitch inleder samarbete

Kolla på Dota 2-matcher och få prylar till spelet - streaming-stöd att vänta.

#electronic-arts, #microsoft, #valve


Medlem
Steam och Twitch inleder samarbete

Fraps>twitch.

Är det så man säger jag är inte så hipp.

Fraps äger.


signatur

dark plockepinn master

Medlem
Skrivet av zerndak:

Fraps>twitch.

Är det så man säger jag är inte så hipp.

Fraps äger.

Man kan väl inte streama med Fraps?

Medlem

Bra att det går bra för twitch. Kollar varje dag på något men sällan e-sport.

Medlem

Jasså, underbara nyheter! Mer streams åt folket.

Medlem
Skrivet av zerndak:

Fraps>twitch.

Är det så man säger jag är inte så hipp.

Fraps äger.

Det är ju typ som att säga Nvidia är bättre än Windows..

Medlem
Skrivet av TheMaggot:
Skrivet av zerndak:

Fraps>twitch.

Är det så man säger jag är inte så hipp.

Fraps äger.

Man kan väl inte streama med Fraps?

Fraps är heller ingen streamingplatform där man kan se din stream.

Är ju inte Twitch man streamar med utan oftast OBS eller xsplit.

Medlem
Skrivet av Sviskon:
Skrivet av zerndak:

Fraps>twitch.

Är det så man säger jag är inte så hipp.

Fraps äger.

Det är ju typ som att säga Nvidia är bättre än Windows..

Du gjorde min morgon!


signatur

They set us up the bomb.

Medlem

Tyvärr är ju twitch katastrofalt dåligt så fort det är fler än 1000 pers som tittar samtidigt på samma stream.
Men ändå en trevlig nyhet.

Medlem
Skrivet av aholman:

Tyvärr är ju twitch katastrofalt dåligt så fort det är fler än 1000 pers som tittar samtidigt på samma stream.
Men ändå en trevlig nyhet.

1000+ tittare har ju endå dom flesta "stora" streamers och dom laggar inte.

Tror du menar 100k tittare, då laggar det.
LCS och Dreamhack t.ex.

Medlem
Skrivet av aholman:

Tyvärr är ju twitch katastrofalt dåligt så fort det är fler än 1000 pers som tittar samtidigt på samma stream.
Men ändå en trevlig nyhet.

Tittar dagligen på streams med 4k+ tittare och upplever sällan problem. Värt att nämna är väl också att mängden trafik på twitch har fyrdubblats sen årsskiftet så att de hänger med så pass bra tycker jag är imponerande.

Medlem

Gillar utvecklingen kring att kunna streama sina äventyr.

Säkerligen kan också speltillverkarna tjäna extra stålar när de får gratis reklam för sina titlar. Ah, samt du själv om du nu lyckas skrapa ihop en återkommande publik.

Medlem
Skrivet av aholman:

Tyvärr är ju twitch katastrofalt dåligt så fort det är fler än 1000 pers som tittar samtidigt på samma stream.
Men ändå en trevlig nyhet.

Lol såg matchen mellan IG vs Na'Vi som hade 80k tittare, laggade ingenting på 720p+ i 60 fps. Twitch äger efter förra uppdateringen.

Medlem

Har aldrig tittat på en livestream (då spelar jag hellre själv) och är totalt ointresserad av esport men ändå kul att höra.

All innovation är bra för branschen då det är något som inte riktigt har förekommit så mycket de senaste åren. Oavsett om det är streamning eller vad det kan vara så ökar det intresset i allmänheten, får kanske in fler användare, mer investerare och som i slutändan leder till bättre produkter.

Ni som ofta tittar på streamarna, varför gör ni det? Jag menar inte att vara nedlåtande utan uppriktigt nyfiken. Jag har försökt titta på de s.k. proffsen i spel som t.ex. BF3 men deras sätt att spela och teamplaya är så annorlunda från min egen public-upplevelse att det blir överhuvudtaget svårt att relatera. Och som sagt, jag personligen spelar hellre själv än att se på när andra gör det.

Är ni samma typ av människor som kan tycka det är soft att kolla på när andra spelar IRL också? Ni vet såna som inte har något problem med att bara sitta i soffan och se någon lira lite Bioshock eller vad som helst.

Medlem
Skrivet av spritarn:

Har aldrig tittat på en livestream (då spelar jag hellre själv) och är totalt ointresserad av esport men ändå kul att höra.

All innovation är bra för branschen då det är något som inte riktigt har förekommit så mycket de senaste åren. Oavsett om det är streamning eller vad det kan vara så ökar det intresset i allmänheten, får kanske in fler användare, mer investerare och som i slutändan leder till bättre produkter.

Ni som ofta tittar på streamarna, varför gör ni det? Jag menar inte att vara nedlåtande utan uppriktigt nyfiken. Jag har försökt titta på de s.k. proffsen i spel som t.ex. BF3 men deras sätt att spela och teamplaya är så annorlunda från min egen public-upplevelse att det blir överhuvudtaget svårt att relatera. Och som sagt, jag personligen spelar hellre själv än att se på när andra gör det.

Är ni samma typ av människor som kan tycka det är soft att kolla på när andra spelar IRL också? Ni vet såna som inte har något problem med att bara sitta i soffan och se någon lira lite Bioshock eller vad som helst.

Jag kollar väldigt mycket på e-sport. Men sällan FPS e-sport, det är lockar inte alls. Däremot kollar jag mycket dota 2 turneringar och förr var det startcraft 2 med. Ser inte mycket skillnad i det eller en fotbollsmatch på tv. Det finns en hel betting community där man antingen kan satsa in-game items eller pengar. Jag gillar inte att kolla på någon annan som bara spelar utan kollar på turneringar just för nöjes skull. Samla ihop lite polare, satsa lite pengar, drick lite bärs (om man vill) och kolla e-sport. As soft

Medlem
Skrivet av spritarn:

Ni som ofta tittar på streamarna, varför gör ni det? Jag menar inte att vara nedlåtande utan uppriktigt nyfiken. Jag har försökt titta på de s.k. proffsen i spel som t.ex. BF3 men deras sätt att spela och teamplaya är så annorlunda från min egen public-upplevelse att det blir överhuvudtaget svårt att relatera. Och som sagt, jag personligen spelar hellre själv än att se på när andra gör det.

Är ni samma typ av människor som kan tycka det är soft att kolla på när andra spelar IRL också? Ni vet såna som inte har något problem med att bara sitta i soffan och se någon lira lite Bioshock eller vad som helst.

Jag tittar ofta på mindre streams eller större med inriktning att skapa en community. Tycker det är trevligt att sitta och snacka skit med andra tittare och den som streamar. Och nej jag tycker inte det är särskilt kul att kolla på när polare spelar.

Edit: ska läggas till att dessa streamers oftast spelar indie-spel så som Binding of Isaac och FTL. Mycket rogue likes spelas det.

Medlem
Skrivet av Shaddix:

Kappa

Lead admin Horror satt i en kanal jag satt i och redovisade stats för kappa. Det skrevs tydligen 1.6 kappas per sekund i snitt på twitch. Ej inkluderat alla subscription-versioner.

Skrivet av purjo:
Skrivet av Shaddix:

Kappa

Lead admin Horror satt i en kanal jag satt i och redovisade stats för kappa. Det skrevs tydligen 1.6 kappas per sekund i snitt på twitch. Ej inkluderat alla subscription-versioner.

Haha det förvånar mig inte Denna tidens mest överanvända emote utan tvekan!

Inaktiv
Skrivet av aholman:

Tyvärr är ju twitch katastrofalt dåligt så fort det är fler än 1000 pers som tittar samtidigt på samma stream.
Men ändå en trevlig nyhet.

Problemet ligger hos din ISP. Dålig peering skapar enorm stuttering. Jag har Bahnhof (i Helsingborg) och på intensiva timmar (18:00-00:00) är det närmast omöjligt att se en stream utan 'stuttering'.

Medlem
Skrivet av aholman:

Tyvärr är ju twitch katastrofalt dåligt så fort det är fler än 1000 pers som tittar samtidigt på samma stream.
Men ändå en trevlig nyhet.

Har inget med tittare per stream att göra.
Det är oftast det totala antalet tittare från EU som gör att det laggar när du tittar, då den totala bandbredden för EU är begränsad och när det inte finns någon kvar så flyttas man över till deras amerikanska servrar.

Twitch håller på att skaffa tre nya datacenter i EU, varav ett ska ligga i Stockholm, så det här problemet borde bli mer sällsynt inom en snar framtid.

Medlem

För er som vill streama så finns det ett program som heter Open Broadcaster, gratis och funkar med twitch.

Medlem
Skrivet av GizZm086:
Skrivet av spritarn:

Har aldrig tittat på en livestream (då spelar jag hellre själv) och är totalt ointresserad av esport men ändå kul att höra.

All innovation är bra för branschen då det är något som inte riktigt har förekommit så mycket de senaste åren. Oavsett om det är streamning eller vad det kan vara så ökar det intresset i allmänheten, får kanske in fler användare, mer investerare och som i slutändan leder till bättre produkter.

Ni som ofta tittar på streamarna, varför gör ni det? Jag menar inte att vara nedlåtande utan uppriktigt nyfiken. Jag har försökt titta på de s.k. proffsen i spel som t.ex. BF3 men deras sätt att spela och teamplaya är så annorlunda från min egen public-upplevelse att det blir överhuvudtaget svårt att relatera. Och som sagt, jag personligen spelar hellre själv än att se på när andra gör det.

Är ni samma typ av människor som kan tycka det är soft att kolla på när andra spelar IRL också? Ni vet såna som inte har något problem med att bara sitta i soffan och se någon lira lite Bioshock eller vad som helst.

Jag kollar väldigt mycket på e-sport. Men sällan FPS e-sport, det är lockar inte alls. Däremot kollar jag mycket dota 2 turneringar och förr var det startcraft 2 med. Ser inte mycket skillnad i det eller en fotbollsmatch på tv. Det finns en hel betting community där man antingen kan satsa in-game items eller pengar. Jag gillar inte att kolla på någon annan som bara spelar utan kollar på turneringar just för nöjes skull. Samla ihop lite polare, satsa lite pengar, drick lite bärs (om man vill) och kolla e-sport. As soft

Ok ja då blir det väl lite tydligare, även om jag personligen inte förstår liknelsen med "vanlig" sport riktigt. Jag skulle väl snarare jämföra esport med schack, dvs ett mentalt spel. "Vanlig" sport består nästan alltid av både en mental del, samt i varierande intensitet en fysisk del, och det tycker ändå jag är en ganska stor skillnad.

Men sen vad man gillar är helt upp till en själv såklart, men jag vet inte om jag skulle likställa 5v5 Dota2 med en fotbollsmatch

Medlem
Skrivet av Vician:
Skrivet av aholman:

Tyvärr är ju twitch katastrofalt dåligt så fort det är fler än 1000 pers som tittar samtidigt på samma stream.
Men ändå en trevlig nyhet.

1000+ tittare har ju endå dom flesta "stora" streamers och dom laggar inte.

Tror du menar 100k tittare, då laggar det.
LCS och Dreamhack t.ex.

Nån CS match på dreamhack jag kollade på var ca 10-20k som tittade live och det laggade även på 480p eller lägre. Inte speciellt imponerande. Sitter hemma på 100/10 och vet att aftonbladets stream funkade perfekt. Känns som Twitch snålar in på bandbredd

phi
Medlem
Skrivet av spritarn:
Skrivet av GizZm086:
Skrivet av spritarn:

Har aldrig tittat på en livestream (då spelar jag hellre själv) och är totalt ointresserad av esport men ändå kul att höra.

All innovation är bra för branschen då det är något som inte riktigt har förekommit så mycket de senaste åren. Oavsett om det är streamning eller vad det kan vara så ökar det intresset i allmänheten, får kanske in fler användare, mer investerare och som i slutändan leder till bättre produkter.

Ni som ofta tittar på streamarna, varför gör ni det? Jag menar inte att vara nedlåtande utan uppriktigt nyfiken. Jag har försökt titta på de s.k. proffsen i spel som t.ex. BF3 men deras sätt att spela och teamplaya är så annorlunda från min egen public-upplevelse att det blir överhuvudtaget svårt att relatera. Och som sagt, jag personligen spelar hellre själv än att se på när andra gör det.

Är ni samma typ av människor som kan tycka det är soft att kolla på när andra spelar IRL också? Ni vet såna som inte har något problem med att bara sitta i soffan och se någon lira lite Bioshock eller vad som helst.

Jag kollar väldigt mycket på e-sport. Men sällan FPS e-sport, det är lockar inte alls. Däremot kollar jag mycket dota 2 turneringar och förr var det startcraft 2 med. Ser inte mycket skillnad i det eller en fotbollsmatch på tv. Det finns en hel betting community där man antingen kan satsa in-game items eller pengar. Jag gillar inte att kolla på någon annan som bara spelar utan kollar på turneringar just för nöjes skull. Samla ihop lite polare, satsa lite pengar, drick lite bärs (om man vill) och kolla e-sport. As soft

Ok ja då blir det väl lite tydligare, även om jag personligen inte förstår liknelsen med "vanlig" sport riktigt. Jag skulle väl snarare jämföra esport med schack, dvs ett mentalt spel. "Vanlig" sport består nästan alltid av både en mental del, samt i varierande intensitet en fysisk del, och det tycker ändå jag är en ganska stor skillnad.

Men sen vad man gillar är helt upp till en själv såklart, men jag vet inte om jag skulle likställa 5v5 Dota2 med en fotbollsmatch

Det är skillnad på sport och idrott.

Fotboll är t.ex dels en idrott men även en sport. Schack, datorspel, poker, trav, golf, motorsport m.fl är inga idrotter men ändå sporter.

Folk i allmänhet har fått för sig att sport är synonymt med idrott och om det inte förekommer någon form av fysiskt aktivitet så är det ingen sport. Men det är ju så klart så fel det kan bli.

Medlem
Skrivet av spritarn:

Men sen vad man gillar är helt upp till en själv såklart, men jag vet inte om jag skulle likställa 5v5 Dota2 med en fotbollsmatch

vad är det som är så olika?
för jag tycker Dota2 innehåller alla aspekter som en åskådar-sport ska göra.
enda skillnaden ligger i att fotboll är en idrott och Dota2 är det inte


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem

Most excellent!

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Luciphear:

Äntligen!!

Du tog mina ord från mig! xD Helvete vad gött alltså Jag längtar som en galen tupp på morgonen!

Medlem
Skrivet av BearClaw:
Skrivet av spritarn:

Men sen vad man gillar är helt upp till en själv såklart, men jag vet inte om jag skulle likställa 5v5 Dota2 med en fotbollsmatch

vad är det som är så olika?
för jag tycker Dota2 innehåller alla aspekter som en åskådar-sport ska göra.
enda skillnaden ligger i att fotboll är en idrott och Dota2 är det inte

Den enda skillnaden är en massiv skillnad skulle jag säga. Att blanda in ett fysiskt element, eller som i mer intensiva idrotter där hela framgången baseras till stor del på den fysiska prestationen gör det fullständigt annorlunda.

Inte bara är det den mentala aspekten av spelet, utan du måste balansera det med det fysiska samtidigt som det fysiska påverkar det mentala (utmattning osv). Det gör det till en helt annan typ av aktivitet. Jag säger inte att någon är bättre än den andra, men de är inte alls lika. Schack och poker är i samma liga som datorspel som phi här uppe tidigare nämnde.

EDIT: Lägg därtill riskerna vid illa genomtänkta aktioner (skador, smärta, utvisningar, varningar) och du har plötsligt en mental aspekt som i sin tur påverkar det fysiska.

Straffet för ett misstag i datorspel, schack, poker osv rent direkt är ingenting. En insikt om förlust, kanske några rader på skärmen som säger "You lose" och sen är det över. Nu exkluderar jag den ekonomiska aspekten av en förlust.

Straffet för ett misstag i en idrott, förutom ovannämnda känsla kan vara brutna ben, söndertrasade knän och enorm smärta i månader. Givetvis påverkar det enormt när riskerna vid misstag är så gigantiskt mycket större

12
Skriv svar