Stor undersökning: En tredjedel av pc-spelare piratar

Inaktiv

Utvecklarna får ju precis lika mycket pengar(ingenting) om man köper ett begagnat spel som om man piratar ett spel. Så det är ju lika illa att köpa begagnat som att pirata spel.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av grollo_92:

Fram till ca 2010 (är född 92) så var det mitt laddade jag ner de flesta av spelen (ca 75% av spelen) men nu är det så gott som aldrig förutom nån gång för att få prova ett spel eftersom det sällan finns demos men det händer nästan aldrig heller eftersom det inte kommit så många spel jag tycker verkar intressanta.

Undersökningen visar också att piratande är vanligat i åldern 0-25 för att sedan stadigt avta.

Brukar finnas orsaker som t.ex. att du går från fattig student på studiebidrag till arbetande.

Skrivet av Refulgeo:

"laddar du ner spel?" Ja men jag köper dem först. Det går ju att tolka som att man inte köper fysiska utgåvor.

Tycker också att frågan var seriöst hjärndött ställd. Hela premissen gällde piratkopiering och inte hur spelet hamnar på hårddisken.

Men nej - vissa spel laddar jag inte ner, de köper jag på tradera för att de går inte att få tag på. Blir de lika lagliga om jag bryter mig in hos folk och stjäl deras fysiska spelkartonger - så länge som jag inte laddar ner dem? Blir de olagliga om jag tankar hem den från Steam eller GoG, trots att jag betalat för dem?

Idiotisk frågeställning. Gör om, gör rätt.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av zauii89:

Oavsett om du har låg inkomst eller stödjer drm-fritt så är de ingen ursäkt att pirata, endast en förklaring på sin höjd. Folk har så patetiskt ologiska förklaringar/rättfärdiganden till sina beslut ibland.

jag tycker drm är en ypperlig ursäkt. Jag röstar med plånboken genom att handla DRM-fritt men varför skulle jag avstå intressanta spelupplevelser om dessa finns crackade? För att vinns någon lam principstrid? Tack men livet är för kort för det.

Varför ska du ha tillgång till gratis spel medan andra betalar för samma produkt? Låter rejält själviskt.

Medlem

Om jag laddar ner? ja, jag laddar ner från en hemsida som FZ med patchar JA, har laddat ner spel från steam och patchar från FZ sedan 2006

Medlem

Detta var överraskande, trodde inte det fanns folk som piratladdar spel nuförtiden!

Medlem

Öh...laddar du ner spel?
Ja, jag köper bara digitala versioner.

Inaktiv
Skrivet av Adex:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av zauii89:

Oavsett om du har låg inkomst eller stödjer drm-fritt så är de ingen ursäkt att pirata, endast en förklaring på sin höjd. Folk har så patetiskt ologiska förklaringar/rättfärdiganden till sina beslut ibland.

jag tycker drm är en ypperlig ursäkt. Jag röstar med plånboken genom att handla DRM-fritt men varför skulle jag avstå intressanta spelupplevelser om dessa finns crackade? För att vinns någon lam principstrid? Tack men livet är för kort för det.

Varför ska du ha tillgång till gratis spel medan andra betalar för samma produkt? Låter rejält själviskt.

som jag ser det saluförs inte produkten jag vill köpa. Det handlar helt enkelt inte om bristande betalningsvilja. Frågan blir dock mer och mer teoretisk då kombinationen Denuvo samt GOGs expansion gjort att gråzonen vi diskuterar krympt väldigt mycket och lär fortsätta göra det.

Medlem

Så antalet svarande säger hur stor andel av svenskar som laddar ner spel :´)

Medlem

Ett felaktigt antagande som branchen gör är att de menar att en piratad kopia är detsamma som en förlorad försäljning. Vilket inte är sant. Jag antar att det är deras våta dröm att vi alla förhandsköper deras produkter som duktiga små fanbojs. Hur som helst är det en helt felaktig slutledning. För det första så finns det folk som aldrig kommer att köpa spelen oavsett anledning. Sedan har vi en betydande del, som många har skrivit ovan, som antingen inte gillar produkten eller att den helt enkelt var undermålig. Det där med att få pengarna tillbaka håller inte för att dels kräver det en motprestation av dig och dels så får du inte tillbaka pengar hos de flesta digitala tjänsterna utan krediter. Steam har också vissa krav som måste uppfyllas ex inte spelat mer än 2 timmar.

Spelbranchen gynnar inte heller de som spelar ärligt. Vad hände med Nextgenkonsollerna som har i princip 0% piratande? Jo, priserna höjdes med 100 spänn (t o m med mer nu för vissa titlar) för att de vet att folk inte kan få tag på spelen på något annat sätt. Så ekvationen som de raljerar med som försöker bevisa att piratande skadar produkterna så de måste höja priserna håller inte. De ser sina kunder som ett nödvändigt ont som bara klagar på spelen som de inte orkade göra färdiga.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

De senaste 3 åren har jag bara piratat No Mans Sky, precis som många andra kloka människor gjorde. Har upplevt många spelsläpp i mina dagar och kan lugnt säga att Hello Games NMS var det smutsigaste någonsin.
Som folk säger har det med rean och att man har en riktig inkomst. (Över 25)
Det var mycket piratande under 2005-2010 även med X360 då man inte hade råd o spendera 1200kr per månad på spel och WoW sög den mesta av tiden.
För övrigt har jag bara alla Mass Effect piratade kvar pga deras extremt många och dyra DLC. Äger dock grundspelen.
För att inte låta som en helt känslolös kriminell kan jag säga att piratandet har också lett till en del köp...

Inaktiv
Skrivet av Seraium:
Skrivet av skurk:
Skrivet av crazyrobban:

Inte piratat på många år. Har man pengar kan man stödja dom utvecklare vars spel man spelar.

Problemet med ditt resonemang är väl att man idag oftast INTE spelar förrän man redan köpt spelet.

Du kan alltid få pengarna tillbaka.

Jasså? Det var som fan. Valve vägrar skicka tebax pengar för Grim Dawn, trots att refunden gått igenom, pengarna finns på steam kontot men går ej att föra tebax till paypal. Så. Nej. Inte alltid.

Medlem
Skrivet av Xoka:

Jag tror att speltillverkare hade tjänat på att gå tillbaka till demo-tiden, istället för att köra sina "Betor".
Det tar emot att lägga 400 kr+ på ett spel som Kanske fungerar och man inte vet ifall det passar ens spelsmak. Eftersom många spelsläpp de senaste åren har varit buggfester, förstår man att folk vill prova innan man betalar fullpris. (Även om jag tror att många bara säger att de köper spelet efter för att det låter bättre)

Tyvärr är demos rätt missvisande då de ofta får mer kärlek än det kompletta spelet (iallafall de spel jag arbetat på som haft demos där demot fick ca 1 år produktionstid och resten av spelet 1 år.)


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Nu har ju iofs pendeln svängt på Steam till att spel blivit dyrare igen (mindre rabatterade) men ganska länge nu så har det inte funnits starka skäl till piratkopiera då man kan få spel för så låga summor idag via reor och humble bundle och sånt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Dom har flesta har väl laddat ner något spel för att testa och sedan köpa spelet om dom gillar det så att dom inte går på spelbolagens fällor och köper skit

Medlem

Frågan är ju konstig

- Laddar du ner spel?
- Ja jag laddar ner alla spel på STEAM/ORGIN....

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av IceMan:

Nä nu när man är vuxen och arbetar sen länge finns det inga ursäkter.
Äger hundratals spel, alla inköpta ärligt.
Säkert över 10år sedan man syndade.
Stöd bra spel, köp dom! Ps förboka dock aldrig!

Shit. Att se dig skriva påminner mig om sista året på högstadiet när jag gick med FZ

Kul! ska försöka skriva oftare på fz,, du vet tid och sånt när man e vuxen&co


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Btw, någon som vet varför alla hat slutat med demos, sharewares osv...?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Adex:
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av zauii89:

Oavsett om du har låg inkomst eller stödjer drm-fritt så är de ingen ursäkt att pirata, endast en förklaring på sin höjd. Folk har så patetiskt ologiska förklaringar/rättfärdiganden till sina beslut ibland.

jag tycker drm är en ypperlig ursäkt. Jag röstar med plånboken genom att handla DRM-fritt men varför skulle jag avstå intressanta spelupplevelser om dessa finns crackade? För att vinns någon lam principstrid? Tack men livet är för kort för det.

Varför ska du ha tillgång till gratis spel medan andra betalar för samma produkt? Låter rejält själviskt.

som jag ser det saluförs inte produkten jag vill köpa. Det handlar helt enkelt inte om bristande betalningsvilja. Frågan blir dock mer och mer teoretisk då kombinationen Denuvo samt GOGs expansion gjort att gråzonen vi diskuterar krympt väldigt mycket och lär fortsätta göra det.

Gråzon ? Man kan debattera huruvida det är förlorade intäkter eller inte hela dagen, eller att man inte själ något fysiskt, men de spelar dock ingen roll när handgreppet faktiskt är olagligt och inte går att "rättfärdiga". Så ja det är ju extremt själviskt, speciellt om man också gillar spelen och spelar igenom dem.

Det är ingen rättighet att få spela spel som andra skapat på egna villkor, tyvärr.

Inaktiv
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Adex:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av zauii89:

Oavsett om du har låg inkomst eller stödjer drm-fritt så är de ingen ursäkt att pirata, endast en förklaring på sin höjd. Folk har så patetiskt ologiska förklaringar/rättfärdiganden till sina beslut ibland.

jag tycker drm är en ypperlig ursäkt. Jag röstar med plånboken genom att handla DRM-fritt men varför skulle jag avstå intressanta spelupplevelser om dessa finns crackade? För att vinns någon lam principstrid? Tack men livet är för kort för det.

Varför ska du ha tillgång till gratis spel medan andra betalar för samma produkt? Låter rejält själviskt.

som jag ser det saluförs inte produkten jag vill köpa. Det handlar helt enkelt inte om bristande betalningsvilja. Frågan blir dock mer och mer teoretisk då kombinationen Denuvo samt GOGs expansion gjort att gråzonen vi diskuterar krympt väldigt mycket och lär fortsätta göra det.

Gråzon ? Man kan debattera huruvida det är förlorade intäkter eller inte hela dagen, eller att man inte själ något fysiskt, men de spelar dock ingen roll när handgreppet faktiskt är olagligt och inte går att "rättfärdiga". Så ja det är ju extremt själviskt, speciellt om man också gillar spelen och spelar igenom dem.

Det är ingen rättighet att få spela spel som andra skapat på egna villkor, tyvärr.

Varför skulle det inte gå att rättfärdiga? Jag tycker jag gjort ett rätt bra jobb med just den saken - jag argumenterar att det inte handlar om ovilja att betala för sig utan om att vägra dansa efter någon annans pipa (vars tongångar för övrigt inte ens borde vara lagliga i mitt tycke).
Men givetvis är det själviskt - men inte mer eller mindre själviskt än när jag spelar datorspel överhuvudtaget. Jag spelar för att det är roligt och gör det enbart för min egen skull. Mycket själviskt med andra ord.

det är kanske ingen rättighet i juridisk bemärkelse men en rätt man med gott samvete kan ta sig. Det är trots allt tack vare pirater som vi har tjänster som GOG, Spotify, Steam och Netflix idag. God natt och frid!

Medlem
Skrivet av IceMan:

Btw, någon som vet varför alla hat slutat med demos, sharewares osv...?

Antagligen pga. ekonomisk olönsamhet.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Varför skulle det inte gå att rättfärdiga? Jag tycker jag gjort ett rätt bra jobb med just den saken - jag argumenterar att det inte handlar om ovilja att betala för sig utan om att vägra dansa efter någon annans pipa (vars tongångar för övrigt inte ens borde vara lagliga i mitt tycke).
Men givetvis är det själviskt - men inte mer eller mindre själviskt än när jag spelar datorspel överhuvudtaget. Jag spelar för att det är roligt och gör det enbart för min egen skull. Mycket själviskt med andra ord.

det är kanske ingen rättighet i juridisk bemärkelse men en rätt man med gott samvete kan ta sig. Det är trots allt tack vare pirater som vi har tjänster som GOG, Spotify, Steam och Netflix idag. God natt och frid!

Lite surt för de 13-åringar som lägger ut sina ihopsparade veckopengar på ett spel, när någon vuxen med inkomst plockar ner samma spel gratis. Vet inte hur man får det till gott samvete.

Inaktiv
Skrivet av Adex:
Skrivet av Mjauv:

Varför skulle det inte gå att rättfärdiga? Jag tycker jag gjort ett rätt bra jobb med just den saken - jag argumenterar att det inte handlar om ovilja att betala för sig utan om att vägra dansa efter någon annans pipa (vars tongångar för övrigt inte ens borde vara lagliga i mitt tycke).
Men givetvis är det själviskt - men inte mer eller mindre själviskt än när jag spelar datorspel överhuvudtaget. Jag spelar för att det är roligt och gör det enbart för min egen skull. Mycket själviskt med andra ord.

det är kanske ingen rättighet i juridisk bemärkelse men en rätt man med gott samvete kan ta sig. Det är trots allt tack vare pirater som vi har tjänster som GOG, Spotify, Steam och Netflix idag. God natt och frid!

Lite surt för de 13-åringar som lägger ut sina ihopsparade veckopengar på ett spel, när någon vuxen med inkomst plockar ner samma spel gratis. Vet inte hur man får det till gott samvete.

så det handlar om orättvisa gentemot andra köpare i din värld? Det var en ny infallsvinkel

Medlem

Vad anser ni om dom som t.ex. har köpt spel till konsoll som de sedan laddar ner crackat till datorn?

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Det är trots allt tack vare pirater som vi har tjänster som GOG, Spotify, Steam och Netflix idag.

En mycket god poäng!


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skriv svar